Gå til innhold

Spytter ut puppen når melka kommer


Gjest GA

Anbefalte innlegg

Har ei lita jente på 6 uker som tydeligvis har behov for å suge mer etter at hun er mett. Etter en pupp og stell fortsetter hun å gape og leite. Hun tar puppen og suger grådig, men spytter ut puppen så snart melka kommer (så spruten står rett i ansiktet på henne!). Når dette skjer pleier vi å putte inn smokken, og da roer hun seg med smokk og evt. magemassasje/dunking i stumpen.

Har lest at ungen helst skal suge lenge så hun får i seg den feite ettermelka. Jeg er nok veldig lettmelket, for hun gir seg etter 5-10 minutter ved puppen. Hvor lang tid tar det før denne feitere melka kommer? Får hun i seg nok næring?

Jentungen virker fornøyd, og sover stort sett fra 23-07 om nettene, men hun har ikke lagt på seg like mye som storebroren da han var like gammel

(gutten: fødselsvekt 3350, 5 uker 5590. jenta: fødselsvekt 3980, 4 uker 4640)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 5barnsmor

hei GA

du har en slik baby som jeg har du...

(les mine og nana sine innlegg om babyen vil ikke drikke)

min jente er 10 uker idag og da jeg veide hanne på fredag var hun 5205gr hun var født 4320gr. altså 885gr på 10 uker...

nå tar jo babyen av ca 10 % de første dagana og er gjerne to uker før de tar igjen fødselsvekten.

min jente bruker ikke mere enn 5min pr.pupp, og det siden hun var ca 5-6 uker gammel. noen er flinkere å suge...

på helsestasjonen fortalte de meg at de ser mer på lengdevekst enn på vekten. jeg har altså 5barn som alle er lange og slanke, har spist fort og følger fremdeles den samme kurven ida som da de ble ammet.....

barnet ditt får i seg den fete melken når du lar henn suge til det er "tomt" siden det ikke går an å tømme et bryst helt mener jeg da til hun suger,slipper,suger, slipper osv. da kan du tilby det andre brystet...husk at det er slett ikke sikkert du trenger å gi begge bryst, jeg begynte med det ca 9 uker gammel

en fornøyd og glad baby sulter ikke!!!!

hun har nok sugebehov, min jente vil alltid ha tutten etter et måltid, hun suger en stund for så spytte den ut...hun må også ha tutten for å sove

husk:en baby går aldri smilende inn i sultedøden!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære GA. Hvis melkeproduksjonen er høy, klarer noen barn seg med ett bryst for å bli mett. Hvis barnet har stort sugebehov kan man prøve å legge det tilbake til det første brystet. Hvis brystet er overfyllt og utdrivningsrefleksen er sterk, kan det hjelpe å håndmelke litt før barnet legges til. Det er normalt å ta igjenn fødselsvekt innen 14 dager etter fødsel. Vanlig vektøking er 150-200 g i uka, men det er store variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...