Gå til innhold

Quetapine for søvn. Atarax? Andre alternativer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Først må jeg si at jeg savner NHD her inne når man trenger svar/hjelp fra fagmann..

sliter med angst. Får 10mg cipralex for dette. Hjelper greit, men ikke perfekt.

Spørsmål:

1. Jeg har nå fått Seroquel for å bedre søvn. Anbefalt 1-3 x 25mg. Ved behov. Jeg har testet ut og tatt en halv (12,5mg). Fungerer i massevis. Dog er jeg ganske medtatt dagen etter. I starten helst angstfri, noe som var bra, men nå, med litt av og på med quetapine de siste tre ukene virker det som angsten øker! Er det uheldig å bruke denne medisinen av og på (ca tre ganger i uken)? Vil det være bedre å bruke den fast hver kveld slik at kroppen venner seg til den?

2. Leser om antihistaminet atarax. Noen som har efaring med dette for å hjelpe på søvn? Virker det like bra som quetapine? Bivirkninger med atarax?

Skrevet
21 minutter siden, Svimern skrev:

Hei.

Først må jeg si at jeg savner NHD her inne når man trenger svar/hjelp fra fagmann..

Spørsmål:

1. Jeg har nå fått Seroquel for å bedre søvn. Anbefalt 1-3 x 25mg. Ved behov. Jeg har testet ut og tatt en halv (12,5mg). Fungerer i massevis. Dog er jeg ganske medtatt dagen etter. I starten helst angstfri, noe som var bra, men nå, med litt av og på med quetapine de siste tre ukene virker det som angsten øker! Er det uheldig å bruke denne medisinen av og på (ca tre ganger i uken)? Vil det være bedre å bruke den fast hver kveld slik at kroppen venner seg til den?

2. Leser om antihistaminet atarax. Noen som har efaring med dette for å hjelpe på søvn? Virker det like bra som quetapine? Bivirkninger med atarax?

Jeg er ihvertfall avhengig av seroquel, har tatt det i mange år nå.

Skrevet

Anbefaler å prøve Tolvon 10-20 mg. Kan i tillegg forsterke den antidepressive og angstdempende effekten av Cipralex.

Worrisome Plenty
Skrevet

Seroquelle gir mange litt angst. Jeg gikk på kjempekdoser (1000mg), og da var det mye angst. Kanskje de også gir det i små doser?

Skrevet
2 timer siden, Svimern skrev:

Hei.

Spørsmål:

Jeg vet ikke noe om kombinasjoner osv. Men har en bekjent som er veldig fornøyd med Atarax til søvn. Jeg ble så påvirket at jeg fikk det selv, til tross for at legen ikke trodde de ville fungere særlig. Vel, jeg tok et par et par dager på dagtid for å kjenne etter  evt beroligende effekt og erfarte bare at jeg var sinnsykt grinete og ikke særlig avslappet. Jeg kan ikke generalisere ut i fra dette, særlig mtp at jeg var overstresset og gruet meg til noe på jobb - men ble altså verken trøtt eller rolig. Kanskje jeg skal prøve en dag igjen.

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Anbefaler å prøve Tolvon 10-20 mg. Kan i tillegg forsterke den antidepressive og angstdempende effekten av Cipralex.

Kan du fortelle litt om Tolvon og virkningen det har? Er det et SSRI?

Skrevet

Jeg har fått atarax for angst, den har hjulpet meg mot panikk-angst. Har ikke problemer med søvn, men blir veldig trøtt av den på kvelden og sover som en stein. Jeg har ikke hatt noen birvirkniger av den morgenen etter (men kan være fordi jeg har  brukt den tidligere på dagen og ikke som sovemedisin) 

Skrevet

Tolvon var den første "ikke trisykliske antidepressivum" på markedet. Den kom ca 1980. Den er ikke et SSRI. Den er søskenbarnet til Remeron. Den gir ikke seksuelle bivirkninger. Den har trøtthet/søvnforbedring som en virkning/bivirkning. Brukt alene som AD må en opp i doser på 90-120 mg. På disse doser kan en oppleve økt matlyst som bivirkning.

For forbedret søvn er 10-20 mg oftest nok. På disse doser er bivirkninger meget sjeldne.

Du må selvsagt konferere med legen din og følge dennes råd.

Lykke til :-)

Skrevet (endret)

Det du primært er ute etter for å få sove er antihistaminvirkningen. 

Du har følgende å velge mellom av psykofarmaka (skriver ca-dose som kan hjelpe for søvn etter medikamentnavnet og for å beskrive ekvivalenter - det er ikke doseanbefalinger)

Tolvon 10 mg

Remeron 5 mg

Seroquel 25 mg

Vallergan 10 mg / Phenergan 25 mg

Atarax 25 mg

Surmontil 5-10 mg

Sarotex 25 mg

Truxal 15 mg

Nozinan 5 mg

Sinequan 10 mg

Zonat 25 mg

I disse dosene får du kun antihistaminvirkning uansett, så det er egentlig ett fett hvilken medisin man bruker. Eneste bivirkningen er trøtthet, men det er jo gjerne det man ønsker seg.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Boka sier nok at det er ett fett. Men i praktisk bruk er det en forskjell.

Skrevet
Akkurat nå, kupton skrev:

Boka sier nok at det er ett fett. Men i praktisk bruk er det en forskjell.

Ja, det stemmer jo at mennesker er forskjellige. Men for min egen del har jeg testet mesteparten av listen for søvn og fant effekten rimelig lik. Jeg sov :-)

Skrevet
8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, det stemmer jo at mennesker er forskjellige. Men for min egen del har jeg testet mesteparten av listen for søvn og fant effekten rimelig lik. Jeg sov :-)

Litt mer trøblete her😴

Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det du primært er ute etter for å få sove er antihistaminvirkningen. 

