Gå til innhold

Gå bak ryggen på pasient?

Anbefalte innlegg

Jeg er innlagt, som de fleste av dere vet. Det har vært nyttig og har hjulpet meg, men jeg er frustrert på en av dem som jobber der jeg er innlagt. Det gjelder en så "liten" ting som at jeg er blitt satt opp til en time med legen på avdelingen i ettermiddag, i stedet for at jeg selv kunne kontakte min egen fastlege. For meg ville det være lettere å snakke med min fastlege, fordi han kjenner meg jo litt fra før. Det føles vondt når jeg ikke blir spurt om hva jeg ønsker selv, blir på en måte overkjørt. Jeg klarer ikke forholde meg til flere nye mennesker nå (har snakket med legen på avdelingen bare en gang før).

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42913-g%C3%A5-bak-ryggen-p%C3%A5-pasient/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei blesha :)

Si klart ifra at du vil gå til din egen lege. Det burde de i aller høyeste grad respektere. Forstår ikke at de behandler deg på denne måten. Ikke gi deg på det du mener er best for deg når det gjelder dette. De burde respektere deg og dine valg.

DU BESTEMMER SELV!!! BASTA BOM!!!

*klem* fra

Desverre er ikke hjelpeapparatet helt perfekt kan man si. Ofte skjer det som ikke skal skje. Du blir overkjørt, umyndiggjort og ofte ser de ikke deg som en ressurs i det hele tatt.

Du blir plasser i en bås du ikke hører hjemme. Mitt råd er at at du prøver så godt du kan å slå i bordet og sier ifra når du føler deg urettferdig behandla.

Dårlig gjort å overstyre og veldig typisk. Ha tro på deg selv å ikke la dem lage deg til en typisk klient som de kan sette i hvilken bås som helst.

Hei blesha!

Hva er begrunnelsen for at hun satte deg opp til time hos avdelingens lege?

Hvorvidt du har grunn til å reagere er jo litt avhengig av begrunnelsen. Jeg vet ikke hvordan det er der du er innlagt, men som regel må man vel benytte institusjonens lege hvis man er innlagt? En annen årsak kan kanskje være at du ikke alltid klarer å ta vare på deg selv på en god måte, og hvis personalet er bekymret for din medisinske tilstand vil det være rimelig at det er avdelingens lege som hjelper dem med vurderingen.

Uansett - snakk med personalet og be om begrunnelse. Når det oppstår situasjoner som du blir provosert over, så er det en god anledning til å trene på å ta opp problemer på en konstruktiv måte med dem som omgir deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom du er innlagt på en psykiatrisk avdeling, "ligger det i kortene" at du skal bruke avdelingens leger mens du er innlagt. Dette er helt vanlig rutine, og jeg har gjennom 19 år i psykiatrien aldri opplevd at noen en gang har tenkt på eller foreslått at de skal bruke sin fastlege mens de er innlagt.

Hva er da hensikten med en innleggelse i sykehus om en ikks skulle bruke sykehusets personell?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...