Gå til innhold

spm om taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Han skal normalt ikke si noe uten at du har gitt samtykke. Men finnes unntak hvis der er fare for liv

Dersom du tillater at fastlegen henviser deg til en psykiater eller en annen spesialist, må en formode at du ønsker at fastlegen skal gi best mulig opplysninger til psykiateren (spesialisten), for at denne igjen skal kunne gi deg best mulig behandling.

Hva skulle motivet være for å holde tilbake opplysninger?

Jeg ville nektet å motta en pasient som begrenset fastlegens mulighet til å gi meg nødvendige opplysninger. Da ville jeg med rette vært skeptisk til pasientens motiver for behandling og ønske om bedring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43967-spm-om-taushetsplikt/#findComment-165339
Del på andre sider

Gjest bortevekke

Dersom du tillater at fastlegen henviser deg til en psykiater eller en annen spesialist, må en formode at du ønsker at fastlegen skal gi best mulig opplysninger til psykiateren (spesialisten), for at denne igjen skal kunne gi deg best mulig behandling.

Hva skulle motivet være for å holde tilbake opplysninger?

Jeg ville nektet å motta en pasient som begrenset fastlegens mulighet til å gi meg nødvendige opplysninger. Da ville jeg med rette vært skeptisk til pasientens motiver for behandling og ønske om bedring.

Det var ikke denne fastlegen som henviste meg til psykiater...

Psykiateren syns fraværet mitt er mellom meg og skolen.

Jeg vil gjerne klare skolen, men klarer ikke møte opp bestandig for jeg får ikke nattesøvn for jeg bryter ut i gråt hver natt.

Skolen gir meg karakterer, jeg prøver så godt jeg kan, men jeg er mye borte. Men de har ingen legeerklæring, og jeg trenger det ikke, men læreren sa det var best for min del om jeg likevel kom med en legeerklæring.

Kan jeg be fastlegen om legeerklæring da? Jeg vil ikke utnytte den på å være mere hjemme.

Skal jeg likevel spørre psykiateren om å få det? Kommer fastlegen til å si til psykiateren at jeg fikk legeerklæring hvis jeg får det? Skal jeg la det være?

Unnskyld for de dumme spørsmålene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43967-spm-om-taushetsplikt/#findComment-165343
Del på andre sider

Gjest sæur

Det var ikke denne fastlegen som henviste meg til psykiater...

Psykiateren syns fraværet mitt er mellom meg og skolen.

Jeg vil gjerne klare skolen, men klarer ikke møte opp bestandig for jeg får ikke nattesøvn for jeg bryter ut i gråt hver natt.

Skolen gir meg karakterer, jeg prøver så godt jeg kan, men jeg er mye borte. Men de har ingen legeerklæring, og jeg trenger det ikke, men læreren sa det var best for min del om jeg likevel kom med en legeerklæring.

Kan jeg be fastlegen om legeerklæring da? Jeg vil ikke utnytte den på å være mere hjemme.

Skal jeg likevel spørre psykiateren om å få det? Kommer fastlegen til å si til psykiateren at jeg fikk legeerklæring hvis jeg får det? Skal jeg la det være?

Unnskyld for de dumme spørsmålene.

Ønsker du ikke at psykiateren skal vite om en eventuell legeerklæring, eventuelt hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43967-spm-om-taushetsplikt/#findComment-166027
Del på andre sider

Annonse

Gjest sæur

vet ikke om jeg har rett til en, eller om jeg bare burde skjerpet meg for lenge siden med et real spark i baken.

Kanskje det kunne være noe å ta opp med psykiateren? Sikkert vanskelig, men... Tipper det blir lettest for ham å hjelpe deg, om du er åpen overfor ham..

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43967-spm-om-taushetsplikt/#findComment-166469
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...