Gå til innhold

Såre brystvorter og lite melk...


Gjest Ronja

Anbefalte innlegg

Har ei lita jente på 3 uker. Har veldig såre brystvorter ennå ! Trodde dette skulle gå over etter noen dager jeg... gruer meg til å amme. ( ammer med brystskjold, for hun gaper dårlig, og vi får det ikke til uten )

Hun elsker og bare sutte også itilegg til spising, og det er ikke godt for mammen nei......

Har heller ikke nok melk, for hun er ofte sulten, utenom når hun spiser, og jeg har pumpet meg og gitt henne på "kopp". Men nå har jeg ikke mye å pumpe, får kanskje ut 30-60 ml tilsammen på begge.

Har noen tips til meg hva jeg skal gjøre for å få mer melk, hvordan bli kvitt sårheten...

Noen erfaringer?

Dette haster ...

Tusen takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp Unguentum M på apoteket.Du slipper å vaske brystvorten etter bruk med kremen.

Sikt med brystvorten mot barnets nesetipp,da vil barnet strekke seg og åpne munnen mer...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn hade jeg det også, bortsett fra brystskjoldene. Kjempeslitsomt og vondt. jeg satt i senga og ammet og gråt av smerte rett som det var....

Ang melka:

Jeg drakk masse clausthaler - øl skal hjelpe på melkeproduksjonen :o)! Dessuten passet jeg å å få sove mye. Så var det dette med å amme hyppig...helt grusomt vondt, men belønningen var at melkeproduksjonen steg. Jeg masserte brystene mye også, håndmelket meg selv om det ikke kom noe særlig. Men jeg fant ut at det var akkurat som om jeg hadde "tette dyser" - aldri noe "sprut" der i gården nei! Helt til det plutselig begynte å komme større dråper, og vips- den første strålen!

Ang såre brystvorter: jeg gikk rett og slett toppløs nesten hele tida hjemme. Hadde en liten jakke over skuldrene slik at jeg kunne dekke meg til i tilfelle noe (eller helst noen) skulle komme på. Smurte brystknoppene flittig med enten lanolinfett (fås på apoteket i en liten tube, tror det heter purlan, eller liknende) eller Simplex øyesalve (tips fra jordmor). Dessuten begynte jeg å sove toppløs om natta - brettet en flanellklut og "la rundt meg" i tilfelle lekkasje. Og det ble litt lekkasjer av og til, men jeg la et plastfrottelaken under puppene også, for å skåne madrassen...:o)

For å rette på sugetaket hans måtte jeg som oftest "dra underleppa hans nedover", slik at han gapte mer. Etterhvert lærte han trikset... Hos meg gav sårheten seg etter ca 4 uker, så du kan jo krysse fingrene for at det samme skjer med deg.....

Belønningen for å ha styra så masse for å få til amminga er jo at det går relativt knirkefritt nå- ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg slet også med såre bryster i 4-6 uker før det ga seg. Riktig diegrep er helt avgjørende, så mye som mulig av "det brune" i barnets munn. Underleppa krøllet utover. Ammestillingen er igjen avgjørende for diegrepet. Finn en god ammestilling, ofte kan tvillingstilling være bedre enn den vanlige "jomfru-maria". Jeg hadde svært god hjelp av ammepute, så slapp vi plunderet med div puter som sklir ned og anstrengte skuldre.... Amme så ofte og så mye som mulig, være tålmodig, det gir resultater selv om det synes slitsomt. Lær deg håndmelking. Albueskjell funket kjempebra for sårheten hos meg. Brukte brystskjold i ett døgn da sårhet var på sitt aller verste, men bare til det var leget og ammingen var til å holde ut. Brystskjold hemmer produksjonen i lengden. Stimuler utdrivningsrefleksen før amming, barnet slipper å suge så hardt i begynnelsen. Finnes også nesespray på resept som setter igang utdrivningsrefleksen kunstig.

Min erfaring er at man bare må holde ut å ha det vondt en stund, så lenge det "bare" er sårhet, og det ikke blør eller er infeksjon. Det går over, tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Unguentum M på apoteket.Du slipper å vaske brystvorten etter bruk med kremen.

Sikt med brystvorten mot barnets nesetipp,da vil barnet strekke seg og åpne munnen mer...

Lykke til!

Tusen takk for masse fine tips! Skal anskaffe meg albueskjell, og få meg en krem til å smøre på. Drikker en kopp havresuppe til dagen og amme te, så nå skal det produseres dere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Ronja. Årsak til såre brystknopper er som oftest feil sugetak og stilling ved brystet. Nesetippen skal være i høyde med brystknoppen når barnet legges til. Vent med å legg barnet til -til det har gapet høyt opp. Brystknoppen skal ikke være i sentrum av munnen men mest mulig av det brune(areola) under skal være dekket av underkjeven og man skal kunne se noe av det brune over overleppen. Barnet skal komme på som en forlengelse av brystet i rett vinkel. Hodet lett bakoverbøyd og haken godt inn i brystet. Selv ved såre brystknopper skal smertene avta etter de første takene hvis barnet suger riktig. Ved sårhet som ikke leger seg, ta kontakt med helsestasjon eller lege for prøvetaking av melk og sårsekret. Man kan få infeksjon som trenger behandling. Brystskiold anbefales ikke, det hemmer melkeproduksjonen, barnet må bruke mere kraft for å få ut melken og man kan se dårlig vektøking. Melkeoppsamlere eller albueskjell kan virke lindrende. Noen kjenner lindring ved å ta et tynnt lag med ullfett der det er sårt men det behandler ikke årsaken til sårhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!!

Føler med deg, var kjempeplaget selv.

Husk at du må ikke bruke både salve og skjell. Også må du ikke bruke skjellene hele tiden, det opptimale skal visst være fire timer på og fire timer av.

Ammeinnlegg av papir er helt pyton, de av ull er best for såre pupper. Varmer dessuten godt i disse vinter tider.

Lykke til !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...