Gå til innhold

NHD -om SSRI->seponering>nedtur?

Anbefalte innlegg

Jeg glemte å ta medisinen min i dag morges (SSRI) mot depresjon, og nå er jeg helt elendig nedkjørt og deprimert...

Er det bare jeg som reagerer_så raskt på seponering, eller gjør alle det ?

Jeg synes det virker greitt å bli senket ned i en kiste to meter under jorden og bli der for alltdi.

For att sykdommen ødlegger bare for meg.

trenger visst noen som kan gjøre det lettere å bære, men hvem har tid til det nå til dags.

er så forbaska hjelpeløs.

og fixeren min ttror at jeg er ressursterk og flink og klarer meg, men jeg gjør visst ikke det lenger.

greier ikke si hvordan jeg har det, for att jeg vil ikke klage.

Men jeg klarer ikke å være syk lenger.

depresjone tar livet av meg.

hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43738-nhd-om-ssri-seponeringnedtur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne reaksjonen må være helt spesiell. Kan den være psykologisk og ikke biokjemisk?

Jeg har vanskelig for å tro at en glemt morgentablett skal gi økt depresjon om ettermiddagen.

Hmm..

hvordan kan jeg finne ut det da..?

Om det er biologisk eller psykologisk?

Jeg forventer ikke at reaksjonen (nedturen) skal komme hvis jeg glemmer å ta medisinen min, jeg oppdager bare at jeg har glemt den når det begynner å rable for meg (dvs at jeg begynner å rote hukommelsesmessig og konsentrasjonsmessig og at jeg gir blaffen i å komme meg opp og gjøre noe vettugt og gir blaffen i livet generellt.. legger meg ned for å dø jeg.. tragisk nok)

Har du aldri hørt om den typen kjapp reaksjon på seponering nhd?

Jeg kunne kanskje prøvd placebo-tabeletter for å se om det virkelig var psykologisk.

Legen min sa at jeg på en eller annen merkelig måte brøt ned virkestoffet i medisinen unormalt kjappt fordi selv om han medisinerte i hestedoser var serumkonsentrasjonen min veldig lav, i forhold til hvordan den skal være for å få tilstrekkelig effekt.

Så jeg vet ikke jeg hvem som har rett.

Det kan jo være at legen min lyger til meg bare for å roe meg ned.

Eller at han rett og slett ikke har peiling og derfor sier noe svada bare for at han ikke har noe å si..

jeg vil helst ha sannheten jeg uansett hvor jævlig den er.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hmm..

hvordan kan jeg finne ut det da..?

Om det er biologisk eller psykologisk?

Jeg forventer ikke at reaksjonen (nedturen) skal komme hvis jeg glemmer å ta medisinen min, jeg oppdager bare at jeg har glemt den når det begynner å rable for meg (dvs at jeg begynner å rote hukommelsesmessig og konsentrasjonsmessig og at jeg gir blaffen i å komme meg opp og gjøre noe vettugt og gir blaffen i livet generellt.. legger meg ned for å dø jeg.. tragisk nok)

Har du aldri hørt om den typen kjapp reaksjon på seponering nhd?

Jeg kunne kanskje prøvd placebo-tabeletter for å se om det virkelig var psykologisk.

Legen min sa at jeg på en eller annen merkelig måte brøt ned virkestoffet i medisinen unormalt kjappt fordi selv om han medisinerte i hestedoser var serumkonsentrasjonen min veldig lav, i forhold til hvordan den skal være for å få tilstrekkelig effekt.

Så jeg vet ikke jeg hvem som har rett.

Det kan jo være at legen min lyger til meg bare for å roe meg ned.

Eller at han rett og slett ikke har peiling og derfor sier noe svada bare for at han ikke har noe å si..

jeg vil helst ha sannheten jeg uansett hvor jævlig den er.

Nei, legen din lyver ikke. Tvert i mot har du en svært oppegående lege som har målt serumkonsentrasjon og dosert medisinen i henhold til dette.

Likevel ar det ikke vanlig at symptomene helt følger serumkonsentrasjonen. Når du begynner med AD, tar det ikke 2 timer, men 2 uker før virkningen kommer. Når du slutter for tidlig med medisin, kommer ikke tilbakefallet samme eller neste dag. Det kommer oftest etter noen uker.

Selv på medisiner er ikke den ene dagen lik den andre. Det kan jo være andre årsaker til at du hadde en dårlig dag enn det at du hadde glemt å ta medisnene.

Uansett vil vel denne episoiden gjøre at du blir enda mer nøyaktig med inntaket.

Nei, legen din lyver ikke. Tvert i mot har du en svært oppegående lege som har målt serumkonsentrasjon og dosert medisinen i henhold til dette.

Likevel ar det ikke vanlig at symptomene helt følger serumkonsentrasjonen. Når du begynner med AD, tar det ikke 2 timer, men 2 uker før virkningen kommer. Når du slutter for tidlig med medisin, kommer ikke tilbakefallet samme eller neste dag. Det kommer oftest etter noen uker.

Selv på medisiner er ikke den ene dagen lik den andre. Det kan jo være andre årsaker til at du hadde en dårlig dag enn det at du hadde glemt å ta medisnene.

Uansett vil vel denne episoiden gjøre at du blir enda mer nøyaktig med inntaket.

Tusen takk for oppegående svar :-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...