Gå til innhold

Tilstopping i bryst


kizmiaz

Anbefalte innlegg

Ja, så skjedde det igjen, melken har stuvet seg i venstre bryst, sikkert 10 gang det skjer....er påpasselig med ikke å fryse og sitte i trekk osv, og er obs på at brystet må tømmes ordentlig for å forebygge dette, men likevel skjer det.

Jeg masserer og barnet barnet suger, jeg håndmelker og dusjer, og holder det for så vidt i sjakk, men denne satt skikkelig fast! Ikke virkelig vondt enda, men hva gjør jeg hvis jeg ikke får løst opp knuten ? Får jeg brystbetennelse, da, eller ? Orker ikke tanken på å ligge våken i natt og bare kjenne at melken hoper seg opp der inne.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære kizmiaz.

Enkelte kvinner er desverre plaget med gjentatte tette melkeganger. Hvorfor dette skjer er ikke alltid lett å finne et svar på. Tiltakene du beskriver er helt riktige. Noen ganger kan det ta flere dager før det løsner helt. Det er viktig å prøve å tømme brystet jevnlig selv om det virker som om det ikke blir bedre. Vanligvis blir det gradvis bedre eller klumpen løsner plutselig. Det kan ta dager. Om kulen blir ståened kan det utvikle seg til en ikke-bakteriell infeksjon eller brystbyll. Kuler som ikke lar seg fjerne og blir stående over lengre tid uten å bli mindre må undersøkes av lege. Om man har hatt tilstoppede melkeganger og klart å bli kvitt dem er det viktig å trappe ned tømmingen gradvis. Stopper man brått eller plutselig sover hele natten så kan det fort komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet selv, dessverre. Varmeflaske i sengen var noe som hjalp meg! Du trenger ikke ha varmeflasken direkte på brystet, men under dynen i nærheten av brystet.

Når du da skal amme neste gang, er min erfaring at kulene i brystet har løst seg opp. Du får det litt varmere enn vanlig, men det er verdt det. Slipper da å dusje og massere så mye.

Jeg pleier også å pumpe meg etter å ha ammet fra det vonde brystet, slik at det blir skikkelig tømt. Babyen min blir om natten som regel mett, før brystet er tømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...