Gå til innhold

Han biter! Og jeg gir flaske... (langt...)

Anbefalte innlegg

Gjest Nikkaba

Phuuu... Dårlig samvittighet, jeg.

Hadde bestemt meg for å amme til poden er ett år. Men så skjer dette;

Poden blir snørrete og forkjølet, det har vart i ca. en mnd. nå. Det medførte at han ikke klarte å suge så effektivt at utdrivningsrefleksen satte igang, og jeg fikk syntoxcinonspay av legen, to ganger. Så langt; alt vel.

Da vi skulle kjøre biltur i 10 timer for å besøke familie i vinterferien, gikk jeg tom for spray... Og poden skrek og skrek... Så jeg beordret stopp på en butikk, kjøpte nan på boks og tåteflaske. Jeg forsøkte å amme på rasterestauranten, men til ingen nytte. Flasken ble kokt, og poden drakk begjærlig av Nanblandingen.

Slik har jeg altså holdt på i en ukes tid nå; pupp først, Nan etterpå. Poden sover for første gang 7 timer i strekk...

Han får også grøt og middag etter samme prinsipp. Om morgenen klarer han seg bare med pupp, det samme hvis han våkner om natten.

Nå har han jaggu begynt å bite, også. Tar skikkelig tak i puppen, klemmer gommene sammen og drar hodet bakover slik at brystvorten følger med og gliser og ler med fandenivoldsk uttrykk i øynene....

Han er jo så morsom, og alle, inklusive meg selv, ler når han gjør dette, for det ser virkelig ut til at han koser seg og synes det er morsomt! Men det synes ikke jeg lenger, det gjør bare vondt, og nå frister det å gå helt over til utelukkende Nan....

Poden er 8 mnd. om knappe to uker, har ikke fått tenner ennå, så det er sikkert noe på gang der... (litt grinete og sånn...)

Og jeg orker ikke flere økedager nå... Er jeg egoistisk nå? Hjelp, jeg trenger råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43996-han-biter-og-jeg-gir-flaske-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei,egoistisk er du vel ikke,gutten er jo 8 mnd gammel.Det "verste/meste/viktigste" er unnagjort.

Men vesla mi begynte også slik i den alderen (bite).Legg merke til situasjonene han biter i,og unngå dem (forstyrrelser,nesten ferdig å spise,trøtt o.l.)

Mår han biter,klem ansiktet helt inn i puppen til han slipper tak,fjern puppen.Se ev. strengt på ham.Etter en liten pause (ikke for lenge,10-20 sekunder) får han puppen tilbake.Teorien er at han forstår at biting=ingen pupp.

Jeg gjennomførte dette med vesla,gikk kjempebra.Innen hun fikk tenner var hun avvent med bitinga.

Lykke til uansett hva du velger,du har da gjort en bra innsats!

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Nikkaba.

Du sier at du ikke orker flere økedager. Du har fortsatt noe morsmelk og da kan du jo amme så lenge du orker. Tillegget kan gis av vanlig kopp nå som han er så gammel og dette kan også bidra til at han fortsatt vil akseptere brystet selv om han må få noe tillegg.

• 1 år senere...

hei. jeg vet veldig godt hvordan du har det. min sønn begynte med akkurat det samme. og to tenner i underkjeven kom da han var 3,5mnd. han beit og jeg hylte og blodet randt som en "foss" fra brydtvorta mi. jeg hadde så vondt, og det var så sårt. han fikk ikke noe fast føde så jeg var avhengig av puppen. ringte helsestasjon, ammehjelpere m.m.

til slutt fant jeg en god løsning. klipp ut en liten pappbit. som du legger under brysvorta, med en lien bøy på så du han hole i dan samtidig som han suger, så han ikke svelger den. bytt ofte, den blir fort våt og går i oppløsning. når han beit da gjorde ikke det SÅ vondt. jeg tok han vekk fra brystet så fort han beit. la fingeren min over tennene hans og presset underkjeven litt ned, ikke hardt, selvfølgelig. og si hardt: nei, dette får du ikke lov til. vent ett minutt eller noe og prøv igjen.

det høres rart ut, men det funket veldig godt for meg.

sønnen min er nå snart 14mnd og jeg ammer 24t i døgnet ennå.

lykke til

alenemor på 21år. sønn på 14mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...