Gå til innhold

Bivirkninger....

Anbefalte innlegg

Har sett det har vert noen innlegg om små bivirkninger av ritalin i det siste.

Og jeg lurer på om det er vanlig med bivirkninger for medesiner for adhd?

Jeg kjenner en som er far til en med adhd, og han sier han har hørt at mange har bivirkninger som går ut på at en mister knontroll over kropslige funksjoner.

Er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4394-bivirkninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Ritalin og Dexamin/Dexedrine har sine bivirkninger, men så alvorlig at man mister kontroll over kroppslige funksjoner er det ikke. Mangølende sultfølelse, kvalme, magesmerter, munntørrhet, hodepine, depressive følelser hører jeg om av og til, dessuten søvnløshet og hjertebank. Mange andre bivirkninger er beskrevet, men de er sjelde. Det typiske for disse bivirkningene er at de blir mindre når dosen reduseres og dersom man tar medisinen sammen med mat. En sjelden gang blir bivirkningene slik at behandlingen avsluttes.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4394-bivirkninger/#findComment-25617
Del på andre sider

Som voksen med adhd har jeg erfart følgende med Ritalin - bivirkninger:

Magesmerter som jeg med 100 % sikkerhet har sin årsak i at med. virker også mye på det parasympatiske/ autonome nervesystem - dvs. også derav magen. Resultatet ble....større prod. av magesyre og/ eller luft i mage-tarmsystemet-og mulig tarmmuskeloppspenninger.

For mitt vedk. utløste Ritalinen en iboende svak lukkemusklel til å bli kronisk med nå operasjon - fullført.

Testet Ritalinen på nytt etter operasjon: Samme problemet.

SÅ: Via en venn voksen adhd'er fikk jeg noen få tabeletter Dexamin. Testet disse ut: Perfekt.

Magen reagerte positivt - hjernen reagerte positivt: ro,fred, harmoni, konsentrasjon og max. oppmerksomhet.

Det positive ellers var at Dexamin gav meg en roligere innvirkning og avvirkning. Likedan virket den jo mye lengre. Totalt sett vil jeg anbefale voksne som barn å kreve å få prøve Dexamin og også Dexedrin. Hvorfor dette "hysteriske" om at absolutt Ritalin skal utprøves først ? Vi snakker jo om livsviktig medisin for oss med disse lidelsene

Har strevd i en 6 mnd utprøvningsperiode for å overbevise foreskriver/ min psykiater om at Ritalinen virket feil på magefunksjonen - men standhaftigheten og "jeg vet best holdningen" var desverre rådende. Har nå fått hjelp av sykehuspresten samt kir. overlege på stedet til å legge press/ selv forfattet et for å få prøvd de to andre.

Beklager min litt negative toning i innlegget, men er skrevet for å oss alle til å være mere obs !

Noen foreskrivere kan medisinen/ faget - andre vet ingen ting desverre. Barn som voksne skal vel ikke lide for dette i en fra før lang livskamp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4394-bivirkninger/#findComment-25635
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...