Gå til innhold

Vann?


Maur

Anbefalte innlegg

Heihei

Poden på 12 uker fullammes, spiser og vokser som bare det (har doblet fødselsvekta si allerede, og strukket seg 12 cm).

Han vil imiderltid fremdeles ha 2 nattmåltider - dvs han våkner og vrir på seg og klynker helt til han får pupp. Han spiser ca 15-20 minutter, og sover så videre. Jeg har imidlertid begynt å lure på om han bare er tørst? Går det an? Trodde ikke vann var nødvendig når han ammes, men...?

Tror at lufta på soverommet vårt er tørr, for både min mann og jeg er kjempetørste om natta (begge drikker gjerne litt i løpet av natta).

Når kan jeg forvente at han sover litt lengre om natta? Jeg sover forsåvidt mange nok timer pr døgn, men får aldri den der gode dype søvnen - rekker aldri å komme dit før knøttet vil spise. Jeg har ikke sovet lenger en 3,5 timer i strekk på 3 mnd, og begynner å bli ganske sliten....! Jeg hadde tenkt å fullamme til han ble 6 mnd, men begynner å lure på om han kanskje trenger mer mat om kvelden enn jeg kan tilby - dvs at han bør begynne med grøt om kvelden når han blir 4 mnd? Vil dette føre til at han sover bedre/mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er tolv uker og bare en bitte liten baby. Gi han nå for all del mat når han vil ha!

Om ti år kommer du til å tenke på dette innlegget og tenke: Herregud. Klagde jeg over max. 3,5 timers nattesøv etter bare TRE måneder?!

Ikke forvent skikkelig nattesøvn ennå, han er så liten stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er tolv uker og bare en bitte liten baby. Gi han nå for all del mat når han vil ha!

Om ti år kommer du til å tenke på dette innlegget og tenke: Herregud. Klagde jeg over max. 3,5 timers nattesøv etter bare TRE måneder?!

Ikke forvent skikkelig nattesøvn ennå, han er så liten stakkars.

Ja, selvsagt får han mat når han vil ha (ingen tvil om det...på helsestasjonen sa de til og med at jeg kanskje skulle tenke på å gi litt mindre siden han vokser så fort, men det har jeg ikk tenkt å høre på. Så lenge han fullammes og ikke engang er tykk, har jeg ikke tenkt å sulte ham! Desuten - han må gjerne se ut som en berlinerbolle for min del, så lenge han lever på morsmelk... :o)).

Men på dinbaby.com leste jeg akkurat at man nå- ved 3 mnd alder - kunne begynne å gi dem vann hvis de er tørste...? Andre steder har jeg lest at vann er helt unødvendig når de får morsmelk....

Når det gjelder søvnen er jeg mest opptatt av om han får nok mat om kvelden - skyldes "oppvåkningene" at han får for lite mat til kveldsmåltidet, slik at jeg derfor bør vike fra min opprinnelige tanke om å fullamme til han er 6 mnd? Det er ikke gøy for babyer heller, å få nattesøvnen avbrutt hvis det kan unngås....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med dewey, han er jo så liten enda, og det er jo helt normalt at en 12 uker gammel baby vil ha mat både 1 og 2 ganger om natten !

E.m.m. er det for tidlig å tenke på at babyen skal sove hele natta igjennom, det er nok mange som gjerne skulle sovet mer i den første tiden, men det som virkelig er slitsomt er hvis babyen våkner og ikke vil ha mat, men bare skriker og skriker pga kolikk......Da kan din situasjon fortone seg som noe av et "luksusproblem".

Morsmelk fungerer både som tørstedrikke og mat, jeg ville ikke ha gitt vann i tillegg, det virker helt unødvendig. Nattammingen er viktig for melkeproduksjonen også. Babyer har ikke så store mager at de rommer så mye melk av gangen, derfor må de ha påfyll ofte. Derfor er det slett ikke sikkert at barnet ditt vil ha mer mat før leggetid enn det allerede tar. Vedr. grøt sier noen at barnet sover som en stein etter grøtmåltidet, andre sier at barnet tvert i mot blir mer urolig av det, man får prøve seg frem. Selv velger jeg å fullamme til iallfall 6 mnd, nattamming inkl.

Ville bare tatt det med ro og sett tiden an hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann skal ikke være nødvendig for et så lite barn. Ang. søvn, kan vi snakkes når du barnet er 2 år og ennå ikke har sovet natta gjennom :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn(2 stk) har begynt å sove over natta selv når de var 4-5 måneder så jeg synes du skal se det litt an enda.