Du har følgende å velge mellom av psykofarmaka (skriver ca-dose som kan hjelpe for søvn etter medikamentnavnet og for å beskrive ekvivalenter - det er ikke doseanbefalinger)

Tolvon 10 mg

Remeron 5 mg

Seroquel 25 mg

Vallergan 10 mg / Phenergan 25 mg

Atarax 25 mg

Surmontil 5-10 mg

Sarotex 25 mg

Truxal 15 mg

Nozinan 5 mg

Sinequan 10 mg

Zonat 25 mg

I disse dosene får du kun antihistaminvirkning uansett, så det er egentlig ett fett hvilken medisin man bruker. Eneste bivirkningen er trøtthet, men det er jo gjerne det man ønsker seg.

Hei.

takk for oversikten. Du sier «i disse dosene får du kun antihistaminvirkning uansett..» Det er interessant og hva jeg prøver å finne ut av. 

En teori jeg har er at økt angst fra lav dose quetapine som benyttes ca tre ganger pr uke, er fordi det er et antipsykotika som kroppen egentlig bør få venne seg til for å akseptere. At det er on&off bruken som gjør at bivirkning som angst kommer. Mulig jeg er helt på jordet. Dersom det kun gir antihistaminvirkning da.

Mulig jeg også bare er skeptisk fordi det nettopp er et antipsykotikum. Høres liksom litt skremmende ut.. en allergimedisin høres mindre farlig ut, om du skjønner.

Worrisome Plenty
Skrevet
3 timer siden, Svimern skrev:

Hei.

takk for oversikten. Du sier «i disse dosene får du kun antihistaminvirkning uansett..» Det er interessant og hva jeg prøver å finne ut av. 

En teori jeg har er at økt angst fra lav dose quetapine som benyttes ca tre ganger pr uke, er fordi det er et antipsykotika som kroppen egentlig bør få venne seg til for å akseptere. At det er on&off bruken som gjør at bivirkning som angst kommer. Mulig jeg er helt på jordet. Dersom det kun gir antihistaminvirkning da.

Mulig jeg også bare er skeptisk fordi det nettopp er et antipsykotikum. Høres liksom litt skremmende ut.. en allergimedisin høres mindre farlig ut, om du skjønner.

Seroquelle/quentapin er slik at tar du den hver dag, så blir du ikke trett lengre. Men du skal opp i høye doser for att angst er en bivirkning tror jeg. Jag var som sagt oppe i 1000 mg, og da fikk jeg angst. Senket til 300 mg om dagen og da fikk jeg ikke ønsket antipsykotisk effekt. Den dosen du tar er nok ikke det som forårsaker din angst. Jeg ville styrt unna nozinan og truxal, det er gamle slemme Antipsykotika. Men jeg ser jo noen skriver det kun gir antihistamin effekt i så små doser. Men gjerne så øker man etter det kommer toleranse.

Skrevet
5 timer siden, Svimern skrev:

Hei.

Nå har du jo faktisk fått ekspertsvar også da..

Anonymkode: ec51f...c1a

Skrevet
7 timer siden, Svimern skrev:

Hei.

Det er morsomt at du nevner det.

Se f.eks Vallergan og Phenergan. De kalles for allergimedisiner. Men i virkeligheten er de fenothiaziner med en virkningsprofil som et antipsykotikum. Poenget er bare at i de dosene de skrives ut, er de allergimedisiner, men det er veldig mange andre medisiner i listen min også. Det finnes land hvor Vallergan brukes i doser på 100-200 mg, da som antipsykotikum. Men på 10 mg er Vallergan (og mange av de andre medisinene) rene allergimedisiner.

Akkurat Seroquel kunne jeg kanskje tatt ut av listen min. Selv på 25 mg, gjør den litt annet også enn å være en allergimedisin.

Skrevet
On 2/26/2018 at 5:00 PM, Svimern said:

Hei.

Spørsmål:

1. Definitivt mest effektiv mht søvn, angst, uro - brukt av og på ved behov. Om du er trøtt dagen etter, er det kanskje lurt å holde dosen på et minimum, f.eks. 25 mg, og ta den litt tidligere på kvelden. Men mtp antihistamineffekten som er effektiv mtp søvn, så tror jeg ikke det er uvanlig at man må opp i dose etterhvert for å få like god effekt etter en stund, dersom man tar den fast/hver kveld. Om du tar pause fra Seroquel minimum en ukes tid, tror jeg du vil oppnå bedre effekt på lavere dose igjen. 

2. Har erfaring med det. Hjalp dårlig på søvn hos meg, men kunne virke mildt beroligende. Det kan faktisk gi søvnvansker og forringe søvnkvalitet. Så nei, det kan ikke sammenlignes med Seroquel som gis "off label" mot søvnvansker. Er vel litt forskjellige mulige bivirkninger ved Atarax som andre medisiner, jfr. felleskatalogen. Om du vil ha noe annet medikament som er effektiv mot søvnvansker, er vel Remeron 15 mg, evt. Tolvon, noe du evt. kan forsøke. Disse har også angstdempende effekt på kveld, men også hangovereffekt, spesielt de første par ukene. 

PS! Jeg er ingen lege, dette er kun mine erfaringer.

Anonymkode: ccc6e...67c

Skrevet
På 27.2.2018 den 5.38, AnonymBruker skrev:

Nå har du jo faktisk fått ekspertsvar også da..

Hva mener du? 

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Svimern skrev:

Hva mener du? 

17:39, 20:54 og 21:26 var ekspertsvar. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...