Gjest firebird Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 jeg har et problem som egentlig bare vokser seg større ettersom tiden går. en helsearbeider i en sjefsstilling ved et av psykehusene her i landet ga meg i sin tid feil diagnose. dette førte til flere år der jeg ble utsatt for feil behandling og der jeg fikk medisiner jeg aldri skulle ha fått. blandt annet ble konsekvensene at jeg utviklet epilepsi og fikk en rekke varige fysiske men. medisinene jeg fikk var av typen nevroleptika - i løpet av en periode på 8-10 år brukte jeg slike medisiner i ganske enorme doser. epilepsi ble påvist på EEG og jeg fikk etterhvert store mengder medisiner mot anfallene ( som det dessverre ble mange av). da jeg sluttet med medisinene for 2 år siden ble jeg kvitt epilepsianfallene og EEG er i dag helt normalt. Jeg har en del problemer med ødemer og muskel / skjelett skader og smerter som min faste lege mener skyldes overmedisinering med blandt annet nozinan( opptil 1200 mg i døgnet i 3 år) , largactil, truxal og haldol. dessuten opplevde jeg et vekt hopp på 40 kilo overvekt på bare 4 mnd. i dag er 30 kilo av disse borte ved hjelp av intens trening nesten hver dag. jeg var tvangsinnlagt i vel 21/2 år hvor jeg opplevde psykehuspsykiatrien som mer ødeleggende enn oppbyggende. etter at jeg kom på kant med loven og ble puttet inne bak lås og slå , forandret livet mitt seg i positiv retning. jeg har fått den hjelpen som psykehuset ikke klarte å gi meg, men veien til "helbredelse" ble selvsagt dyrkjøpt. selv om jeg i dag regnes som 90% frisk , har jeg et stort behov for at psykehuset må ta sin del av ansvaret for at ting gikk så forferdelig galt. ledelsen ved psykehuset har aldri innrømmet noen som helst form for *skyld* eller at de tar ansvar for noe som helst av det som skjedde. jeg føler at jeg kjemper en håpløs kamp mot psykehus psykiatrien og at jeg som en slags pariakaste ikke har noe jeg skulle ha sagt. Psykehuset gjemmer seg bak den store taushetsplikten og tør ikke komme fram i lyset for å si hva de mener om denne saken. det virker som om lojaliteten i dette systemet er så til de grader sterk at 99% av de som jobber der ikke tør å snakke høyt om det de kanskje måtte mene. Nå funderer jeg veldig på om jeg orker å fortsette denne fighten for å få psykehuset til å innrømme at de har gjort flere feil når det gjelder mitt tilfelle. går det an å anmelde psykehuset til politiet? eller er det pasientskade foreningen som er den instansen man skal henvende seg til? hva med fylkeslegen? jeg er ganske forvirret og vet ikke hvem jeg skal stille disse spørsmålene til. Derfor satser jeg på at NHD eller noen andre( med liknende erfaringer?) kanskje kan gi meg noen gode råd om hva jeg kan gjøre. Det er så mange år jeg har mistet og det har vært mye penger som har gått ut på medisiner( som jeg ikke skulle ha fått) . i dag er jeg heldigvis sterk nok til å komme meg videre med livet mitt. selv om jeg har lang tid igjen før jeg atter er fri, har jeg tross alt fått livet mitt tilbake. familie og venner har hele tiden stilt opp for meg og jeg har ikke fått et vondt ord fra noen de gangene jeg kommer hjem for noen dager. Det er ikke alle som er like heldige. tusen takk for svar - denne siden er til stor hjelp for veldig mange! Fortsett slik. Stor klem - firebird 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43020-nhd-eller-andre-kan-feildiagnostisering-og-feilbehandling-politianmeldes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magna Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Jeg må bare få uttrykke min "deltagelse" ift. det du har opplevd. Jeg tror den instansen som kan hjelpe deg er pasientskadeforeningen du selv skriver om. Jeg har hørt og lest om feilbehandling a la de du beskriver. Jeg tenker at de menneskene som fører en slik kamp nesten alltid sitter igjen med svarteper og enda større