hannes Skrevet 14. september 2000 Del Skrevet 14. september 2000 Jeg og min lille prins på fem måneder plages fryktelig med ammingen. Jeg har store problemer med å få lagt han til brystet. Han spenner hele kroppen, vrir seg vekk fra brystet og skriker til han får komme opp i oppreist stilling. Jeg har etterhvert lært meg ulike triks som virker alt etter som. Først prøver jeg og bytte side. Går ikke det, prøver jeg å se om han har en rap som skal opp. Jeg har prøvd å la det gå en stund, uten hell. Noen ganger funker det å ta han inn i sengen min, slå av lyset og amme han liggende. Det som ser ut til å virke best er å holde han i ammestilllingen og bysse han og avlede han. Når han endelig skjønner at det er puppi nærheten tar han den. Det blir jo mye skrik og skrål, og det er ikke alltid jeg klarer å roe han mens han ligger i ammestilling. Når jeg omsider får han til å ta puppen, er han ofte så sulten at han sluker luft. Da slipper han puppen umiddelbart. Noen ganger har han spist seg ferdig andre ganger langt derifra, og så er det på han igjen. Rape, vente, prøve igjen, ny ammestilling, nytt bryst, mørkt rom osv. Til slutt får han nå spist, og sovner utmattet ved brystet. Å amme sittende i sofaen er bare å glemme. Slik foreløper matingen ved nesten hvert måltid. Jeg har både prøvd å tilby pupp med en gang han våkner og vente til han selv viser tydelige tegn på sult uten forskjell. Det tar tid og krefter, og jeg gruer meg til hver gang jeg skal legge han til brystet. Det er jo så synd, for når vi til slutt får det til, storkoser vi oss begge to. Nå har vi hatt det slik i tre måneder med noen gode perioder innimellom. Nå er det verre enn noen gang, og jeg begynner å bli temmelig oppgitt. Flaske er ikke noe alternativ, for det vil han ikke ha. Så kjære ammeekspert har du noen gode råd til oss? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4344-avviser-puppen-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 15. september 2000 Del Skrevet 15. september 2000 Kjære hannes. Dette høres forferdelig slitsomt ut. Utrolig at dere har holdt ut så lenge. I slike tilfeller er det ikke lett å gi råd per brev da dette krever observasjon for å se hva som egentlig skjer i ammesituasjonen og også en mer inngående samtale om hvordan det hele startet. Du sier ikke hvor ofte han dier og om han får annen mat. Du har prøvd det meste, men det høres ut som om han reagerer på å bli lagt ned. Har du prøvd å ha ham sittende over kneet slik at han sitter med ansiktet rett mot brystet og ikke må legges ned? Mange barn som har problemer med å ta brystet fra starten er blitt holdt og presset til brystet. Vet ikke om det gjelder dere, men de blir da veldig sensitive mot å bli berørt på bakhodet. Ved amming når han ligger ned så prøv med en pute bak ryggen/hodet hans slik at han unngår å bli direkte berørt på bakhodet. Hvis ingen av disse rådene hjelper, hva med ammepause hvor du pumper noen dager og gir ham melk på kopp? Det høres ut som om ammingen styrer hele hverdagen deres og ved å ikke legge ham til brystet noen dager så kan kanskje det negative mønsteret brytes. Har du fått noen råd fra helsstasjonen, Ammehjelpen eller ved en ammepoliklinikk om det fines der du bor? Lykke til!! Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4344-avviser-puppen-hjelp/#findComment-25482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hannes Skrevet 15. september 2000 Forfatter Del Skrevet 15. september 2000 Kjære hannes. Dette høres forferdelig slitsomt ut. Utrolig at dere har holdt ut så lenge. I slike tilfeller er det ikke lett å gi råd per brev da dette krever observasjon for å se hva som egentlig skjer i ammesituasjonen og også en mer inngående samtale om hvordan det hele startet. Du sier ikke hvor ofte han dier og om han får annen mat. Du har prøvd det meste, men det høres ut som om han reagerer på å bli lagt ned. Har du prøvd å ha ham sittende over kneet slik at han sitter med ansiktet rett mot brystet og ikke må legges ned? Mange barn som har problemer med å ta brystet fra starten er blitt holdt og presset til brystet. Vet ikke om det gjelder dere, men de blir da veldig sensitive mot å bli berørt på bakhodet. Ved amming når han ligger ned så prøv med en pute bak ryggen/hodet hans slik at han unngår å bli direkte berørt på bakhodet. Hvis ingen av disse rådene hjelper, hva med ammepause hvor du pumper noen dager og gir ham melk på kopp? Det høres ut som om ammingen styrer hele hverdagen deres og ved å ikke legge ham til brystet noen dager så kan kanskje det negative mønsteret brytes. Har du fått noen råd fra helsstasjonen, Ammehjelpen eller ved en ammepoliklinikk om det fines der du bor? Lykke til!! Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Takk for svar, Ja jeg har prøvd a la han die mens han sitter, men det ble mest kaving av det. Vi hadde ikke problemer med ammingen i starten. Han sugde som en helt fra første stund, ikke sår eller noe. Problemene startet helt plutselig da han var et par mnd. Jeg vet ikke om jeg fikk frem dette med at han svelger mye luft når han dier, og det er tydelig at det er smertefult. Han skriker til og spenner kroppen til han får rapt. Så jeg tror han vegrer seg mot ammestillingen fordi han forbinder det med luftsmerter. Før pleide det alltid å hjelpe å la han få rape godt, men nå er det ikke alltid det hjelper heller. Dette med å pumpe seg blir vanskelig fordi jeg er en av dem som ikke får tømt brystene når jeg pumper. Jeg bruker en halvtime på å presse ut 80 ml. og det holder ikke til et måltid. Sønnen min får bare pupp i tillegg til et lite grøtmåltid om kvelden. Jeg har tatt opp problemet med helsesøster et par ganger, men hun kunne ikke hjelpe. Jeg bor i Oslo og fødte på Riksen, er det et ammesenter der som jeg kan kontakte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4344-avviser-puppen-hjelp/#findComment-25494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 15. september 2000 Del Skrevet 15. september 2000 Takk for svar, Ja jeg har prøvd a la han die mens han sitter, men det ble mest kaving av det. Vi hadde ikke problemer med ammingen i starten. Han sugde som en helt fra første stund, ikke sår eller noe. Problemene startet helt plutselig da han var et par mnd. Jeg vet ikke om jeg fikk frem dette med at han svelger mye luft når han dier, og det er tydelig at det er smertefult. Han skriker til og spenner kroppen til han får rapt. Så jeg tror han vegrer seg mot ammestillingen fordi han forbinder det med luftsmerter. Før pleide det alltid å hjelpe å la han få rape godt, men nå er det ikke alltid det hjelper heller. Dette med å pumpe seg blir vanskelig fordi jeg er en av dem som ikke får tømt brystene når jeg pumper. Jeg bruker en halvtime på å presse ut 80 ml. og det holder ikke til et måltid. Sønnen min får bare pupp i tillegg til et lite grøtmåltid om kvelden. Jeg har tatt opp problemet med helsesøster et par ganger, men hun kunne ikke hjelpe. Jeg bor i Oslo og fødte på Riksen, er det et ammesenter der som jeg kan kontakte? Hei igjen! Du sier han sluker mye luft. Hvorfor gjør han det? Kan det vær sugetaket eller har du så mye melk og kraftig utdrivning at han føler at han blir kvelt og etterhvert så har han vegret å ta brystet? Er det fordi det kommer mye melk kan det hjelpe å håndmelke ut litt først for å ta bort det verste trykket. Prøve å kontakte ammepoliklinikken på Aker sykehus. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4344-avviser-puppen-hjelp/#findComment-25528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fin Skrevet 16. september 2000 Del Skrevet 16. september 2000 Kjære hannes. Dette høres forferdelig slitsomt ut. Utrolig at dere har holdt ut så lenge. I slike tilfeller er det ikke lett å gi råd per brev da dette krever observasjon for å se hva som egentlig skjer i ammesituasjonen og også en mer inngående samtale om hvordan det hele startet. Du sier ikke hvor ofte han dier og om han får annen mat. Du har prøvd det meste, men det høres ut som om han reagerer på å bli lagt ned. Har du prøvd å ha ham sittende over kneet slik at han sitter med ansiktet rett mot brystet og ikke må legges ned? Mange barn som har problemer med å ta brystet fra starten er blitt holdt og presset til brystet. Vet ikke om det gjelder dere, men de blir da veldig sensitive mot å bli berørt på bakhodet. Ved amming når han ligger ned så prøv med en pute bak ryggen/hodet hans slik at han unngår å bli direkte berørt på bakhodet. Hvis ingen av disse rådene hjelper, hva med ammepause hvor du pumper noen dager og gir ham melk på kopp? Det høres ut som om ammingen styrer hele hverdagen deres og ved å ikke legge ham til brystet noen dager så kan kanskje det negative mønsteret brytes. Har du fått noen råd fra helsstasjonen, Ammehjelpen eller ved en ammepoliklinikk om det fines der du bor? Lykke til!! Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. I den alderen blir babyen gjerne mer opptatt av det som skjer rundt enn med puppen. Jeg måtte ty til Syntocinon. Utdrivingsrefleksen var så treg at når melka ikke strømmet umiddelbart, så nektet Nora å ta puppen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4344-avviser-puppen-hjelp/#findComment-25847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fin Skrevet 16. september 2000 Del Skrevet 16. september 2000 Takk for svar, Ja jeg har prøvd a la han die mens han sitter, men det ble mest kaving av det. Vi hadde ikke problemer med ammingen i starten. Han sugde som en helt fra første stund, ikke sår eller noe. Problemene startet helt plutselig da han var et par mnd. Jeg vet ikke om jeg fikk frem dette med at han svelger mye luft når han dier, og det er tydelig at det er smertefult. Han skriker til og spenner kroppen til han får rapt. Så jeg tror han vegrer seg mot ammestillingen fordi han forbinder det med luftsmerter. Før pleide det alltid å hjelpe å la han få rape godt, men nå er det ikke alltid det hjelper heller. Dette med å pumpe seg blir vanskelig fordi jeg er en av dem som ikke får tømt brystene når jeg pumper. Jeg bruker en halvtime på å presse ut 80 ml. og det holder ikke til et måltid. Sønnen min får bare pupp i tillegg til et lite grøtmåltid om kvelden. Jeg har tatt opp problemet med helsesøster et par ganger, men hun kunne ikke hjelpe. Jeg bor i Oslo og fødte på Riksen, er det et ammesenter der som jeg kan kontakte? Det at han kaver mye, sluker luft og at du får pumpet ut bare 80 ml på en halvtime tyder på at melka ikke strømmer så fort. Da er Syntocinon topp! Den får du på resept, enhver helsesøster er kjent med problemet (vanlig!) så det burde gå greit å få tak i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4344-avviser-puppen-hjelp/#findComment-25849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zarine Skrevet 18. september 2000 Del Skrevet 18. september 2000 Kjære hannes, eg har litt same problem som deg, så sjølv om du har fått ein del råd(?) og svar alt, svarer eg nokre ord likevel. Guten min er også 5 mnd, og i periodar frå han var rundt ein og ein halv månad har han vore slik som dette. Han har hatt ein lang slik periode no på fleire veker. Det er veldig slitsomt, og ein dag var det så ille at han knapt fikk "vått eller tørt" mellom leppene på 13 timar !!! Han greier vanlegvis å ta flaske, men var fullstendig uinteressert i det (men slo seg ikkje så vrang, trass alt) så det var altså ikkje berre brystet han ikkje ville ha den dagen... Han ville rett og slett ikkej ha mat. Han oppfører seg slik som ditt barn, men problemet her er ikkje at det ikkje kjem mat fort nok, han kan iblant vere nøgd heilt til maten kjem, men da vert det verdas undergang for han, skrik, spenner seg, slår og sparkar... Om natta går det bra. Korleis er det om natta for dykk? Er han rolegare da? Eg har ofte rett og slett måtta vente med å gi bryst til han har sove, for så å legge han til med det same han vaknar og er så søvndrukken og fortumla at han ikkje heilt forstår kva som skjer før det er "for seint", og det går ofte bra, for da er det ikkje så ille likevel, liksom! Dersom han ikkje roar seg med å bytte side nokre gongar og fleire forsøk så tar eg han berre vekk og ventar litt. Iblant må eg vente ganske lenge, men han går bra opp i vekt likevel, så han sultar ikkje i hel, han tar det han treng når han sjølv vil. Han vil berre ikkje så ofte som eg kanskje forventar at han skal ville ha mat. Når ammar du / kor ofte? Kanskje guten din ikkje er så sulten som du trur? Det at det går så bra på natta for oss er vel ein kombinasjon av at han er trøytt og det faktum at han vaknar FORDI han er sulten og innstilt på MAT. Når det gjeld alternative ammestillingar... Har du prøvd å legge han "under deg" (veit ikkje om du har sett 'Bryst er Best' filmen? Der er det demonstrert) som om han var ein liten kalv og du ku? Det føles innmari dumt, men alt som funkar er vel verdt å prøve! Eg prøvde det ein dag da ingenting anna verka, og det hadde han det innmari artig med. Det vart mjølk over alt - i auga og nasen og heile fjeset og til og med i øyra hans! - men han fikk da i seg. Og han låg der og flira da han fikk die på denne måten. Noko anna enn å skrike og hyle, sparke og slå i alle fall. Dersom problemet hadde vore for sterk utdrivingsrefleks som kan vere nifs for baby, så går det an å legge deg på ryggen med baby oppå, slik at du får hjelp av tyngdekrafta til å halde mjølkestraumen litt tilbake. Som sagt - alt som kan hjelpe er bra, meiner no eg, sjølv om ein kan føle seg temmeleg dum i situasjonen. Sist