Gå til innhold

Smerter i hel/ankel


Gjest Fenrisulven

Anbefalte innlegg

Gjest Fenrisulven

Jeg får etter trening (håndball) og dager hvor jeg går mye, smerter i helen.

Jeg har hatt dette tidligere og fått laget innleggsåler/ fotsenger som skal avlaste helen. Disse sålene har blitt byttet, så de skal være ok.

Jeg måtte tidligere i sommer avbryte en fjelltur pga. disse smertene, hadde ikke sålene da fordi de ikke passer i fjellstøvlene.

Jeg bruker heller ikke sålen daglig fordi de ikke passer i alle sko.

Det var lege hos ortoped som tilpasset sålene, men hvorfor jeg får vondt kunne han ikke svare noe særlig på.

Er det noen som har en forklaring på det?

Takknemlig for svar:-)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Jeg ville vel begynt å tenke på disse smertene som mulig opphav i en belastningsskade. I alle tilfelle bør du ikke trosse smertyene med mer aktivitet. En tids avlastning kunne kanskje få orden på dette.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til smertene kan ligge i at slimposer mellom akillessenen og hælbeinet er irriterte. Disse skal beskytte akillesen mot slitasje der den passerer beinet, og blir utsatt for stort stress under håndballtrening pga. mye brå retningsendringer og hopp. Dersom man ikke får bukt med dette med en gang plagene oppstår kan det sette seg kronisk irritasjon i området, med andre ord en belastningsskade slik JGO nevner. Typisk forebygging er i første omgang hvile fra trening når symptomene oppstår, deretter i opptreningsfasen: gode tøyningsøvelser, grundig oppvarming før aktivitet, nedising etterpå, funksjonell styrketrening (i dette tilfellet ulike tåhev-varianter, stillestående og i bevegelse). Innleggsåle, slik du har, vil også være hensiktsmessig når symptomene stadig kommer tilbake. Som JGO stadig påpeker er det også viktig at hver enkelt finner balansen mellom aktivitet og hvile (selvfølgelig litt vrient når du er med på et lag..).

Uten å male fanden på veggen vil jeg råde deg til å ta kontakt med en fysio eller god instruktør. Dersom tilstanden får fortsette å utvikle seg kan du risikere kroniske smerter (se forøvrig innlegg ovenfor om hælsmerter) og i verste fall en akillesoverrivning pga stadig betennelse i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest haltenbanken

Jeg sliter, og har slitt lenge, med de samme smertene som du.

Smerter under hælene,acilles senen, og litt oppover leggen pga.langvarig feilbelstning.

Hvis jeg kjenner etter så har jeg en hard " streng" fra hælen og fremover mot tærne.

Den er full av kuler, noe som visstnok kommer av betennelse.

Har også fått tilpasset en innleggssåle hos ortoped, som forøvrig er helt uten effekt.

Jeg går mye på hardt underlag og har av den grunn fått disse plagene.

Fikk henvisning til fysiot. og han har etter sine undersøkelser gitt meg diagnosen Plantar fascitt.

Du kan lesse mer om den her;

http://www.osi.uio.no/orientering/trening/plantar.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...