Gå til innhold

For liten vektøkning


Gjest ilse

Anbefalte innlegg

Jeg fullammer min lille sønn på 3,5 mnd. Ved kontroll for en uke siden, viste det seg at han hadde lagt på seg 600 gr. på seks uker. Dette var for lite, ifølge helsesøster.

Han ser ikke tynn ut, og sover stort sett bra. Men det at jeg har for lite mat (dvs. han får for lite mat), har stresset meg mye.

Han får nå oppumpet melk om kvelden, stort sett 140 ml. og drikker alt. Fikk det råd å vekke han og amme hver 2 time i to dager og så ville melkemengden øke. Har prøvd det, og endte bare opp med en sur og trøtt unge, og en utslitt mor. Prøvde melkeerstatning i går, og han ville ikke ha det.

På dagen føler jeg at han får nok, men om kvelden virker det lite. Er det mindre melk i brystene om kvelden? Jeg kan jo ikke fortsette med å pumpe meg hver dag for å ha til kvelden, det krever jo at jeg er hjemme med tilgang til pumpen. Føler meg litt bunden her, og vet ikke helt hva og hvordan jeg skal gjøre det fram over.

Innlegget ble rotete og, men håper du skjønner hva jeg strir med.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja,man har lite melk om kveldene.Barnet drikker oftere .. både for å legge opp seg selv et lite energilager til natten,og for å sette i gang større produksjon slikt at han har nattmat.Dette er ganske naturlig.

Når det gjelder vektøkningen: Hvis du har hatt flere økedøgn (barnet med i senga,drikk mye,gjerne havresaft;alkoholfritt øl;ammete) og det ikke har gitt noe videre utslag på vektøkningen er spørsmålet f.eks om sugetaket han er effektivt .. eller om han ligger lenge nok.

Et annet spørsmål er om ungen er frisk.Det er flere spebarn som f.eks har hatt urinveisinfeksjon uten andre symptomer enn manglende vektøkning.

Vesla mi fikk ørebetennelse da hun var rundt 3 mnd gammel.Da sa legen til meg at det viktigste symptomet de lette etter var manglende vektøkning (utflatende kurve).

Som sagt så mange ganger på dette forum,det er sjelden barn går smilende inn i sultedøden. Er mange som har slike perioder i den alderen,ikke så kraftige som kun 100 gram per uke,men en nedgang i matlysten.

Jeg ville sjekket disse tingene:

- legebesøk med urinprøve (all-over-check)

- effektivt/korrekt dietak

- ligger lenge nok ved hvert bryst (prøv med minimum 20 minutter)

- Drikk nok.

- Flere økedøgn

Hvis det viser seg at du er en av de få som rett og slett ikke får nok melk,kan helsestasjonen hjelpe deg med tilpasning av hvor mye erstatning han ev skal ha.Denne kan han vennes til ved små triks som *utblanding med morsmelk *maltekstrakt *bytte merke."hjelpebryst" er også et alternativ (erstatning gjennom sonde på brystet - kontakt ammehjelpen) Men om ikke lenge *kan* du jo begynne med litt grøt f.eks.

Lykke til,håper det bedrer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Ilse!

Kjenner så altfor godt den følelsen av at gutten ikke legger på seg nok! Først og fremst vil jeg si at 600 gram på seks uker ikke er noen katastrofe, så lenge han er smilende og blid og ikke ser tynn ut. Jeg var nesten på gråten hver kveld jeg, for at det virket som om melka nesten var borte. Det kan ikke ha hatt noen særlig gunstig innvirkning på melkeproduksjonen min.....

Derfor ga jeg rett og slett blaffen i de som mente at det eneste som skulle til var å øke melkeproduksjonen, det hadde jeg jo prøvd uten hell. Han fikk derfor en flaske med erstatning på kvelden, jeg kunne slappe mer av og gutten sov mer på natta. Begynte med grøt da han var fire måneder og da sov han elleve timer i strekk.

Når det finnes så gode hjelpemidler i dag (flaske og erstatning) er det intet nederlag å benytte seg av dem!

Få høre hvordan det går da.....

hilsen en som sikkert får passet sitt påskrevet nå *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære ilse. Etterhvert som barna blir eldre er den forventete vektøkning lavere. Om barnet tidligere har hatt god vektøkning kan 100 gram i uka være nok ved 3 måneder. Spør også om å få se på kurven. Slutter han å følge sin egen kurve kan det tyde på at det er litt liten vektøkning. legger barnet på seg litt langsomt, men er fornøyd og ikke har noen symptomer på sykdom så er det vanligvis ikke noe å bekymre seg for. For noen som bruker smokk kan det hjelpe bare å kutte ut denn for da vil de ofte etterspørre brystet oftere.Selv om det er mindre melk om kveldn så er den feitere, noe som kan bidra til at det likevell blir endel kalorier.Du sier at det virker som om han får lite om kvelden. Hva er det som gjør at du tror det? Er han urolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...