Gå til innhold

ritalin og munntørrhet

Anbefalte innlegg

Hei, nye AD/HD-venner!

Jeg har nettopp meldt meg inn i "skriveklubben" og håper noen kan hjelpe meg.

Har brukt Ritalin i et halvt år og plages veldig med tørre lepper og tunge. Ligner på trøske, eller sopp av noe slag, men jeg tror det er Ritalinen. Jeg drikker vann til det renner ut av øra, bruker skyllevann som hjelper litt men gir meg brune tenner, og så slikker jeg leppene mine til den store gullmedalje. tungespissen er sår og ekkel, og det kommmer ikke av kyssing (dessverre). hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4278-ritalin-og-munnt%C3%B8rrhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ritalin utskilles vel sannsynlig ut via urin. Ritalin "bruker" mye vann for å forbrennes. Jeg sliter også med dette, men ikke i så stor grad.

Husk ! ikke appelsinjuice og melk under inntak og ikke før virkningen er optimal. Ref. Gerd Strand.

En venn av meg går på Dexamin - blir ikke tørr i munnen. Press på å få en mulighet til å utprøve Dexamin eller Deksedrin - sistnevnte på registreringsfritak som ikke er noe problem for en oppadgående "foreskriver" med trøkk.

Andre add-adhd venner vet sikkert enda mere.

Ha en fin dag. Jeg sliter også men med en litt annen vridning. Les innlegg fra Smily.

Gunnar Oftedal, barnelege

Jeg tror også det er Ritalinen- munntørrhet er en av bivirkningene som kan bli plagsomme. Tyggegummi er ofte til hjelp og beskyttende salve på leppene, så langt inn mot slimhinnen som det er mulig. Dersom det er svært plagsomt kan det være en ide å kutte ut Ritalin av og til, f.eks. siste halvpart av dagen eller i helger.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Ritalin utskilles vel sannsynlig ut via urin. Ritalin "bruker" mye vann for å forbrennes. Jeg sliter også med dette, men ikke i så stor grad.

Husk ! ikke appelsinjuice og melk under inntak og ikke før virkningen er optimal. Ref. Gerd Strand.

En venn av meg går på Dexamin - blir ikke tørr i munnen. Press på å få en mulighet til å utprøve Dexamin eller Deksedrin - sistnevnte på registreringsfritak som ikke er noe problem for en oppadgående "foreskriver" med trøkk.

Andre add-adhd venner vet sikkert enda mere.

Ha en fin dag. Jeg sliter også men med en litt annen vridning. Les innlegg fra Smily.

Har ikke fått noen beskjed om at jenta mi ikke skal drikke melk eller appelsinjuice ved inntak av Ritalin. Kan du si litt mer om dette? Finnes det noe skriftlig?

Takk!

Hilsen

Har ikke fått noen beskjed om at jenta mi ikke skal drikke melk eller appelsinjuice ved inntak av Ritalin. Kan du si litt mer om dette? Finnes det noe skriftlig?

Takk!

Hilsen

Leder for Nasjonal Kompetansesenter for add/ adhd og narkolepsi presiserte dette med nei til melk og appelsinjuice ved inntak Ritalin -Dexamin m.m.

Internettadressen til dette kompetansesenteret finner du sist i innlegget. Til eksempel forsøk å maile henne - Gerd Strand og spør om dette er dokumentert eller om dette kan være individuelt fra person til person. Til eksempel har jeg fått konstatert at "melkesukker påvirker min hjerne negativt" Dette utført med en såkalt peptidundersøkelse av oppsamlet urin 1 dag. Denne ble sendt/ analysert av Dr. Prof. Reichelt ved Rikshospitalet i Oslo. Det forskes mye på dette. Likevel tror jeg ikke en ev. "melkesukkerallergi" ødelegger Ritalinens virkning eller opptak ved innta k av melk/ juice.

Kanskje nøytraliserer melk og juice noen av virkningsstoffene i Ritalinen slik at et dårligere opptak i blodet skjer ?? Who knows !

Enig med deg - interssant om dette er dokumentert og forsket på og viktig da også dette blir/ kan bli et "stressmoment hele tiden å passe på "ikke å innta ditt eller datt". Vi voksne og barn med disse lidelsene har nok fra før å "ofte glemme/ eller forsøke å huske i desperasjon"

Håper mine ord var til litt nytte og ikke bare til en maksimert forvirring.

Ha en kos dag - "For til slutt å være litt ironisk og sprø/ impulsiv; - Vi voksne får forsøke å skylle ned Ritalinen, Dexaminen eller Dexedrinen; enten med Conjac, rødvin eller en halvliter øl i håp om et optimalt opptak i blodet. Uff da !

http://www.nasjkomp.no/NK/Island-ref.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...