problemer enn de hadde fra før. Uansett om det er rettssaker mot tobakksindustrien eller mot sykehus, helsepersonell eller sjefer i ulike systemer blir de nesten uten unntak svarteper. Leger har den sterkeste lojaliteten jeg vet opp i noen yrkesgruppe. De kan gå god for hverandre uansett hvor store dumheter og feil de gjør. Samtidig som de har en unik herskerrolle i helsevesenet. Rettssikkerheten for pasienter er dårlig ivaretatt. Derfor er det viktig å ha pasientforeninger. Jeg tror det beste for deg personlig er å få hjelp der til å komme deg videre i livet ditt og få forståelse for de faktiske feilbehandlingene du er blitt utsatt for. Innrømmelser fra et psykehus får du aldri. . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43020-nhd-eller-andre-kan-feildiagnostisering-og-feilbehandling-politianmeldes/#findComment-161085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 At tungpsykiatrien kan ha påført en del av sine "vanskelige" pasienter skader anser jeg som utvilsomt. Men som regel har det ikke skjedd som følge av vond vilje - men som en konsekvens av at et system ikke har klart å håndtere en komplisert situasjon på en god måte. Jeg vet ikke om du vil ha noen mulighet til å få erstatning eller innrømmelser fra sykehuset. Ut i fra det du skriver får jeg inntrykk av at din innleggelse kanskje var ganske "turbulent" - og selv om man i ettertid kan si at ting skulle vært håndtert annerledes, så er det ikke gitt at den behandling som ble valgt der og da var direkte feil eller uansvarlig. Jeg tenker at du kanskje burde bruke energien din på å forme fremtiden din - og ikke slåss mot de som har gitt deg manglende hjelp i fortiden. Men hvis du har behov for å få drøftet situasjonen og mulighetene til å "straffe" de du mener er ansvarlige, så kan det vel være nyttig å kontakte pasientombudet. Det er mange ulike faktorer som former et liv. Noen har man selv kontroll over (helt eller delvis) - andre er det andre som styrer. Slike situasjoner som den du beskriver oppstår vel nettopp som en blanding av ting du hadde ansvar for - og det andre skulle ha tatt ansvar for . Jeg tenker at sykehuset kanskje tross alt viste en sterk vilje til å hjelpe deg hvis de holdt deg tvangsinnlagt i en så lang periode? Lykke til fremover! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43020-nhd-eller-andre-kan-feildiagnostisering-og-feilbehandling-politianmeldes/#findComment-161101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest calestia Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 ville bare si at du har all grunn til å være ufattelig stolt av deg selv! For ikke å ha gitt opp, og for at du kjemper deg tilbake til livet. Heier på deg!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43020-nhd-eller-andre-kan-feildiagnostisering-og-feilbehandling-politianmeldes/#findComment-161103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Ja, dette _kan_ politianmeldes. Likevel vil jeg ikke anbefale det som første skritt. Jeg vil anbefale at du først melder dette som en klagesak til Fylkeslegen i ditt fylke. Deretter eller evt. samtidig melder du dette til Norsk Pasientskadeerstatning. http://www.klp.no (se pasientskade i venstre marg) Pasientombudet kan være behjelpelig i klagebehandlingen. http://www.helsenett/pasientombud/ Grunnen til at jeg ikke anbefaler politiet i første omgang er dette: Politiet etterforsker brudd på lover. En lege/sykehus kan feilbehandle og være erstatningspliktig (eller unnskyldningspliktig) uten at det trenger å ha skjedd et lovbrudd. Det er du som har eierett til journalopplysninger om deg selv. Sykehuset kan ikke dekke seg bak lov om taushetsplikt i dette tilfellet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43020-nhd-eller-andre-kan-feildiagnostisering-og-feilbehandling-politianmeldes/#findComment-161108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.