Gå til innhold

Spm. om medsin...

Anbefalte innlegg

Kjære NHD.

Jeg begynte på Lamictal for en liten uke siden, synes faktisk allerede nå (søndag og i dag) at jeg er mere stabil. Kan dette være mulig?? Er noe mere urolig på kvelden, men dagene ser ut til å funke bedre.

Når jeg ser hva jeg skrev her før helga og på lørdagen, fremstår jeg jo som litt sprø. Det er ikke tilfelle, jeg har en ansvarsfull jobb. Men det begynner å gå opp for meg at jeg på "down" dager får meg til å skrive en del ting på dol som jeg ikke skulle gjort.

Men tilbake til medisinene, sånn c.a hvor høy dose bør man ta av Lamictal når man er en mann på 82 kg. Skal tilbake til poliklinikken om 14 dager, og medisinene skal trappes opp med 25 mg om gangen. Skulle måle serumkonsentrasjonen etterhvert, men ikke før jeg hadde kommet opp i en bestemt dose. (75 mg)

Så var det spørsmålet jeg stilte i panikk på lørdagen, men som jeg tar mye roligere nå i dag. Finnes det noe statistikk på hvor mange med "bipolar light " som med åra står i fare for å utvikle bipolar I.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43843-spm-om-medsin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg begynte på Lamictal for en liten uke siden, synes faktisk allerede nå (søndag og i dag) at jeg er mere stabil. Kan dette være mulig?

Ja, det er mulig. Jeg har sett det hos flere pasienter.

Sånn ca. hvor høy dose bør man ta av Lamictal når man er en mann på 82 kg?

Dette er svært individuelt, men måldosen er vanligvis et sted mellom 100 og 200 mg. Kjønn og vekt spiller liten rolle.

Vanlig opptrappingsregime er 25 mg i 2 uker, 50 mg i to uker, 100 mg i to uker og deretter serumkonsentrasjonsmåling. Svaret på denne avgjør endelig dose.

Finnes det noe statistikk på hvor mange med "bipolar light " som med åra står i fare for å utvikle bipolar I?

Det gjør det muligens, men jeg kjenner ikke tallet i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43843-spm-om-medsin/#findComment-165049
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...