Når de har sovet over natta en periode har de begynt å våkne igjen om natta, for å få pupp. Når dette skjer kan det sikkert være lurt å prøve å gi vann, for da nærmer de seg gjerne 6 mnd. og skal ikke trenge nattmat.

Når nestemann kommer tror jeg at jeg skal prøve det, for det er slitsomt at de våkner så ofte, og det blir verre jo eldre de blir, for da vet du så godt at det ikke er nødvendig.

Storebror ble fullammet til han var 5,5 mnd, og lillebror til han var 4,5 mnd. Jeg begynte å gi grøt fordi de våknet om natta, men de sov ikke mere likevel:-( Jeg har dem mistenkt for at det var kosen de ville ha.

Du kan gjerne prøve å gi litt vann på dagtid slik at han venner seg til smaken. Det kan nemlig ta litt tid. Hvis du skal gi vann på natta, er det lurt at barnet liker det på forhånd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn er 7 måneder og jeg har heller ikke sovet mere enn 3-4 timer i strekk. Da han var 5 måneder begynte jeg med grøt om kvelden uten at han sov lengere av den grunn. Nå får han fast føde til alle måltider, men fremdeles ammer jeg opptil 5 ganger per natt. De trenger det ikke, men så er det jo den kosen da. Og det er ikke så lett å være hard med disse små heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til de andre når det gjelder klagene over nattesøvn her!

Jeg fikk knapt to timer søvn i strekk før gutten min var et par måneder, han sov sjelden mer enn en time i strekk grunnet kolikk. Av samme grunn sov han lite til sammen (maks 8-10 timer i døgnet i perioder), fordelt på 6-7 perioder. Jeg klarte selvfølgelig ikke utnytte hans søvnperioder maksimalt, ble litt stresset av å 'måtte' sove når jeg hadde sjansen. Da kan man snakke om sliten...

Nå er han forøvrig 8 måneder og sover ofte 10 timer i strekk om natten, så jeg klager overhodet ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er 7 måneder og jeg har heller ikke sovet mere enn 3-4 timer i strekk. Da han var 5 måneder begynte jeg med grøt om kvelden uten at han sov lengere av den grunn. Nå får han fast føde til alle måltider, men fremdeles ammer jeg opptil 5 ganger per natt. De trenger det ikke, men så er det jo den kosen da. Og det er ikke så lett å være hard med disse små heller da.

Å det var da godt å høre at det er flere enn meg som ammer flere ganger om natta ved 7 mnd alder.... Føler alle er så "flinke" og har _max_ ett måltid om natta.

Tuppa vår på 7,5 mnd får kveldsmat (grøt + morsmelk)i 19-20 tida, ammes igjen i 23-24 tida, og gjerne i 2-3 tida og så i 5-6 tida. Heldigvis forskyver det seg av og til, slik at det bare blir to ganger om natta...

Likevel - får jeg sove 3 timer i strekk - er jeg sjeleglad! Men det skjer sjelden, for storebror på 2,5 år kommer som regel inn til oss - og da selvfølgelig midt mellom ammingene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn(2 stk) har begynt å sove over natta selv når de var 4-5 måneder så jeg synes du skal se det litt an enda.

Når de har sovet over natta en periode har de begynt å våkne igjen om natta, for å få pupp. Når dette skjer kan det sikkert være lurt å prøve å gi vann, for da nærmer de seg gjerne 6 mnd. og skal ikke trenge nattmat.

Når nestemann kommer tror jeg at jeg skal prøve det, for det er slitsomt at de våkner så ofte, og det blir verre jo eldre de blir, for da vet du så godt at det ikke er nødvendig.

Storebror ble fullammet til han var 5,5 mnd, og lillebror til han var 4,5 mnd. Jeg begynte å gi grøt fordi de våknet om natta, men de sov ikke mere likevel:-( Jeg har dem mistenkt for at det var kosen de ville ha.

Du kan gjerne prøve å gi litt vann på dagtid slik at han venner seg til smaken. Det kan nemlig ta litt tid. Hvis du skal gi vann på natta, er det lurt at barnet liker det på forhånd:-)

Tusen takk for svar, Pusi!

Dette innlegget utviklet seg plutselig til å bli et VM i hvem som har det verst (jeg tapte, og det er helt greit, men jeg lurte jo likefullt på mine spørsmål...).

