Gå til innhold

Gjelder ikke taushetsplikt i retten ?

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg skriver TROR og jeg tror både hun som foreslo paranoid schizofreni og Malt som foreslo Asperger  har mer rett enn de to som utabeidet den siste rapporten.  Alle Breiviks uttalelser tyder på at det er noe mer enn det som kom frem i den siste rapporten. 

. Jeg kjenner en som hadde psykose mens han leste og fikk 6 på eksamen. Umulig å se for andre  at han var psykotisk, men det var han på den tiden.

Jeg vet det er mulig å ha psykose og likevel fungere godt på en del områder. 

Dessuten kan du ikke påstå at funksjonsnivået var godt generelt sett når han som voksen mann bodde hjemme på gutterommet hos mor, ikke jobbet eller studerte.

Bodde han ikke på en gård han hadde leid? (Den såkalte «bombegården»)

Anonymkode: d94f8...fbc

Fortsetter under...

11 timer siden, Kayia skrev:

Jeg syns det er vanskelig å forstå hvordan en mor kan avslå hjelp når ens eget barn på 13 år veier 21,9 kilo!! TJUEEN KILO! :o 

Jeg var selv 19 kg da jeg begynte på skolen som ei  BITTELITA flis som 7-åring, og jeg syns det er rart at man ikke krever å få barnet sitt innlagt når 13-åringen er så avmagret som denne jenta må ha vært. Jeg forstår at det er svært vanskelig å være mor nå, men samtidig er jo dette noe hun bare må forklare for en rett.

Huff, vond sak!

Jeg kan heller ikke fatte det. Har selv en snart 14-åring. Vet ikke helt hvor mye hun veier, men vil tippe rundt 50 kilo. Hun er høy og slank. Dersom en ikke ser at en 13-åring som veier under 22 kilo trenger akutt helsehjelp og langvarig behandling, er det noe som er riv ruskende galt.

yellow ledbetter
4 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg kan heller ikke fatte det. Har selv en snart 14-åring. Vet ikke helt hvor mye hun veier, men vil tippe rundt 50 kilo. Hun er høy og slank. Dersom en ikke ser at en 13-åring som veier under 22 kilo trenger akutt helsehjelp og langvarig behandling, er det noe som er riv ruskende galt.

Det var mye som var galt i den saken. Tragisk og jævlig. Det hadde neppe endt sånn om mora var oppegående. Men at ikke barnevernet klarte å gripe inn på en bedre måte er jo mest kritikkverdig av alt.

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han klarte å planlegge dette, bygge bomber, og gjennomføre terroren. Så dårlig funksjonsnivå kan han umulig ha hatt.

Hvis du her holder funksjonsnivå opp mot GAF-skåren i de sakkyndiges erklæring, bør du vite noe om GAF og skåring av denne.

GAF skal skåres som det dårligste nivå siste uke. Det sier ingenting om tidligere funksjonsnivå.

2 minutter siden, kupton skrev:

Hvis du her holder funksjonsnivå opp mot GAF-skåren i de sakkyndiges erklæring, bør du vite noe om GAF og skåring av denne.

GAF skal skåres som det dårligste nivå siste uke. Det sier ingenting om tidligere funksjonsnivå.

Skulle ikke dette bevise at han var strafferettslig utilregnelig?

5 minutter siden, kupton skrev:

GAF-skåre og utilregnelighet har tilnærmet ingen sammenheng.

Man en får et annet inntrykk av hva denne scoren betyr av denne artikkelen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Ad16x/Breivik-fikk-2-av-100-mulige-poeng-i-psykiatrisk-test

Tidligere i uken ble det kjent at de sakkyndige psykiaterne ga Anders Behring Breivik diagnosen paranoid schizofren, noe som betyr at han er strafferettslig utilregnelig. 

— Det overrasker meg at han scorer så lavt som ned mot 20 i funksjonsevne. Han har lest mye psykologi, historie og politisk litteratur. Selv om han ikke har jobbet og har hatt en mor som har vasket klær for ham og laget mat, hadde han nok funksjonsevne til å planlegge og gjennomføre handlingene, sier Svenn Torgersen, professor i klinisk psykologi.

— Med en GAF S-score på to er du ikke stand til å foreta seg noe som helst. Det representerer en vegeterende tilstand. Dette er ikke i tråd med slik jeg opplever skalaen som en kontinuerlig størrelse, sier seniorforsker Geir Pedersen ved Klinikk for psykisk helse og avhengighet ved Oslo universitetssykehus.

