Gå til innhold

Ondt i knærne, kom plutselig


Gjest edurt

Anbefalte innlegg

For halvannen måned siden gikk jeg ned en lang, slak trapp. jeg kjente da for første gang i mitt snart 30-årige liv ondt i knærne. Å gå opp samme trapp var også ondt. Nå i ettertid har jeg ondt, særlig ved belastninger som å gå opp og ned trapper, og særlig hvis jeg bærer noe tungt. Smerten sitter på oversida av knærne, nesten der hvor kneet går over til å bli lår, og det er like ondt på begge knærne.

Jeg er bekymret for hva dette kan være, om det er begynnelsen til noe alvorlig, eller om det er sannsynlig at det går over. Jeg er ca. 25 kg for tung i forhold til høyden, men har alltid vært sterk, så jeg er "fast i fisken".

-Kanskje det er menisken , sa en kollega. Hva tror du / dere?

Hva kan jeg gjøre for at dette skal gå over? Og hva ER det?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei, edurt!

Det kan høres ut til å være en belastningsskade du har fått. Hvis du merker forverring med øket fysisk aktivitet, bør du ikke begynne å presse deg mot økende smerte- det kan lett føre til forverring. Med riktige trenings- og hvileperioder vil kroppen ordne opp i dette selv. Jeg har en del stoff på hjemmesiden min om smerter i muskulaturen. Der kan du finne mer nyttig info. Forverres plagene, bør du oppsøke hjelp for å stille en sikker diagnose.

Med vennlig hilsen

http://home.enitel.no/trening/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver det tror jeg i alle fall ikke det er menisk! Da ville smertene mest sannsynlig vært lokalisert til kneets side®, og mulig også vært ledsaget av tendens til "klikk" og låsninger i kneet. Ellers er det vanskelig å stille en diagnose over nett, dessverre..

Selv har jeg opplevd ruptur (avrivning) av muskelfibre i låret rett på oversiden av kneet, antagelig pga. overtrening. Det skjedde på en trening der jeg faktisk sto relativt stille og trente fingerslag (volleyball), og det ble etter hvert umulig for meg å fortsette pga. knivstikkende smerter ved strekk av beinet. Vel hjemme opplevdes sterke smerter spesielt når jeg skulle løfte beinet (opp trapp, opp i senga etc.). Jeg hadde god hjelp av en betennelsesdempende kur pluss hvile. Det tok faktisk bare i overkant av to uker før jeg var "fit for fight" igjen.

Jeg foreslår at du kommer deg til en lege som har "peil" på idrettsskader, evt. får en henvisning til fysioterapeut som kan undersøke deg grundig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har problemer med brusken på bagsiden af knæskallen.

det hedder chondromalaci eller i sværere tilfælde artrose.

følgende råd.

1 kom lidt ned i vægt

2 undgå trapper og cykling

3 medicingruppen hedder NSAID.

få den via din læge.

pas på!! 15% tåler den ikke.

succesgrad er 70%

så kan jeg ikke mere for dig på denne afstand

mvh

bruun, ortopædkirurg, køge,Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fibulare1365380003

Utfra det du skriver mener jeg også at det kan være noe en kaller suprapatellar tendinitt, som er en betennelse i senen som går over i kneskålen din. Dette kan behandles av fysio. Men du bør nok oppsøke noen med kompetanse på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...