Gå til innhold

Ikke nok melk sist gang, gravid igjen


raj

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en gutt i sept 2000. Da han var tre uker viste det seg at han ikke hadde fått tilbake fødselsvekten. Jeg tok kontakt med ammepoliklinikken på Aker og det viste seg at jeg ikke hadde nok melk. Det var ikke noe i veien med barnets sugeevne. For å få opp produksjonen pumpet jeg meg annenhver time i tre døgn (hele døgnet!!!). Det ble ikke en dråpe mer. Jeg gikk til homøopat uten at det hjelp, drakk ammete osv. Jeg prøvde med andre ord alt! Fra han var 3 uker til 3 måneder fikk han både erstatning og brystmelk. Jeg hadde ca 1/3 av den melka han hadde behov for, resten var ertatning. Etter tre måneder orket jeg ikke å kombinere mer. På ammepoliklinikken sa de at det ikke var mer å gjøre og de trodde at jeg enten ikke hadde nok melkekjertler eller at hormonene ikke fungerte som de skal. Hun sa at jeg må være forberedet på ikke å ha nok melk neste gang. Nå er jeg gravid og skal føde om tre måneder. Jeg er veldig usikker på hvordan det vil bli, hvor fort jeg eventuelt skal begynne med erstatning og hva jeg kan gjøre for å få en bedre produksjon. Det hører med til historien at jeg ikke får særlig mye større pupper når jeg er gravid og jeg fikk ikke melkespreng i det hele tatt.

Gro Nylander hevder så fort hun får sjansen at alle kan amme bare de gjør det riktig og får riktig hjelp. Jeg fikk masse hjelp og de sa jeg gjorde alt riktig, likevle økte ikke produksjonen en dråpe.

Har dere noen råd å gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg har ett godt råd : Slapp av både når det gjelder melkeproduksjonen og andre ting ! Jeg var veldig engstelig for alt med første barn og var deprimert og hadde mange urasjonelle tanker . I kombinasjon med lite søvn og engstelsen for et barn som gråt og ikke fikk nok melk , fikk jeg ikke opp melkeproduksjonen.Pumping og amming hele døgnet var til liten nytte. Jeg prøvde håndmelking , manuell og elektrisk pumpe ,ammete , havresaft osv.Jeg ville jo så gjerne få dette til ! Men resultatet uteble og tårene rant i strie strømmer . Jeg følte meg totalt mislykket som ikke kunne gjøre noe så naturlig som å fø mitt eget barn . All (over)fokuseringa på at amming er det aller beste for barnet og at alle kan amme gjorde meg enda mer fortvilet . Det ser jo så enkelt og naturlig ut. Jeg følte det som et stort nederlag og skammet meg nesten når jeg måtte gi barnet erstatning på flaske .Selvtilliten var på bånn.

Med andre barnet tenkte jeg bare at det fikk gå som det ville med melkeproduksjonen . Hvis det ikke var nok , ville barnet overleve aldeles utmerket på erstatning også.Jeg hadde et mye mer avslappet forhold til dette , og engstet med heller ikke for andre ting . Jeg fikk også mere søvn denne gang .

Resultatet ver en helt annen ammeopplevelse enn første gang. Melka kommer i massevis , og barnet får nok mat . Vi er begge fornøyde !

Håper det går bedre for deg også denne gangen.Prøv å stress ned , få nok søvn , drikk masse vann , spis regelmessig, drikk gjerne ammete og kos deg med den lille !

De beste ønsker fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Hormonene som skal sørge for at melka produseres og renner ut, kommer i ubalanse dersom man engster seg , sover lite , drikker og spiser dårlig. Når man er oppe dag og natt og ammer/pumper og tenker på om barnet får nok mat hele tiden, vil ikke hormonene "samarbeide" mer.

Jeg har heller ikke merket noe særlig til større bryster eller spreng hverken under graviditet eller etter fødsel, men har melk i massevis likevel nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett godt råd : Slapp av både når det gjelder melkeproduksjonen og andre ting ! Jeg var veldig engstelig for alt med første barn og var deprimert og hadde mange urasjonelle tanker . I kombinasjon med lite søvn og engstelsen for et barn som gråt og ikke fikk nok melk , fikk jeg ikke opp melkeproduksjonen.Pumping og amming hele døgnet var til liten nytte. Jeg prøvde håndmelking , manuell og elektrisk pumpe ,ammete , havresaft osv.Jeg ville jo så gjerne få dette til ! Men resultatet uteble og tårene rant i strie strømmer . Jeg følte meg totalt mislykket som ikke kunne gjøre noe så naturlig som å fø mitt eget barn . All (over)fokuseringa på at amming er det aller beste for barnet og at alle kan amme gjorde meg enda mer fortvilet . Det ser jo så enkelt og naturlig ut. Jeg følte det som et stort nederlag og skammet meg nesten når jeg måtte gi barnet erstatning på flaske .Selvtilliten var på bånn.

