Gå til innhold

Gjelder ikke taushetsplikt i retten ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker veldig utleverende det som foregår i rettssalen på Gjøvik - bl a kommer en såkalt analyse av personlighet og maldaptive reaksjonsmåter hos siktede frem.

Er ikke slike opplysninger unntatt offentligheten?

Å påstå mor overdramatiserer syns jeg er et fryktelig utsagn. 

Anonymkode: 2fb72...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker veldig utleverende det som foregår i rettssalen på Gjøvik - bl a kommer en såkalt analyse av personlighet og maldaptive reaksjonsmåter hos siktede frem.

Siden saken ikke går for lukkede dører, så er forhandlingene offentlig tilgjengelige. 

Det er for øvrig grunn til å legge merke til hvordan tiltalte og hennes forsvarere aktivt prøver å bruke pressen i saken. 

Anonymkode: 3f191...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En behandlende lege skal være på pasientens side. Når en lege er sakkyndig, er en i en annen situasjon. Da skal en objektivt fortelle om det en har funnet ut uavhengig av om dette er til observandens (ikke pasient her) beste eller ikke. Her gjelder ingen taushetsplikt.

Når en lege eller psykolog gjør en sakkyndigvurdering, skal observanden gjøres tydelig oppmerksom på dette, og at den sakkyndige ikke har taushetsplikt overfor retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig å forstå hvordan en mor kan avslå hjelp når ens eget barn på 13 år veier 21,9 kilo!! TJUEEN KILO! :o 

Jeg var selv 19 kg da jeg begynte på skolen som ei  BITTELITA flis som 7-åring, og jeg syns det er rart at man ikke krever å få barnet sitt innlagt når 13-åringen er så avmagret som denne jenta må ha vært. Jeg forstår at det er svært vanskelig å være mor nå, men samtidig er jo dette noe hun bare må forklare for en rett.

Huff, vond sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kayia skrev:

Jeg syns det er vanskelig å forstå hvordan en mor kan avslå hjelp når ens eget barn på 13 år veier 21,9 kilo!! TJUEEN KILO! :o 

Jeg var selv 19 kg da jeg begynte på skolen som ei  BITTELITA flis som 7-åring, og jeg syns det er rart at man ikke krever å få barnet sitt innlagt når 13-åringen er så avmagret som denne jenta må ha vært. Jeg forstår at det er svært vanskelig å være mor nå, men samtidig er jo dette noe hun bare må forklare for en rett.

Huff, vond sak!

Saken er helt forferdelig, men jeg mener man ikke kan la være å be retten om å vurdere mors ansvar i forhold til  hennes unnlatelser. Så grov omsorgssvikt kan ikke overses. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i en del andre saker synes jeg Synne Sørheim gjør en meget god jobb som sakkyndig. Overdramatisering og bevisst utnyttelse av ens psykiske lidelse har jeg tenkt mange ganger før det kom på trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, kupton skrev:

Som i en del andre saker synes jeg Synne Sørheim gjør en meget god jobb som sakkyndig. Overdramatisering og bevisst utnyttelse av ens psykiske lidelse har jeg tenkt mange ganger før det kom på trykk.

Jeg synes også vurderingene hennes i denne saken fremstår som gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bestemmer om det går for lukkede dører ? 

Psykiatri fremstår på  ingen måte som en objektiv vitenskap slik jeg opplever det, men slik jeg skjønner basert på flertallets vurderinger. Får tro de kan underbygge det med eksempler på hvordan hun har fremstått og hvordan det har gjenspeilet seg i " omsorgssvikten".

Veldig lett å ha sterk medfølelse for denne kvinnen ,syns jeg. Tror ikke det avdøde barnet hadde ønsket mor skulle straffes eller tiltales på denne måten. 

At hun "bruker " retten syns jeg er å sette egenskaper inn i folk. Kan likevel forstå du sier det ut fra de beskrivelser som kommer frem fra de sakkyndige . Da vil adferd og reaksjoner automatisk plasseres inn i en bestemt forståelsesramme .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, kupton skrev:

Enig, tenkte det samme, både om overdramtisering og om Synne Sørheim. Tror hun gjorde en god jobb i Breiviksaken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Enig, tenkte det samme, både om overdramtisering og om Synne Sørheim. Tror hun gjorde en god jobb i Breiviksaken også.

Det gjorde hun, men konklusjonen passet ikke politikerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem bestemmer om det går for lukkede dører ? 

Psykiatri fremstår på  ingen måte som en objektiv vitenskap slik jeg opplever det, men slik jeg skjønner basert på flertallets vurderinger. Får tro de kan underbygge det med eksempler på hvordan hun har fremstått og hvordan det har gjenspeilet seg i " omsorgssvikten".

Veldig lett å ha sterk medfølelse for denne kvinnen ,syns jeg. Tror ikke det avdøde barnet hadde ønsket mor skulle straffes eller tiltales på denne måten. 

At hun "bruker " retten syns jeg er å sette egenskaper inn i folk. Kan likevel forstå du sier det ut fra de beskrivelser som kommer frem fra de sakkyndige . Da vil adferd og reaksjoner automatisk plasseres inn i en bestemt forståelsesramme .

