Gå til innhold

Prøver igjen please svar, NHD

Anbefalte innlegg

Jeg går på efexor og zyprexa, og jeg har trappet ned på begge medisinene. Jeg tok før 300 mg efexor og 10 mg zyprexa. Nå tar jeg 75 mg efexor og 5 mg zyprexa.

Grunnen til at jeg har fått disse medisinene var at jeg har veldig svingninger i hummøret mitt, og veldig ofte var jeg plaget av selvmordstanker. Jeg ble lagt inn på psykriatisk på SIA, og fikk der medisiner og elektrosjokk behandling. Da elektrosjokk behandlingen ikke hadde noen innvirkning på min tilstand så gav de meg efexor og zyprexa. Zyprexa fikk jeg vite at var stemningsstabilliserende og at jeg da ville fungere mere normalt.

Jeg har nå gått på dette i snart 2 år og har fått økt vekten min med 30 kg. Dette er noe jeg ikke er så veldig glad for så jeg har gått på Grete Rode kurs uten å gå ned i vekt. Har begynt å trene for å komme meg ned i vekt også men står på stedet vil. Det jeg har prøvd på da er å slutte med zyprexa etter å ha trappet ned dosen fra 10 mg til 5 mg. Resultatet er at jeg føler meg svimmel og kvalm og svetter veldig. Det er ordentlig ubehagelig og jeg har hatt det slik i en uke. Resultatet var at jeg begynte med zyprexa igjen etter en uke fordi jeg orket ikke å sitte på skolen og være svimmel og kvalm.

Er det noe medisiner jeg kan ta for å slippe disse bivirkningene når jeg skal slutte med zyprexa? Orker ikke å gå rundt i over en uke å føle meg svimmel og kvalm, men vil så gjerne slutte med denne medisinen da jeg ikke føler at jeg trenger den.

På forhånd takk for eventuelle svar!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42668-pr%C3%B8ver-igjen-please-svar-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Først: Trappet du ned begge samtidig, eller var du stabil på Efexor da du trappet ned Zyprexa?

Hvis du var stabil på Efexor og fikk disse bivirkningene da du sluttet med Zyprexa, må du bare trappe ned langsommere. Kanskje må du ta 2,5 mg en tid. Deretter 2,5 mg annenhver dag.

Det finnes gode alternativer til Zyprexa på indikasjonen stemningsstabilisering. Alternativene gir ikke slik vektøkning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...