Gå til innhold

Kan jeg bruke fastlegen som psykolog/psykiater?

Anbefalte innlegg

Jeg møter mye avvisning for tiden både fra dps og psykiatere. Jeg har nylig fått en asberger diagnose i godt voksen alder og trenger en fast samtalepartner, gjerne med kunnskap om asberger. Kan jeg bruke fastlegen? Eller blir det det samme som å snakke med en venn? 

Anonymkode: d26d4...a05

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg møter mye avvisning for tiden både fra dps og psykiatere. Jeg har nylig fått en asberger diagnose i godt voksen alder og trenger en fast samtalepartner, gjerne med kunnskap om asberger. Kan jeg bruke fastlegen? Eller blir det det samme som å snakke med en venn? 

Bruk fastlegen. Det er en del av jobben hans. 

Anonymkode: 47b76...ed3

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selv går jeg til samtale med min fastlege fast en gang i måneden. Hvis han ikke er "fornøyd" med meg, så setter han opp time oftere. Den siste tiden har jeg gått hver 14 dag. Nå er min fastlege både interessert i psykiatri og dyktig, så jeg har god utbytte av å gå til han. 

Jeg går ofte til fastlegen for å "bruke" henne som samtalepartner/terapeut. Hun er helt fantastisk hjelpsom og jeg foretrekke faktisk henne framfor diverse psykologer og psykiatere jeg har hatt. Så selv om jeg går til psykolog ukentlig så foretrekker jeg å ha hyppige samtaler med henne også. 

Anonymkode: 4a312...92f

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette spørsmålet kan du stille til fastlegen. Kanskje er vedkommende en av dem som både liker og evner å ha gode samtaler med pasienter om psykiske vansker, og i så fall kan det hende at vedkommende sier dere kan ha jevnlige samtaler. Dersom vedkommende derimot verken har tid til jevnlige samtaler eller synes dette er hensiktsmessig, så vil jeg anta at du blir henvist til kommunal psykiatritjeneste slik at du kan få jevnlige samtaler med en som jobber der. 

Du har lite å tape og mye å vinne på å formidle ønsket ditt til fastlegen. 

Anonymkode: b57ff...0b3

Men jeg har ikke noe inntrykk av at fastlegen har kunnskap om asberger. Jeg trenger hjelp med det sosiale og å ta riktige valg i forhold til yrke/aap på nav. Nå har jeg to år igjen før avklaring. Og hva skjer da? Det er konkrete ting jeg trenger å snakke om som går på at jeg er annerledes enn andre og hvordan best takle det/gjøre det beste ut av det. Hun er tre år yngre enn meg. Synes derfor det kan være vanskelig å snakke med henne. Tror ikke hun har forutsetninger for å forstå meg. 

Hvis du har en fastlege som kan, og interesserer seg for psykiatri, kan du få mye hjelp.

Hvis du har en gammeldags fastlege som tror at alle psykiske sykdommer skyldes uhelede sår fra barndommen eller at psykiatri er heksekunst, kan det gjøre mer skade enn nytte.

You never know. Fastleger er ulike.

På 18.2.2018 den 18.26, AnonymBruker skrev:

Men jeg har ikke noe inntrykk av at fastlegen har kunnskap om asberger. Jeg trenger hjelp med det sosiale og å ta riktige valg i forhold til yrke/aap på nav. Nå har jeg to år igjen før avklaring. Og hva skjer da? Det er konkrete ting jeg trenger å snakke om som går på at jeg er annerledes enn andre og hvordan best takle det/gjøre det beste ut av det. Hun er tre år yngre enn meg. Synes derfor det kan være vanskelig å snakke med henne. Tror ikke hun har forutsetninger for å forstå meg. 

Selv ikke dps har noe særlig kunnskap om asberger. Uansett så kan det ikke kureres så de fleste drar dit pga andre problemer.

Anonymkode: 4569e...a73

• 3 år senere...
AnonymBruker skrev (På 18.2.2018 den 14.55):

Du kan godt bruke fastlegen.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor ofte går dere til fastlegen bare for å prate? 

Anonymkode: 88862...aba

Jeg går fast 1 gang i måneden til fastlegen.  I dårlige perioder hender det at han ber meg om å komme oftere.  Det var han som ønsket det og jeg synes det er en fin ordning. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...