Siktedes forsvarer kunne ha bedt om lukkede dører, og så ville det vært opp til dommeren å avgjøre. Virker ikke som om siktede har ønsket lukkede dører i denne saken. 

Hva mener du med at psykiatri er basert på "flertallets vurderinger" i denne saken?

Det er lett å synes synd på denne kvinnen, men det er mange tiltalte i straffesaker jeg synes det er lett å synes synd på. Dette innebærer ikke at jeg mener det ikke skal vurderes om de har begått lovbrudd som bør straffes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest at hun har bedt datteren å ta på både vekter og løse klær til en veiing, så mistet hun all min sympati.

Dette var gjort på en melding som mor mener er tatt ut av kontekst. Vet ikke annet enn det jeg har lest. Uansett, datteren hadde ikke en sjanse slik som moren holdt på. Samtidig så er det vel (etter mitt syn) flere instanser her som ikke har gjort jobben sin.

Uansett så er hele saken helt tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
3 minutter siden, emilie321 skrev:

Etter å ha lest at hun har bedt datteren å ta på både vekter og løse klær til en veiing, så mistet hun all min sympati.

Dette var gjort på en melding som mor mener er tatt ut av kontekst. Vet ikke annet enn det jeg har lest. Uansett, datteren hadde ikke en sjanse slik som moren holdt på. Samtidig så er det vel (etter mitt syn) flere instanser her som ikke har gjort jobben sin.

Uansett så er hele saken helt tragisk.

En sak som media også bør ta lærdom av.

https://www.medier24.no/artikler/gjorde-norsk-presse-sma-barn-til-mobbere-og-mordere-budstikka-har-gatt-opp-den-andre-historien-etter-13-aringens-dodsfall/365377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også altfor sint på vegne av det stakkars døde barnet til å ha noe særlig sympati for denne moren. Men hun er ikke den eneste som har sviktet.

Det var likevel moren sitt ansvar å sørge for hjelp når hun ikke selv evnet å hjelpe sin datter.  jeg håper det blir en rettferdig dom.

Anonymkode: 48ddc...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siktedes forsvarer kunne ha bedt om lukkede dører, og så ville det vært opp til dommeren å avgjøre. Virker ikke som om siktede har ønsket lukkede dører i denne saken. 

Hva mener du med at psykiatri er basert på "flertallets vurderinger" i denne saken?

Det er lett å synes synd på denne kvinnen, men det er mange tiltalte i straffesaker jeg synes det er lett å synes synd på. Dette innebærer ikke at jeg mener det ikke skal vurderes om de har begått lovbrudd som bør straffes. 

Hun Sørheim har vel fått støtte av noen fagfeller ( eller er det en misforståelse ?)

De ( flertallet?) valgte å se bort fra den psykologen ( oppnevnt av forsvarer)som la frem en annen diagnose .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er synd Budstikka ikke er åpen lenger. Jeg leste artikkelen "Da Lommedalen mistet en av sine" da den kom ut og var tilgjengelig for alle. Den er en interessant motvekt til den historien som kom rett etter dødsfallet.

Budstikka ble ikke dømt i Pressens Faglige Utvalg, i motsetning til de fleste andre mediene som ble innklaget i saken (og det var mange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at alle rettsaker burde ha lukkede dører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hæ? Du mener rapporten hun utarbeidet som hevdet Breivik led av paranoid schizofreni og at han var i psykose 22. juli, og scoret så lavt på GAF at han nærmest var en lallende idiot, gjorde en god jobb?.? 

Funksjonsevnen var 23 (av 100). Dermed er han er "ute av stand til å fungere på nesten alle områder, for eksempel holde sengen hele dagen, ingen jobb, venner eller hjem", ifølge testmanualen. Likevel greide han å planlegge og gjennomføre terrorangrepene. Her er det noe som ikke stemmer!

Anonymkode: d94f8...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Du mener rapporten hun utarbeidet som hevdet Breivik led av paranoid schizofreni og at han var i psykose 22. juli, og scoret så lavt på GAF at han nærmest var en lallende idiot, gjorde en god jobb?.? 

Funksjonsevnen var 23 (av 100). Dermed er han er "ute av stand til å fungere på nesten alle områder, for eksempel holde sengen hele dagen, ingen jobb, venner eller hjem", ifølge testmanualen. Likevel greide han å planlegge og gjennomføre terrorangrepene. Her er det noe som ikke stemmer!

Anonymkode: d94f8...fbc

Jeg skriver TROR og jeg tror både hun som foreslo paranoid schizofreni og Malt som foreslo Asperger  har mer rett enn de to som utabeidet den siste rapporten.  Alle Breiviks uttalelser tyder på at det er noe mer enn det som kom frem i den siste rapporten. 

. Jeg kjenner en som hadde psykose mens han leste og fikk 6 på eksamen. Umulig å se for andre  at han var psykotisk, men det var han på den tiden.

Jeg vet det er mulig å ha psykose og likevel fungere godt på en del områder. 

Dessuten kan du ikke påstå at funksjonsnivået var godt generelt sett når han som voksen mann bodde hjemme på gutterommet hos mor, ikke jobbet eller studerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...