Gå til innhold

NHD: Nedtrapping Zoloft/ depresjon/ hypothyreose m.m.

Anbefalte innlegg

Gjest Litt bekymra

Hei! :-)

Jeg har brukt 50 mg Zoloft pr. dag i ca. 4 måneder. Dette fordi jeg følte med totalt utslitt, og lettere deprimert. Legen mente at jeg hadde vinterdepresjon, og rådet meg til å begynne med medisin før jeg sank dypere ned. (Har tidligere hatt en alvorlig fødselsdepresjon).

Fikk for ca. 1 år siden vite at jeg har har hypothyreose, og bruker thyroxin daglig. Blodprøver viser veldig mye TPO-antistoffer (nesten 3000), samt veldig varierende TSH og T4. Legen min skulle kontakte en spesialist, for han var visst usikker på hva som var feil.

Har en del fysiske symptomer som jeg regner med skyldes at jeg har lavt stoffskifte, bl.a. fryser jeg mye og har en del muskel- og leddsmerter.

Jeg føler meg fortsatt ganske trøtt og sliten, er nokså ukonsentrert, men har det ellers rimelig bra psykisk. Har lyst til å slutte med Zoloft p.g.a. bivirkningene. (Har omtrent null sexlyst, og plages med munntørrhet/karies.)

Har dessuten kjøpt meg en terapilyslampe som jeg synes har gitt meg litt mer overskudd.

Hva synes du om å slutte med Zoloft etter så kort tid? Er det stor fare for tilbakefall?

Burde jeg vente med å slutte til jeg har funnet rett dose thyroxin og stoffskiftet mitt er stabilt?

Hvordan trapper jeg ned bruken av medisinen? (Legen min mente at jeg bare kunne kutte ut brått når det ble litt lysere ute, ev. ta annenhver dag i en uke.)

Finnes det en lykkepille som ikke gir nevnte bivirkninger?

Er det vanlig at personer med hypothyreose blir deprimerte, eller er det mer sannsynlig at det er mørket + stress som gjør meg deprimert?

Blir veldig glad for svar.

Fortsetter under...

Hei!

Alt du nevner i innlegget ditt har en sammenheng med Hypothyreosen din. Lider av samme sykdom selv. Tviler på det hjelper med noen slags "lykkepiller" for deg, det eneste som gjelder er å få Hypotyreosen i sjakk med rette doser thyroxin + ev. tillegsmedisiner.

Føler med deg.....

Ta en titt på www.stoffskifte.org hvis du ikke har vært der!

Lykke til!

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg vil anbefale at du fortsetter med Zoloft noen måneder til. Behandling under 9 mnd anbefales ikke.

Det finnes andre AD som ikke har seksuelle bivirkninger.

Du trapper ned ved å ta 25 mg i to uker. Deretter 25 mg hver ennen dag i to uker.

Det er en økende mengde litteratur som hevder at det ikke er noen sammenheng mellom stoffskifte og angst og depresjon.

Jeg vil anbefale at du fortsetter med Zoloft noen måneder til. Behandling under 9 mnd anbefales ikke.

Det finnes andre AD som ikke har seksuelle bivirkninger.

Du trapper ned ved å ta 25 mg i to uker. Deretter 25 mg hver ennen dag i to uker.

Det er en økende mengde litteratur som hevder at det ikke er noen sammenheng mellom stoffskifte og angst og depresjon.

"Det er en økende mengde litteratur som hevder at det ikke er noen sammenheng mellom stoffskifte og angst og depresjon."

Det synes jeg er merkelig! Jeg har hypothyreose, angst og depresjon selv, og jeg synes det er rart om det ikke skulle ha noen sammenheng. Stoffskiftet påvirker jo alle kroppens organer og funksjoner, så hvorfor ikke psyken også?

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Det er en økende mengde litteratur som hevder at det ikke er noen sammenheng mellom stoffskifte og angst og depresjon."

Det synes jeg er merkelig! Jeg har hypothyreose, angst og depresjon selv, og jeg synes det er rart om det ikke skulle ha noen sammenheng. Stoffskiftet påvirker jo alle kroppens organer og funksjoner, så hvorfor ikke psyken også?

Jeg synes også det er merkelig. Men jeg må referere forskningsresultatene slik de er.

Nå er det slik at angst, depresjon og stoffskiftesykdom alle er vanlige lidelser hver for seg. Blant 200.000 deprimerte nordmenn vil det derfor finnes mange med lavt stoffskifte uten at det dermed trenger å være en årsakssammenheng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...