Gå til innhold

NHD- Meldeplikt...??

Gjest ikke nick nå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg forutsetter at du er over 16 år, at du ikke har en psykose og ikke er psykisk utviklingshemmet.

Din psykiater har ikke meldeplikt vedr. dette. Han har heller ikke "melderett". Vedkommende har full taushetsplikt om dette spørsmålet.

Om du har et seksuelt forhold til din fastlege eller til andre helsepersonell, kan det være helt uproblematisk om du ikke er i et behandlingsforhold.

Hver fastlege har ca 2000 (?) personer på sin liste. Mange av disse er passivt listefylle som ikke bruker legen. Om et seksuelt forhold oppstår mellom to i et slikt forhold, vil det sannsynligvis ikke være feil eller straffbart. Ei heller om du har innledet et kjæresteforhold til en lege som behandlet deg for ørebetennelse for 2 år siden.

Innledes det derimot et forhold til en lege som du regelmessig går i behandling hos, vil dette være uriktig, og sannsynligvis også ulovlig for legen.

Hvis derimot kjæresteforholdet oppsto før behandlingsforholdet, og du likevel lar deg behandle av din kjæreste, kan jeg ikke se at det er straffbart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43470-nhd-meldeplikt/#findComment-163154
Del på andre sider

Gjest ikke nick nå

Jeg forutsetter at du er over 16 år, at du ikke har en psykose og ikke er psykisk utviklingshemmet.

Din psykiater har ikke meldeplikt vedr. dette. Han har heller ikke "melderett". Vedkommende har full taushetsplikt om dette spørsmålet.

Om du har et seksuelt forhold til din fastlege eller til andre helsepersonell, kan det være helt uproblematisk om du ikke er i et behandlingsforhold.

Hver fastlege har ca 2000 (?) personer på sin liste. Mange av disse er passivt listefylle som ikke bruker legen. Om et seksuelt forhold oppstår mellom to i et slikt forhold, vil det sannsynligvis ikke være feil eller straffbart. Ei heller om du har innledet et kjæresteforhold til en lege som behandlet deg for ørebetennelse for 2 år siden.

Innledes det derimot et forhold til en lege som du regelmessig går i behandling hos, vil dette være uriktig, og sannsynligvis også ulovlig for legen.

Hvis derimot kjæresteforholdet oppsto før behandlingsforholdet, og du likevel lar deg behandle av din kjæreste, kan jeg ikke se at det er straffbart.

Jeg er over 16 år, ikke psykotisk eller psyk.utvikl. ...Men hvis jeg går regelmessig til behandling hos legen og vi har et sek. forhold og jeg forteller det til psykiateren min. Vil h*n da melde i fra...Tror du? (Du skrev at et slikt forhold ville sannsynligvis være uriktig - ulovlig..)

(Jeg er gift og har 2 psykiatriske diagnoser, går regelmessig til samtale terapi hos en dyktig psykiater...)

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43470-nhd-meldeplikt/#findComment-163201
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er over 16 år, ikke psykotisk eller psyk.utvikl. ...Men hvis jeg går regelmessig til behandling hos legen og vi har et sek. forhold og jeg forteller det til psykiateren min. Vil h*n da melde i fra...Tror du? (Du skrev at et slikt forhold ville sannsynligvis være uriktig - ulovlig..)

(Jeg er gift og har 2 psykiatriske diagnoser, går regelmessig til samtale terapi hos en dyktig psykiater...)

Takknemlig for svar.

Slik jeg ser det (er ikke jurist), er dette i strid med etiske regler for leger, og det er ulovlig (for legen).

Alt juridisk ansvar hviler her på legen og ikke på deg.

Psykiateren har ikke meldeplikt eller rett. En slik opplysning til han vil være uinnskrenket beskyttet av taushetsplikten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43470-nhd-meldeplikt/#findComment-163367
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...