Gå til innhold

Tid for litt grøt???


Elaysa

Anbefalte innlegg

Min datter på 4 mnd (til fredag) har i en ukes tid nå villet ha pupp mye oftere enn før. Fra å ha vært et prakteksemplar, med mat hver tredje time om dagen, for å legge seg i halv ti-ti tiden og sove opp mot 10 timer før hun våkner, våkner hun nå 3 ganger om natten og vil ha mat, og i tilegg vil hun gjerne ha mat etter maks to timer på dagen. Det virker som det er mat hun trenger, har forsøkt å gi henne smukken om natten, men det går maks 10 minutter, så gaper hun igjen. Om dagen må jeg gå rundt å bære på henne hvis jeg skal vente med maten til "de faste tidene", derfor får hun mat når hun vil ha det.

Går rundt å lurer på om jeg skal gi henne litt grøt om kvelden for å se om dette hjelper. Planen var jo å fullamme i seks mnd, men jeg ser jo på henne at hun ikke er helt fornøyd om dagen. Småsutrer og er urolig lenge før hun vanligvis ville ha mat. Det er ikke min produksjon det står på tror jeg, hun slipper puppen etter femten minutters tid ++, og det er alltid mer melk igjen.

Hun går opp i vekt, veide henne om torsdagen, gått opp 300 gram på tre uker...kanskje ikke allverden, men helsesøstra sa det var helt grei vektøkning.

Hva ville dere ha gjort? Er det noe annet jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg opplever det samme selv med min 5 mnd pike. I perioder spiser hun mye og ofte, i andre perioder mindre og sjeldnere. Dette har gått opp og ned siden hun ble født. Dette er helt naturlig og vanlig.

Det er sikkert slitsomt å oppleve en slik forandring fra fast mat- og soveopplegg til en litt mer uforutsigbar hverdag, men jeg ville gitt henne mat når hun ville ha, dag og natt. Kanskje har du en økeperiode akkurat nå ? Sørg for å hvile deg når hun sover. Så stabiliserer alt seg igjen om en stund. Det høres jo ut som om du har tilstrekkelig med melk, men enda mer melk blir det hvis du dropper grøten. Jeg ville holdt fast med planen om fullamming i 6 mnd og ventet litt med grøten, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt gitt henne litt grøt om kvelden. Jeg vet at det nå tilrådes kun morsmelk i 6 måneder, men dette er vel bare en norm, og et grøtmåltid vil uansett ikke gå mye utover den totale morsmelkmengden hun får i seg.

Pass på å gi morsmelk både før og etter grøten, for å lette fordøyelsen av grøten og unngå vondt i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt gitt henne litt grøt om kvelden. Jeg vet at det nå tilrådes kun morsmelk i 6 måneder, men dette er vel bare en norm, og et grøtmåltid vil uansett ikke gå mye utover den totale morsmelkmengden hun får i seg.

Pass på å gi morsmelk både før og etter grøten, for å lette fordøyelsen av grøten og unngå vondt i magen.

Husk at du kan gi grøt som lages av utpumpet morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt gitt henne litt grøt om kvelden. Jeg vet at det nå tilrådes kun morsmelk i 6 måneder, men dette er vel bare en norm, og et grøtmåltid vil uansett ikke gå mye utover den totale morsmelkmengden hun får i seg.

Pass på å gi morsmelk både før og etter grøten, for å lette fordøyelsen av grøten og unngå vondt i magen.

Husk at du kan gi grøt som lages av utpumpet morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

Hei!

Jeg opplever det samme selv med min 5 mnd pike. I perioder spiser hun mye og ofte, i andre perioder mindre og sjeldnere. Dette har gått opp og ned siden hun ble født. Dette er helt naturlig og vanlig.

Det er sikkert slitsomt å oppleve en slik forandring fra fast mat- og soveopplegg til en litt mer uforutsigbar hverdag, men jeg ville gitt henne mat når hun ville ha, dag og natt. Kanskje har du en økeperiode akkurat nå ? Sørg for å hvile deg når hun sover. Så stabiliserer alt seg igjen om en stund. Det høres jo ut som om du har tilstrekkelig med melk, men enda mer melk blir det hvis du dropper grøten. Jeg ville holdt fast med planen om fullamming i 6 mnd og ventet litt med grøten, jeg.

noen babyer forbrenner mer enn andre og trenger mere energi. utifra vektøkningen hennes tenker jeg at hun ligger på en kurve like under gjennomsnittet slik som mine, jeg har måttet begynne med litt grøt om kvelden i firemåneders alderen med alle mine fire første. du kan jo prøve et par dager hvis det ikke bedrer seg har du jo fått bekreftet at det ikke var det barne ville .lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Elaysa. det høres ut som ombarnet ditt er inne i en økeperiode. Som du selv skriver så er vektøkningen grei, men ikke spesiellt stor. Det høres derfor ut som om hun trenger hyppige måltider. Da vil også melkemengden øke og antagelig etterspørselen etter brystet, reduseres etter noen dager eller en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye grubling frem og tilbake, lot jeg henne få litt grøt for to dager siden, kun et par teskjeer, og det har gjort undeverk. Gladjenta mi er tilbake, og det deiligste, hun sover 9-10 timer om natten igjen :-)

Og faktisk får hun mer melk av meg til siste måltidet nå enn før. Først drikker hun i ca 15 minutter, og når hun nesten sovner, løfter jeg henne opp, og gir henne et par skjeer grøt, noe hun ser ut til å like svært godt, hun gaper bare hun ser skjeen. Til slutt får hun melk i ca 10 minutter til.

Tror jeg gjorde det rette jeg. Kommer ikke til å bytte ut noen flere måltider med fast mat på lenge ennå, pupp er jo best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye grubling frem og tilbake, lot jeg henne få litt grøt for to dager siden, kun et par teskjeer, og det har gjort undeverk. Gladjenta mi er tilbake, og det deiligste, hun sover 9-10 timer om natten igjen :-)

Og faktisk får hun mer melk av meg til siste måltidet nå enn før. Først drikker hun i ca 15 minutter, og når hun nesten sovner, løfter jeg henne opp, og gir henne et par skjeer grøt, noe hun ser ut til å like svært godt, hun gaper bare hun ser skjeen. Til slutt får hun melk i ca 10 minutter til.

Tror jeg gjorde det rette jeg. Kommer ikke til å bytte ut noen flere måltider med fast mat på lenge ennå, pupp er jo best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...