Gjest pi@-m@rtine Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Jeg har slitt med tunge depresjoner og har prøvd ut medisiner over noen år. Nå går jeg på Tolvon 60 mg (for søvn) + 80 mg Seroxat, og det fungerer meget bra. Jeg lurer på om dette er nok til å forebygge nye depresjoner ? Den forrige legen min snakket om Lamictal som "forebygger", men trenger jeg den i tillegg til de ad jeg tar nå? Jeg har hatt diagnosene bipolar II+ ustabil pf (ustabil , ikke borderline ) i noen år nå. Mener selv at den siste diagnosen ble satt på et meget spinkelt grunnlag, men det var nå en digresjon.....) Det er mange i nær familie med depresjoner, mener selv at mine depresjoner er biologiske. Første episode da jeg var 13-14 år. Hadde vært kjempeglad hvis NHD kunne si noe om medisineringen. Har brukt Litionit, men måtte sepeonere pga. store bivirkninger / liten effekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43064-nhd-forebygge-depresjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Depresjon er en livslang sykdom med flere sykdomsepisoder. Sannsynligheten for ny depresjon øker dramatisk for hver episode en har hatt. Derfor anbefales ut fra strengt faglige hensyn at en vurderer livslang medisinering allerede etter tredje episode, noen ganger etter andre episode. Hadde din diagnose vært gjentatt (recurrent) depresjon, ville nåværende medikasjon vært udiskutabel. Du har derimot diagnosen bipolar II. (Mange av disse med tidlig debut blir feildiagnostiset som ustabil pf). Med bipolar II, er det fornuftig å overveie en stemningsstabilisator (SS). I dette tilfellet mener jeg Lamictal vil være førstevalg om SS skal brukes. Av prinsippielle grunner vil jeg ikke ta stilling til om du skal varig fortsette med nåværende medisin eller skifte til SS. Derimot vil jeg si at det høres ut som om du går hos en svært oppegående behandler. Dere får sammen finne ut hva som er best for deg. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43064-nhd-forebygge-depresjoner/#findComment-161243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kroniker Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Depresjon er en livslang sykdom med flere sykdomsepisoder. Sannsynligheten for ny depresjon øker dramatisk for hver episode en har hatt. Derfor anbefales ut fra strengt faglige hensyn at en vurderer livslang medisinering allerede etter tredje episode, noen ganger etter andre episode. Hadde din diagnose vært gjentatt (recurrent) depresjon, ville nåværende medikasjon vært udiskutabel. Du har derimot diagnosen bipolar II. (Mange av disse med tidlig debut blir feildiagnostiset som ustabil pf). Med bipolar II, er det fornuftig å overveie en stemningsstabilisator (SS). I dette tilfellet mener jeg Lamictal vil være førstevalg om SS skal brukes. Av prinsippielle grunner vil jeg ikke ta stilling til om du skal varig fortsette med nåværende medisin eller skifte til SS. Derimot vil jeg si at det høres ut som om du går hos en svært oppegående behandler. Dere får sammen finne ut hva som er best for deg. Lykke til :-) Eg tillet meg å kopiera sitatet ditt: "Depresjon er en livslang sykdom med flere sykdomsepisoder. Sannsynligheten for ny depresjon øker dramatisk for hver episode en har hatt. Derfor anbefales ut fra strengt faglige hensyn at en vurderer livslang medisinering allerede etter tredje episode, noen ganger etter andre episode. " Det at manisk depressiv lidelse var ein kronisk livslang lidelse, visste eg. Men meinar du og at tilbakevendande depressive episodar (uten mani/hypomani) også er livslange tilstandar? -at ein kan rekne med å få gjentatte episodar dersom ein ikkje forebyggjer med medisiner. Sjølv har eg nok ein biologisk depresjon (uten mani/hypomani eller ver/årstids-betinga) Vi fann ut det fordi