guten min hadde det slik (perioden før denne) måtte eg legge opp dagen slik at han fikk kose seg mykje meir enn vi hadde gjort. Fikk ligge ved brystet eller i armane mine lenger etter at han hadde spist og berre kose enn vi vanlegvis gjer.Han er ikkje nokon kosesugar (mykje betre med smokk, synst han), men det går an å kose på andre måtar etter måltidet også. Finn ut ein måte de likar å kose dykk på, og sjå om du ikkje greier å lure han til å føle at det er ei kosestund. Vanskeleg, men eg håpar det går! Dette vart eit veldig langt innlegg, men eg forstår så godt korleis du har det... Lykke til med amminga, eg håpar de finn ut av det til slutt, helst før du (og han også) er blitt heilt utslitt og frynsete! Helsing 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4344-avviser-puppen-hjelp/#findComment-26108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zarine Skrevet 18. september 2000 Del Skrevet 18. september 2000 Kjære hannes, eg har litt same problem som deg, så sjølv om du har fått ein del råd(?) og svar alt, svarer eg nokre ord likevel. Guten min er også 5 mnd, og i periodar frå han var rundt ein og ein halv månad har han vore slik som dette. Han har hatt ein lang slik periode no på fleire veker. Det er veldig slitsomt, og ein dag var det så ille at han knapt fikk "vått eller tørt" mellom leppene på 13 timar !!! Han greier vanlegvis å ta flaske, men var fullstendig uinteressert i det (men slo seg ikkje så vrang, trass alt) så det var altså ikkje berre brystet han ikkje ville ha den dagen... Han ville rett og slett ikkej ha mat. Han oppfører seg slik som ditt barn, men problemet her er ikkje at det ikkje kjem mat fort nok, han kan iblant vere nøgd heilt til maten kjem, men da vert det verdas undergang for han, skrik, spenner seg, slår og sparkar... Om natta går det bra. Korleis er det om natta for dykk? Er han rolegare da? Eg har ofte rett og slett måtta vente med å gi bryst til han har sove, for så å legge han til med det same han vaknar og er så søvndrukken og fortumla at han ikkje heilt forstår kva som skjer før det er "for seint", og det går ofte bra, for da er det ikkje så ille likevel, liksom! Dersom han ikkje roar seg med å bytte side nokre gongar og fleire forsøk så tar eg han berre vekk og ventar litt. Iblant må eg vente ganske lenge, men han går bra opp i vekt likevel, så han sultar ikkje i hel, han tar det han treng når han sjølv vil. Han vil berre ikkje så ofte som eg kanskje forventar at han skal ville ha mat. Når ammar du / kor ofte? Kanskje guten din ikkje er så sulten som du trur? Det at det går så bra på natta for oss er vel ein kombinasjon av at han er trøytt og det faktum at han vaknar FORDI han er sulten og innstilt på MAT. Når det gjeld alternative ammestillingar... Har du prøvd å legge han "under deg" (veit ikkje om du har sett 'Bryst er Best' filmen? Der er det demonstrert) som om han var ein liten kalv og du ku? Det føles innmari dumt, men alt som funkar er vel verdt å prøve! Eg prøvde det ein dag da ingenting anna verka, og det hadde han det innmari artig med. Det vart mjølk over alt - i auga og nasen og heile fjeset og til og med i øyra hans! - men han fikk da i seg. Og han låg der og flira da han fikk die på denne måten. Noko anna enn å skrike og hyle, sparke og slå i alle fall. Dersom problemet hadde vore for sterk utdrivingsrefleks som kan vere nifs for baby, så går det an å legge deg på ryggen med baby oppå, slik at du får hjelp av tyngdekrafta til å halde mjølkestraumen litt tilbake. Som sagt - alt som kan hjelpe er bra, meiner no eg, sjølv om ein kan føle seg temmeleg dum i situasjonen. Sist guten min hadde det slik (perioden før denne) måtte eg legge opp dagen slik at han fikk kose seg mykje meir enn vi hadde gjort. Fikk ligge ved brystet eller i armane mine lenger etter at han hadde spist og berre kose enn vi vanlegvis gjer.Han er ikkje nokon kosesugar (mykje betre med smokk, synst han), men det går an å kose på andre måtar etter måltidet også. Finn ut ein måte de likar å kose dykk på, og sjå om du ikkje greier å lure han til å føle at det er ei kosestund. Vanskeleg, men eg håpar det går! Dette vart eit veldig langt innlegg, men eg forstår så godt korleis du har det... Lykke til med amminga, eg håpar de finn ut av det til slutt, helst før du (og han også) er blitt heilt utslitt og frynsete! Helsing 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4344-avviser-puppen-hjelp/#findComment-26109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.