Gå til innhold

Hælsmerter


Gjest Pelifix69

Anbefalte innlegg

Gjest Pelifix69

Har nå i lang tid hatt vedvarende smerter i hælene mine. Spesielt i den ene (høyre) har det vært ille, og har prøvd mye for å bli kvitt dette;

Har feil beinstilling (underpronasjon), og fikk problemer med leddbåndene pga dette (-93). Fikk laget fotsenger, og det sammen med fysioterapi gjorde at jeg ble kvitt disse problemene.

Fikk så etter en tid (-95/96) smerter i hælene. Både midt under, og i bakkant der det kjennes "sårt".

Har prøvd fysioterapi og alternativ behandlig (refleksologi) uten at dette har hjulpet.

Har operert høyre hæl to ganger. Første gang på privatklinikk (-97) der de foretok en avmeislig av bein i bakkant av hæl, og fjernet noen betente slimposer rundt akkillessenefestet. Ble ikke nevneverdig bedre av dett, og selv etter en 15-20 behandlinger hos fysioterapaut hadde jeg store problemer. Prøvde så en operasjon halvannet år etter (-99) i samme fot på et offentlig sykehus. Foretok så mye avmeisling de kunne gjøre, og fjernet igjen slimposer. Er nå bedre enn på lenge, men likevel langt fra bra. Kan ikke løpe, og har i perioder problemer med å gå. Går da på Naproxen for å dempe betennelsen, og det hjelper bra for en periode.

Men føler nå at legene (ortopedene) jeg har hatt kontakt med på en måte har "mistet interessen", men jeg nekter å godta at beina mine skal være sånn. Er 31 år gammel, og har alltid vært aktiv både med løping og fotball, og for meg medfører dette nedsatt livskvalitet.

Har noen vært borti noe liknende? Har spesialisten på idrettmedisinsk noen tips??

Vennlig hilsen P69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei, Pelifix69!

Skader som inngår i de deler av bevegelsesapparatet som daglig belastes mye, kan være harde å få bukt med. Jeg har hatt flere utøvere med lignende problemer. Til tross for at det kan ta litt tid, så blir de bra igjen. Kriteriet er at du tilrettelegger belastning og hvile i riktig størrelse og med riktig lengde på intervaller.

http://home.enitel.no/trening/

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd jeg ikke er fullt så optimistisk som JGO i dette spørsmålet. Har opplevd en lagvenninne (elitevolleyball) med samme problem - den siste sesongen hun spilte kunne hun bare trene én gang i uka, og hun skar hull i skoens hælkappe for å gå klar av presset mot det irriterte området. Hun var på Rosenborgklinikken (?) for samme operasjon som deg. Der forklarte de at inngrepet med stor sannsynlighet kun ville gi midlertidig bedring, siden det kunne fremme nye avleiringer. Hvilket det også gjorde. Hun har fortsatt med idrett på et litt lavere nivå, men jeg husker godt fortvilelsen da det sto på som verst!

Mtp undersiden av føttene dine; er dette fremdeles et problem - eller er det primært hælen som er "bøygen"?

Legger til at legene er i Sydney, så det kan vare litt før du får svar derfra! (Med mindre de er "online" der nedenfra, da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du i virkeligheden en "hælsporer"?.

Så er behandlingen et specielt indlæg.

se det evt. på

www.ortkirkoege.suite.dk

mvh

bruun, ortopædkirurg, køge, danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Pelifix69

Er redd jeg ikke er fullt så optimistisk som JGO i dette spørsmålet. Har opplevd en lagvenninne (elitevolleyball) med samme problem - den siste sesongen hun spilte kunne hun bare trene én gang i uka, og hun skar hull i skoens hælkappe for å gå klar av presset mot det irriterte området. Hun var på Rosenborgklinikken (?) for samme operasjon som deg. Der forklarte de at inngrepet med stor sannsynlighet kun ville gi midlertidig bedring, siden det kunne fremme nye avleiringer. Hvilket det også gjorde. Hun har fortsatt med idrett på et litt lavere nivå, men jeg husker godt fortvilelsen da det sto på som verst!

Mtp undersiden av føttene dine; er dette fremdeles et problem - eller er det primært hælen som er "bøygen"?

Legger til at legene er i Sydney, så det kan vare litt før du får svar derfra! (Med mindre de er "online" der nedenfra, da..)

Takker for svar og tips!!

Har fremdeles smerter under foten, men primært i hælen. Og der er det faktisk hele hælen som er vond. I bakkant på sidene, undersiden osv. Hele vevet virker betent i varierende grad.

Skal prøve meg med innlegget som jeg har fåt anbefalt og håper det kan være til hjelp.

Er det forresten problem/ bivirkning med å bruke Naproxen mot dette?? Det lindrer iallefall ganske bra hos meg.

P69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...