Gå til innhold

Trenger råd vedr. amming / tillegg


Gjest januar-mamma

Anbefalte innlegg

Gjest januar-mamma

Jeg fikk for 2 uker siden datter nr. 2, som jeg sliter veldig med ang. ammingen. Mens vi var på sykehuset ble hun veiet før og etter måltidene for å se hvor mye hun fikk i seg. På fredag var vi inne på sykehuset igjen fordi jeg skulle ta blodprøver, og da benyttet jeg sjansen til å kontrollveie henne igjen. Det viste seg at hun fremdeles ikke fikk i seg 25 ml etter 45 minutters amming tilsammen på begge bryst. Hun har helt siden hun var 4 dager gammel fått Collett, i tillegg til å ha blitt ammet først. På dagtid legger jeg henne til hver 2. - 3 time slik jeg ble fortalt på sykehuset, men det er jo tydelig at melkemengden ikke har økt noe allikevel. Har også fått tabletter for å øke melkeproduksjonen, i tillegg til nesespray for å bedre utdrivningsrefleksen. Må også ta med at etter vi kom hjem fra sykehuset har jeg også hatt et par dager hvor jeg har forsøkt i det lengste å ikke gi henne tillegg. Da har hun hengt i puppen i 4-5 timer i strekk, bare med noen små sovepauser på 5 minutter innimellom. Da hun etter så lang tid fremdeles skriker etter mer, har vi begge vært så slitne at hun har fått tillegg. Da har hun fort tatt 70-80 ml på flaske.

Nå vet jeg snart ikke hvor lenge jeg holder ut dette styret med både pupp og flaske. Vi bruker jo fort 1 1/2 time pr måltid. Hadde samme styret med storesøster. Da holdt jeg ut i 2 måneder, men er usikker på om jeg orker det denne gangen. Det er jo forsåvidt storesøster på 4 år dette går mest utover, da jeg aldri har tid til å ta meg av henne, noe som resulterer i at hun blir vrien og vrang.

Vil jeg noen gang får mer / nok melk eller har produksjonen kommet seg opp på et stabilt nivå nå ? Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, i og med at jeg vet at alle dråpene hun kan få i seg er veldig verdifulle. Men skal det gå på helsa løs for resten av familien også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære januarmamma. Ved lav produksjon kan en av årsakene være at barnet ikke suger effektivt pga feil sugetak eller feil stilling ved brystet. Noen kan ha nytte av å leie en elektrisk pumpe med dobbelt pumpeuttak, dvs at man pumper begge bryst samtidig, som igjen stimulerer bedre utdrivningsrefleksen og øker produksjon. Amming eller pumping hver 2 time om dagen og minst en gang om natten kan øke produksjonen. Det er store individuelle forskjeller hvor mye melk man produserer. Noen kvinner kan oppleve at selv etter iherdig innsats, trenger barnet tillegg ved siden av. Barnet får verdifulle sykdomsforebyggende stoffer i melken uansett hvor mye melk mor produserer. Å vurdere hvor mye krefter en skal bruke på dette, kan være lurt å drøfte med resten av familien. Om valget blir å fortsatt prøve, er det nyttig med tett oppfølging fra en fagperson som har kunskap om amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

jeg har hatt ammeproblemer med tre av mine fem barn. den første jeg fikk kunne ikke suge, dvs at han ikke fikk ut noe melk, det tok en uke med trening før han fikk det til. jeg ble allikevel aldri helt fortrolig med ammingen og gav opp etter tre måneder. med de to neste gav jeg opp etter 4,5 og 3 måneder pga av de var så "tynne"(de følger fremdeles den samme kurven idag som dengang) det jeg vil si er at hvis ammingen består av å kvie seg til neste måltid, fortvilelse og en følelse av å ikke strekke til. eller at du "bjeffer" til andre fordi alt er vondt inni deg, så spørs det om det er verdt det. mine tre flaskebarn er like sunne og harmosiske som de jeg har ammet, og jeg har fått kose meg med måltidene istedet for å gråte. du må veie opp det ene mot det andre og huske at babyen merker din fortvilelse og blir påvirket av den. du skal kose deg med babyen og det er ikke et nederlag og gi tillegg (som er helt utmerkede i dagens samfunn) hvis det er det som skal til for at du og barnet kan bruke måltidet til å knytte bånd og kose dere sammen. legg deg i sengen om kvelden uten klær med babyen tett inntil deg når du gir flaske og nyt koselydene babyen lager når den kjenner varme trygghet og får mat samtidig. lykke til uansett hvilken avgjørelse du tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd til jeg ikke orket mer begynte jeg med noe som heter hjelpebryst , det er en flaske med tillegg som en henger rundt halsen, fra flaska går det 2 sonder som en fester til hvert sitt bryst , babyen suger da som vanlig på brystet og får i seg dine dyrebare dråper itillegg til nok mat , og både mor og barn har det mye bedre og koseligere . I mitt tilfelle økte og melkeproduksjonen noe slik at det ble 2 dråper istedenfor en. Hjelpebryst fås kjøpt via apotek eller ammehjelpen . Lykke til og ikke slit deg ut på og amme det minsker i allefall produksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...