Gå til innhold

NHD, andre..

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 16 år, har slitt med anorexia for et år siden, men nå har jeg hatt bulimi et år.. Jeg spiser enormte mengder mat, og jeg spiser konstant. Har ofte spisekick 3-4 ganger daglig, og det er UMULIG å slutte med det. Har kommet inn i en veldig dårlig sirkel.

Jeg har oppsøkt hjelpeapparatet( helsesøster) og hun ordnet psykolog med en gang, noe fordi hun syntes jeg hadde et stort problem når det gjaldt mat og kropp..

Jeg skal nå begynne å gå til psykolg, og synes det er greit, men jeg vet ikke helt om det kommer til å få meg til å slutte å spise og kaste opp så mye?

Jeg har tenkt litt på zoloft fordi jeg har hørt at noen bulemikere har opplevd at de ikke har den samme trangen til spisekick når de bruker dette preparatet. Er dette riktig? Jeg selv er ikke deprimert, men er ofte nedfor pga bulimien, men jeg kan ikke betegne meg selv som deprimert. Har aldri hatt selvmordstanker o.l, men jeg har lyst til å prøve zoloft hvis de hjelper meg mot bulimien. Dessuten så er det slik at hvis jeg skal begynne å spise normalt igjen, så kommer vel vekten til å svinge litt før den stabiliserer seg, og dette vet jeg ikke om jeg klarer, for jeg er altfor vektopphengt. veier meg 20-30 ganger daglig, og klarer ikke å la være..

Spørsmålet mitt er altså: Kan jeg kanskje søke om å begynne på zoloft, hvor hendvender jeg meg og hvor mye koster det å eventuelt bruke disse pillene?

Håper noen kan svare på spørsmålet mitt.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42745-nhd-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er riktig at en ofte bruker medisiner av gruppen SSRI for å få kontroll med matinntaket i starten av en behandling.

Det er viktig å understreke at dette kun er et hjelpemiddel i tillegg til hovedbehandlingen som er samtaleterapi.

Zoloft er sikkert et bra middel, men de fleste anbefaler Fontex ved spiseforstyrrelser. Du får det hos fastlegen din eller hos en psykiater.

Du får det på blå resept, så egenandelen din blir ca en krone eller to per dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42745-nhd-andre/#findComment-160222
Del på andre sider

nei,fontex

Tusen takk for svar.. Har hørt endel positivt om fontex, men kan jeg bruke det når jeg ikke er skikkelig deprimert? Jeg har appetitt som en hest for tiden, og vet ikke hva jeg skal gjøre med det? Hadde virkelig håpet at jeg kunne begynt på fontex slik at jeg får litt orden på spisinga.. dette går bare feil vei.. Ikke det at jeg skal bruke det som et slankemiddel, men jeg vil gjerne unngå alle spisekickene mine, som jeg har altfor mye av.

Må jeg betale alt selv hvis jeg begynner på fontex, elelr får jeg noe dekket? har søkt litt på AD her inne på DOL, og ser at det koster endel å bruke AD. Vil helst ikke at mamma og pappa skal vite om det...

Håper noen kan svare meg? Noen som har erfairnger med Fontex og bulimi forresten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42745-nhd-andre/#findComment-160223
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for svar.. Har hørt endel positivt om fontex, men kan jeg bruke det når jeg ikke er skikkelig deprimert? Jeg har appetitt som en hest for tiden, og vet ikke hva jeg skal gjøre med det? Hadde virkelig håpet at jeg kunne begynt på fontex slik at jeg får litt orden på spisinga.. dette går bare feil vei.. Ikke det at jeg skal bruke det som et slankemiddel, men jeg vil gjerne unngå alle spisekickene mine, som jeg har altfor mye av.

Må jeg betale alt selv hvis jeg begynner på fontex, elelr får jeg noe dekket? har søkt litt på AD her inne på DOL, og ser at det koster endel å bruke AD. Vil helst ikke at mamma og pappa skal vite om det...

Håper noen kan svare meg? Noen som har erfairnger med Fontex og bulimi forresten?

Ja, du kan bruke Fontex uten å være deprimert.

Som sagt koster det bare noen kroner per dag siden du får det på blå resept.

Legen har absolutt taushetsplikt når du er over 16 år. Mor og far trenger ikke å få vite om det. Men jeg anbefaler deg å ikke holde det skjult.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42745-nhd-andre/#findComment-160224
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...