Eksempel: Velfungerene arbeidstager. Topp resultater på jobben, snill og omsorgsfull ektefelle og forelder. Tillitsvalgt i flere frivillige organisasjoner. Er slik i mange år. Så skjer en krise. Vedkommende blir innlagt etter alvorlig selvmordsforsøk og vegeterer i sengen på akuttpsykiatrisk avdeling. Blir vurdert dagen etter innleggelse og får GAF  15/15. Doktorgraden for tre år siden er uten betydning for aktuell GAF-skåre.

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men han klarte å planlegge dette, bygge bomber, og gjennomføre terroren. Så dårlig funksjonsnivå kan han umulig ha hatt.

Særinteresse ?

Hvordan måles funksjonsnivå ? Hvordan du fungerer i samfunnet eller hvor god du er til å bygge bomber ? Han fungerte jo tydeligvis ikke på en måte en forventer av voksne mennesker. 

Jeg bør ikke synse, men jeg synes noe virker å være veldig galt når du har slike uttalelser som dette. Friske folk uttaler da seg ikke på denne måten ? 

Breivik fortalte i samtalen at han har utviklet sitt eget avradikalisering-program, som består av syv nivåer.

«Jeg har kommet til stadium fire, mens Nelson Mandela aldri kom lengre enn til stadium tre, for han tok aldri avstand fra det at han hadde ledet en geriljaorganisasjon.», forklarte 38-åringen.

Stadium 4 var i følge Breivik: Angre på å ha vært militant.

Eget avradikaliseringsprogram på syv nivåer ? Dette er bare et lite av mange eksempler på  skrudde uttalelser han har som virker psykt.

Annonse

25 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Særinteresse ?

Hvordan måles funksjonsnivå ? Hvordan du fungerer i samfunnet eller hvor god du er til å bygge bomber ? Han fungerte jo tydeligvis ikke på en måte en forventer av voksne mennesker. 

Som forskeren uttalte i artikkelen i Aftenposten:

- Med en GAF S-score på to er du ikke stand til å foreta seg noe som helst. Det representerer en vegeterende tilstand. 

Det rimer ikke med at en klarer å planlegge det hele, bygge bomber og gjennomføre to terrorangep på samme dag.

25 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg bør ikke synse, men jeg synes noe virker å være veldig galt når du har slike uttalelser som dette. Friske folk uttaler da seg ikke på denne måten ? 

Hva antyder du nå, at jeg er syk? 

Nicklusheletida
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som forskeren uttalte i artikkelen i Aftenposten:

- Med en GAF S-score på to er du ikke stand til å foreta seg noe som helst. Det representerer en vegeterende tilstand. 

Det rimer ikke med at en klarer å planlegge det hele, bygge bomber og gjennomføre to terrorangep på samme dag.

Hva antyder du nå, at jeg er syk? 

Nei, jeg antydet ikke at du er syk. Jeg snakket om Breiviks uttalelse han kom med da han hevdet at han angret. 

Han hadde utviklet sitt eget avradikaliseringsprogram på 7 nivåer, hvor han da hadde kommet til nivå 4 i dette programmet. 

42 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, jeg antydet ikke at du er syk. Jeg snakket om Breiviks uttalelse han kom med da han hevdet at han angret. 

Han hadde utviklet sitt eget avradikaliseringsprogram på 7 nivåer, hvor han da hadde kommet til nivå 4 i dette programmet. 

Hvor går grensen for psykdom? Hva med muslimske terrorbombene som tror de dreper for Allah for å komme til himmelen og få 72 jomfruer som alle martyrer får. Er de psyke eller hjernevasket? Brevik hadde nok forlest seg på høyreradial litteratur, hadde flere personlighetsforstyrrelser og muligens aspergers. Men jeg syntes vi er på ville veier når grusomme handlinger skal unskyldes med psykdom. Det som det koker ned til er, var han strafferettslig tilregnelig eller ikke. Det var mange som mente det var noe som ikke stemte med den første rapporten som hevdet han ikke var det, og skulle nærmest være en vegeterende grønnsak. Hele farsen med de to rettspsykiatriske rapportene viser bare hvor lite vi kan stole på hva psykiatrien kommer frem til. Det er bare synsing og svada.    

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...