Gå til innhold

Spørsmål til NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer Mer Og Mer

1. Kan Aurorix utløse hypomani, i og med at den er aktiverende? Eller betyr aktiverende noe annet i denne sammenhengen?

2. Dersom en er bipolar, kan Aurorix være dumt å bruke? Jeg er jo fortsatt veldig deprimert akkurat nå. (Men det kan jo plutselig snu......)

3. Er det vanlig å bruke tilleggsbehandling (til antidepressiva) som Lamictal eller Orfiril ved bipolaritet?

4. Hvordan kan jeg vite om det er hypomani eller om jeg bare er blitt bra/bedre av depresjonen? Jeg er jo bare vant til å være "langt nede" (akkurat nå iallefall).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43491-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Kan Aurorix utløse hypomani, i og med at den er aktiverende? Eller betyr aktiverende noe annet i denne sammenhengen?

Den _kan_ utløse hypomani som alle andre AD, men jeg mener risikoen er sterkt overdrevet. Det er ikke mer sansynlig at Aurorix utløser hypomani enn en hvilken som helst annen AD. Aktivering betyr mer energi, mer initiativ og ingen søvndyssende/sederende effekt.

2. Dersom en er bipolar, kan Aurorix være dumt å bruke? Jeg er jo fortsatt veldig deprimert akkurat nå. (Men det kan jo plutselig snu......)

Se svar under 1.

3. Er det vanlig å bruke tilleggsbehandling (til antidepressiva) som Lamictal eller Orfiril ved bipolaritet?

Ja, det er regelen og sterkt å anbefale.

4. Hvordan kan jeg vite om det er hypomani eller om jeg bare er blitt bra/bedre av depresjonen? Jeg er jo bare vant til å være "langt nede" (akkurat nå iallefall).

Det må du få hjelp til å vurdere av en erfaren lege/psykolog.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...