Så takk for at du tok deg tid til å svare på dt jeg lurte på . Synes forresten det er litt synd hvis møteplassen ikke har rom for sånne som meg- som det faktisk er flest av - sånne som har et HELT greit og vanlig barn uten spesielle problemer med å sove, men hvor mamma'n blir litt trøtt alikevel. Jeg KLAGER ikke - det er viktig å si- men kan vel ha behov for å utveksle erfaringer med andre allikevel? Eller er det meninga at man må ha det fælt for å få være med her...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Pusi!

Dette innlegget utviklet seg plutselig til å bli et VM i hvem som har det verst (jeg tapte, og det er helt greit, men jeg lurte jo likefullt på mine spørsmål...).

Så takk for at du tok deg tid til å svare på dt jeg lurte på . Synes forresten det er litt synd hvis møteplassen ikke har rom for sånne som meg- som det faktisk er flest av - sånne som har et HELT greit og vanlig barn uten spesielle problemer med å sove, men hvor mamma'n blir litt trøtt alikevel. Jeg KLAGER ikke - det er viktig å si- men kan vel ha behov for å utveksle erfaringer med andre allikevel? Eller er det meninga at man må ha det fælt for å få være med her...??

Det er rom for sånne som oss her.

Jeg har hatt to snille barn, som aldri har hatt problemer med å sove om natta. Fra de var 3-4 mnd. har de lagt seg i rett tid om kvelden.

Jeg har bare hatt 2-3 våkenetter tilsammen, så det er ikke rart vi tør å prøve på nr. 3:-)

Men jeg tror aldri jeg har vært så trett noengang. Det verste er at gubben ikke skjønner dette. Jeg kan jo sove om dagen sier han, og tenker ikke på at jeg kanskje har lyst til å gjøre andre ting enn å sove av og til. Sammenhengende nattesøvn er derfor viktig, og dette må vi strebe mot.

Her har vi andre mødre som skjønner hvordan det er, og som har erfaring og kan gi råd. Vi må selvfølgelig være klar over at mange har det verre enn oss, men det betyr ikke at vi ikke skal oppdra våre barn mest mulig riktig likevel. Barn er forskjellige og foreldre er forskjellige.

Spør om det du lurer på, og gi blaffen i de som kommer med usaklige svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rom for sånne som oss her.

Jeg har hatt to snille barn, som aldri har hatt problemer med å sove om natta. Fra de var 3-4 mnd. har de lagt seg i rett tid om kvelden.

Jeg har bare hatt 2-3 våkenetter tilsammen, så det er ikke rart vi tør å prøve på nr. 3:-)

Men jeg tror aldri jeg har vært så trett noengang. Det verste er at gubben ikke skjønner dette. Jeg kan jo sove om dagen sier han, og tenker ikke på at jeg kanskje har lyst til å gjøre andre ting enn å sove av og til. Sammenhengende nattesøvn er derfor viktig, og dette må vi strebe mot.

Her har vi andre mødre som skjønner hvordan det er, og som har erfaring og kan gi råd. Vi må selvfølgelig være klar over at mange har det verre enn oss, men det betyr ikke at vi ikke skal oppdra våre barn mest mulig riktig likevel. Barn er forskjellige og foreldre er forskjellige.

Spør om det du lurer på, og gi blaffen i de som kommer med usaklige svar:-)

Godt å finne likesinnede:o)

Jeg var så "heldig" å få begynnende influensa i går, på en SØNDAG!!! og kunne derfor ligge i senga hele dagen. Lille Ollebolle ble bare shippet inn til meg for mating i ny og ne. Deilig!!

Og jeg hadde nok neppe gitt meg her på forum kun pga halvsure kommentarer - jeg er veldig klar over at vi har et englebarn sammeliknet med MANGE andre, men det mye rart å lure på når man er førstegangsmamma. Dessuten er alt ganske overveldende og skummelt, og jeg tror jo at jeg blir litt trøtt i huet av det også. Sånn som nå- når den lille har blitt tett i nesa for første gang og har litt feber! Gjett om mamma spratt opp av senga hvert 20 minutt hele natta bare for "å sjekke, liksom" :

Puster'n? Ja. Fint. Men:

Surkler det mer enn i stad?

Skal jeg grave frem snørrsuger'n? Eller nesedråper? Eller er det dumt å vekke ham nå som han endelig sover? Ja, det er dumt. Men kanskje jeg skal heve hodeenden litt høyere? Eller?

Mange spørsmål å ta stilling til midt på natta, ja ;o)

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...