Med andre barnet tenkte jeg bare at det fikk gå som det ville med melkeproduksjonen . Hvis det ikke var nok , ville barnet overleve aldeles utmerket på erstatning også.Jeg hadde et mye mer avslappet forhold til dette , og engstet med heller ikke for andre ting . Jeg fikk også mere søvn denne gang .

Resultatet ver en helt annen ammeopplevelse enn første gang. Melka kommer i massevis , og barnet får nok mat . Vi er begge fornøyde !

Håper det går bedre for deg også denne gangen.Prøv å stress ned , få nok søvn , drikk masse vann , spis regelmessig, drikk gjerne ammete og kos deg med den lille !

De beste ønsker fra

Takk for gode råd og oppmuntring!!!!Problemet er bare at jeg sov godt om natta (til tross for at barnet fikk for lite mat, var han bare våken en gang hver natt), var ikke stressa og hadde det egentlig veldig bra etter fødselen. Jeg tror du har helt rett i at stress og frustrasjoner i forbindelse med ammingen gjør situasjonen enda vanskeligere, men jeg opplevde ikke at jeg hadde det sånn. Og jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle la dette gå utover min selvfølelse som mor, noe jeg greide. Ikke minst med god hjelp fra ammepoliklinikken. De var, i motsetning til enkelte aktører i media, veldig oppmuntrende og støttet meg fullt ut på at det var næødvendig med morsmelkserstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg bort pumpa og bruk ungen istedet. Barnet trigger hormonene dine til å lage mer melk, det gjør ikke en pumpe i samme grad. Dersom også denne lille sover mye om natten så kan du jo vurdere å vekke den lille og legge ham/henne til en gang ekstra hvis du har lite melk?

Og jeg vil tro at det stresset du fikk med pumpingen og alt det der gjorde at du fikk mindre melk også. Ro, avslapning og en sugevillig unge ordner det meste. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg bort pumpa og bruk ungen istedet. Barnet trigger hormonene dine til å lage mer melk, det gjør ikke en pumpe i samme grad. Dersom også denne lille sover mye om natten så kan du jo vurdere å vekke den lille og legge ham/henne til en gang ekstra hvis du har lite melk?

Og jeg vil tro at det stresset du fikk med pumpingen og alt det der gjorde at du fikk mindre melk også. Ro, avslapning og en sugevillig unge ordner det meste. Lykke til!

Jeg er veldig glad for råd fra dere, håper også at en jordmor svarer. Ikke for å være negativ til det dere skriver, men jeg har prøvd og vurdert alt som kommer opp her. Det hjalp ikke uansett hvor mye jeg prøvde å amme og jeg brukte hormonspray.

Jeg snakket mad ammehjelpen, var på ammepolitklinikken to ganger i uka, prøvde som sagt homøopti, osv. Det finnes ikke et råd jeg ikke har prøvd.

Grunnen til at jeg skriver inn her er at jeg vil utfordre helsepersonell som mener at alle kan amme uansett! Da må de komme med noen råd som jeg ennå ikke har fått og prøvd, ellers skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få det til! Jeg blir nemlig litt svett av alt det snakket om at hvis det ikke går er det fordi man gjør noe feil, at barnet ikke suger eller at man er stressa og usikker!

Til dere som har svart, ikke misforstå meg, jeg er glad for at dere tar dere tid til å svare meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære raj. Vi på Nasjonalt ammesenter og dette gjelder også Gro Nylander, er vell kjent med at enkelte kvinner ikke klarer å produsere nok melk til å fullamme eller minimalt med melk. Dette fenomenet er også beskrevet i litteraturen. Dette gjelder en meget liten prosent. Årsaken er ukjent, men det kan tyde på, slik som du skrev, at det ikke er nok melkekjertler .Vi har fulgt noen slike kvinner meget tett med vurdering av stilling sugetak, hyppig amming osv, slik som du beskriver. Det høres ut som om du har fått en flott oppfølging og har tilegnet deg masse kunnskap. Det er en sjanse for at melkeproduksjonen kan øke ved neste barn fordi brystet utvikler seg litt mer for hvert svangerskap. Bruk derfor den kunnskapen du har, men følg tett opp med vektkontroller for å se hvor mye tillegg du eventuelt må gi. Gi den morsmelken du har og am så lenge barnet aksepterer brystet selv om det ikke kommer så mye. Enklte barn klarer fint å bytte fra flaske til bryst, mens andre gir fortere opp brystet. Et annet alternativ er også å bruke noe hjelpebryst. Dette kan de hjelpe deg med på ammepoliklinikken. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...