Gå til innhold

Kan en psykolog hjelpe når:

Anbefalte innlegg

Har elendig selvbilde, blir fort deprimert.

Tenker,bekymrer meg hele tiden på hvordan andre oppfatter meg, både på hvordan jeg ser ut og høres ut.

Er usikker på meg selv,tror hele tiden det værste om meg selv.

Blir fort nervøs,tenker for mye, planlegger for mye.

Hvor lenge tror dere en behandling vil vare sånn ca.? 1 mnd.? 1år?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42607-kan-en-psykolog-hjelpe-n%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nattsvart

Klart en dyktig psykolog eller psykiater kan hjelpe deg ! Med en sånn problematikk som du beskriver vil jeg tro det tar noen år. Men forståelsen av hvorfor du har det på den måten og hva du kan gjøre med det vil komme gradvis helt fra starten. Å praktisere og automatisere , og få med følelsene tar nok lenger tid. Det er i hvertfall min erfaring.Forutsetningen er selvsagt at du er åpen, og at det er et godt samspill mellom deg og terapeuten. Ikke vær opptatt av raske løsninger. Når du først begynner i terapi kommer du ikke til å lure på hvor lenge du er nødt til å gå der. Du kommer til å føle deg priviligert fordi du er så heldig å få gå der. Sånn føler i hvertfall jeg det. Men det er selvsagt stor forskjell på hvordan man opplever det. Men en ting tror jeg er ganske sikkert : Ting tar tid.

Ja, en psykolog kan hjelpe deg når du har slike problemer. Hvor lang tid det vil ta, er umulig å si, da det er individuellt. Men mer enn en måned vil det nok ta.

Hei,

Har det samme problemet, og jeg lurer på hvor jeg kan få hjelp!

Har hørt om rosenterapi og gestallterapi - noen som har prøvd dette?

Har også hatt problemer med å svelge og puste i ganske lang tid - har lest at dette kan være symptomer på angst - noen som har opplevd det samme? Hvor kan jeg få hjelp?!

Takker for forslag/svar!

Hei,

Har det samme problemet, og jeg lurer på hvor jeg kan få hjelp!

Har hørt om rosenterapi og gestallterapi - noen som har prøvd dette?

Har også hatt problemer med å svelge og puste i ganske lang tid - har lest at dette kan være symptomer på angst - noen som har opplevd det samme? Hvor kan jeg få hjelp?!

Takker for forslag/svar!

Det er to måter å komme seg til psykolog/psykiatr på:

Den første er å prøve å få time hos en som driver privat, uten driftsavtale med kommunen. Dette betinger at man har økonomi som Kjell Inge Røkke, da timeprisene kan være fra noen hundrelapper og opptil mer enn tusen kroner.

Den andre måten, er å gå til sin fastlege, og be om å få henvisning til psykiatrisk poliklinikk, eller psykolog. Man vil da kunne få time på en poliklinikk, for vurdering og eventuell behandling, eller man kan søke om time hos privatpraktiserende psykolog/psykiatr med driftsavtale. Disse tar en timebetaling som er mere normal (maks. ca. 1400,- pr. år. Bruker man mer, får man frikort og slipper å betale).

Men generellt er det lang kø hos psykologer, så man må være forberedt på å stå på venteliste en tid.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...