Gjest bipolars Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Hei Dr. NHD Jeg er en ung mann på 24 år. Jeg la meg frivillig inn på psykiatrisk sykehus i begynnelsen av januar, etter et aldri så lite mentalt sammenbrudd. Fikk diagnosen bipolar lidelse av overlegen der, og jeg startet med Lithionit. Han satte diagnosen etter å ha pratet med meg i ett kvarter. I tillegg hadde han selvfølgelig gått gjennom sykdomshistorien min. Har slitt med angst og depresjoner siden 16-årsalderen. Har prøvd uttallige medisiner, med dårlig resultat. Humøret har svingt veldig; har både vært høyt oppe og langt nede. (mest langt nede). Har vært veldig mye plaget med at "ting går for fort inni hodet."; en slags voldsom psykisk overaktivitet. Det er vanskelig å sette ord på det, egentlig. Dette kommer både når jeg er "oppe" og "nede". Angsten har vært sterkest de to siste årene; både generell angst og panikkanfall. Har i tillegg drevet med endel selvskading. Tar fremdeles 50mg Anafranil pr. døgn for å holde angsten i sjakk. Lithionit gir meg få bivirkninger; økt sult/tørste og moderat vektøkning er det eneste jeg har merket. Vektøkningen er ikke noe problem; jeg var ganske tynn da behandlingen startet... :-) Etter siste blodprøve hadde jeg en serumkonstentrasjon på 0,5mmol; legen min økte da dosen fra 2x83mg til 3x83mg. (pr. døgn; fordelt på to doser) Etter dette har jeg begynt å føle meg døsig og trøtt hele dagen. Er dette farlig. Det jeg er litt engstelig for, er de alvorlige bivirkningene som kan oppstå ved bruk av Lithionit. Da tenker jeg mest på irreversible skader i nyrene. Nyrer vokser jo som kjent ikke på trær.... :-) De to urinprøvene jeg har levert inn, har vært helt fine. I tillegg har legen min sjekket nyrefunksjonen ved blodprøve nettopp, men jeg har ikke fått resultatene ennå. Er det noen grunn for meg å bekymre meg? Er Lithionit det beste medikamentet for meg? Hvilke alternativer finnes det? Er EVIG takknemmelig for svar! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43053-medisinering-ved-bipolar-ii/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jinn Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 heisann. har prata litt med deg tidlige, og kjenner meg igjen mye i det du skriver. Sliter mye med angst og og i tilegg er jeg ganske ustabil i humør. Dette får jeg lamictal for. Har diskutert anafranil med psykiateren og dette kan det bli aktuelt å prøve ut når jeg er stabil på lamictal. Anafranil er vist en av de beste medisinene mot angst, og i tilegg har de vel et + i og med at man kan dele opp tablettene så man ikke øker for fort? (tåler ikke ssri,fikk en voldsom angst som jeg sliter mye med ennå) Hva er litionit egentlig,stemningsstabilator? Har du prøvd Lamictal? Har iallefall INGEN bivirkninger av de,HURRA!! Dyu ble vel ikke så mye klokere av dette innlegget, men du er iallefall ikke alene. *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43053-medisinering-ved-bipolar-ii/#findComment-161373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Etter siste blodprøve hadde jeg en serumkonstentrasjon på 0,5mmol; legen min økte da dosen fra 2x83mg til 3x83mg. (pr. døgn; fordelt på to doser) Etter dette har jeg begynt å føle meg døsig og trøtt hele dagen. Er dette farlig? Nei, det er ikke farlig. Det jeg er litt engstelig for, er de alvorlige bivirkningene som kan oppstå ved bruk av Lithionit. Da tenker jeg mest på irreversible skader i nyrene. Er det noen grunn for meg å bekymre meg? Er Lithionit det beste medikamentet for meg? Hvilke alternativer finnes det? Litium har en smal terapeutisk bredde. Dvs at det er kort vei fra terapeutisk nivå 0,5 - 0,8 mmol/l) til giftig nivå (> 1.6). Litium er kun skadelig for nyrene i giftig nivå. Korrekt brukt er det overhode ikke skadelig for nyrene. Siden litium oppfører seg som natrium (salt i NaCl), vil litiumnivået påvirkes av store endringer i veskebalansen. Dersom du får omgangssyke (oppkast/diarre), sterk feber med svetting, eller deltar i skikkelig idrett som Birkebeinerrennet eller sykler Trondheim-Oslo, bør du halvere dosen i disse periodene for sikkerhets skyld. Alle pasienter som bruker litium skal ha fått med seg et veiledningshefte om dette. Dette medikamentet er blant de beste for deg. De mest nærliggende alternativer er Lamictal og Orfiril. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43053-medisinering-ved-bipolar-ii/#findComment-161560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.