eg responderte så bra på SSRI, og ikkje på samtaleterapi. Ein grunnleggjande tristhet virkar som om har slått om til alvorlige depressive episoder (uten psykosegjennombrudd) når eg er vaksen. Kva er det eigentlig som skjer, når eit friskt sinn, brått slår om og eg vert øydelagd, motorisk, kognitivt og emosjonellt.. Uten forvarsel kjem denne ubalansen og blir verande. Eg forstår at eit kne kan bli råka av slitasje og blir øydelagd av den grunn. Men at hjernen plutselig blir rotete forstår eg ikkje, iallefall ikkje når ein ikkje har brukt verken stoff eller betydlige mengde alkohol. Det er for meg ulogisk at minner, traumer og vonde opplevingar skal vera så vanskelig for eit sinn å takla at det går ut over molekyler i hjernen. Eg skjønar ikkje dette eg. Kor kan eg læra om det? Eg aksepterar ikkje mi eiga lidning og at eg dersom det blir krig og eg ikkje har tilgang på medisiner, blir redusert til eit levande daudt utan tilstrekkelig hjernefunksjon til å klara å fungera saman med andre menneske.. Også skriv du ovanfornemt.."depresjonen er livslang....osv.." Det er rart at naturen berre tek livet av meg slik. Eg godtek ikkje det. Dette vart mykje tankekjør..... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43064-nhd-forebygge-depresjoner/#findComment-161365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pi@-m@rtine Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Depresjon er en livslang sykdom med flere sykdomsepisoder. Sannsynligheten for ny depresjon øker dramatisk for hver episode en har hatt. Derfor anbefales ut fra strengt faglige hensyn at en vurderer livslang medisinering allerede etter tredje episode, noen ganger etter andre episode. Hadde din diagnose vært gjentatt (recurrent) depresjon, ville nåværende medikasjon vært udiskutabel. Du har derimot diagnosen bipolar II. (Mange av disse med tidlig debut blir feildiagnostiset som ustabil pf). Med bipolar II, er det fornuftig å overveie en stemningsstabilisator (SS). I dette tilfellet mener jeg Lamictal vil være førstevalg om SS skal brukes. Av prinsippielle grunner vil jeg ikke ta stilling til om du skal varig fortsette med nåværende medisin eller skifte til SS. Derimot vil jeg si at det høres ut som om du går hos en svært oppegående behandler. Dere får sammen finne ut hva som er best for deg. Lykke til :-) Tusen takk for at du svarte ! Jeg bare lurer på følgende: Er det et enten eller ? Enten ad-mixen eller Lamictal ?? Ikke begge samtidig ?? Hva forebygger hypomanien ?? Mener selv det er kjempeviktig at jeg sover normalt ! Lite søvn har tidligere utløst hypomani, vil unngå det, for jeg har gjort mye ukritisk, bla nesten jobbet meg ihjel (( deretter blitt kjempedeprimert. Håper du kunne svart meg på dette ?? Please ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43064-nhd-forebygge-depresjoner/#findComment-161387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Tusen takk for at du svarte ! Jeg bare lurer på følgende: Er det et enten eller ? Enten ad-mixen eller Lamictal ?? Ikke begge samtidig ?? Hva forebygger hypomanien ?? Mener selv det er kjempeviktig at jeg sover normalt ! Lite søvn har tidligere utløst hypomani, vil unngå det, for jeg har gjort mye ukritisk, bla nesten jobbet meg ihjel (( deretter blitt kjempedeprimert. Håper du kunne svart meg på dette ?? Please ) Nei, det er ikke et enten eller. Det er ingenting i veien for en kombinasjonsbehandling. Din observasjon er helt korrekt. Normalt søvnmønster/døgnrytmer er ikke bare viktig, det er kanskje _den viktigste_ faktor hva gjelder å forebygge nye episoder (etter medisiner som er viktigst). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43064-nhd-forebygge-depresjoner/#findComment-161455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.