Gå til innhold

Jobbintervju i går, hvordan tolker dere dette?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var kandidat nr 2, og han hadde et par igjen som skulle intervjues innen uka. Han spurte om jeg hadde søkt på mange jobber. 

Er dette negativt eller positivt?

tusen takk for svar !!!

Anonymkode: de948...2bf

Hvem vet.

Anonymkode: bfdea...4a3

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var kandidat nr 2, og han hadde et par igjen som skulle intervjues innen uka. Han spurte om jeg hadde søkt på mange jobber. 

tusen takk for svar !!!

Det har vel ikke all verdens å si, men jeg tenker det betyr at du kanskje er aktuell. Med andre ord overveiende positivt.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

tusen takk for svar !!!

Det er to sider ved dette, en praktisk og en taktisk.

Det praktiske går på at den som skal ansette ønsker vite om forhold som kan ha betydning for prosessen videre. Hva gjelder kandidater som har flere tråder gående kan disse for eksempel plutselig få et tilbud fra en av de andre partene. Da er det viktig å kunne hive seg rundt dersom en selv også ønsker denne kandidaten.

På et taktisk plan er det, som i enhver forhandlingssituasjon, en fordel å ha flere alternativer enn det ene som motparten tilbyr. Det vil for motparten oppleves som at her er det en vi kanskje må kjempe for. Det fremstår attraktivt.

Når det er sagt vil jeg vel ikke si at det er av stor betydning om du har eller ikke har flere tråder på gang. Dersom du kommer i en mer direkte forhandlingssituasjon (de ønsker ansette deg) er det derimot en stor fordel for deg å ha flere alternativ å velge mellom.

Annonse

11 timer siden, Caprioli skrev:

Det er to sider ved dette, en praktisk og en taktisk.

Det praktiske går på at den som skal ansette ønsker vite om forhold som kan ha betydning for prosessen videre. Hva gjelder kandidater som har flere tråder gående kan disse for eksempel plutselig få et tilbud fra en av de andre partene. Da er det viktig å kunne hive seg rundt dersom en selv også ønsker denne kandidaten.

På et taktisk plan er det, som i enhver forhandlingssituasjon, en fordel å ha flere alternativer enn det ene som motparten tilbyr. Det vil for motparten oppleves som at her er det en vi kanskje må kjempe for. Det fremstår attraktivt.

Når det er sagt vil jeg vel ikke si at det er av stor betydning om du har eller ikke har flere tråder på gang. Dersom du kommer i en mer direkte forhandlingssituasjon (de ønsker ansette deg) er det derimot en stor fordel for deg å ha flere alternativ å velge mellom.

Tusen takk for et godt og utfyllende svar:))

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

tusen takk for svar !!!

Begge deler. Jeg tror jeg hadde tatt en bløff og sagt at jeg ikke hadde søkt andre jobber. For det har ikke de noe med å gjøre. De har ingenting med å gjøre hvor mange jobber du har søkt. Men uansett utrolig bra å komme på intervju. Jeg kommer ikke på det engang. Har søkt etter jobber siden desember, men får bare avslag etter avslag...

Endret av Mina1
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

tusen takk for svar !!!

Da jeg fikk jobben jeg har nå ble jeg spurt om det samme. Jeg svarte at jeg trivdes godt i jobben jeg hadde (som egentlig var bare delvis sant, jeg hadde lyst på nye utfordringer og oppgaver) og at jeg derfor generelt ikke søkte på jobb, men at "denne var så midt i blinken for min erfaring og utdannelse at jeg ville søke likevel" (det siste var sant).

Jeg ville ikke sagt at "jeg søker alt jeg kommer over" for da høres det ikke ut som har en spesiell motivasjon for denne jobben, men jeg ville heller ikke løyet og sagt at "nei jeg søker ikke andre jobber" dersom dette ikke var tilfelle. 

Jeg tror spørsmålet kan handle om motivasjon. Det er ikke dyrt for en arbeidsgiver å øke lønnen med noen lønnstrinn/tusenlapper, men det er dyrt å ansette feil person, dvs en som ikke er motivert eller ikke har lyst på jobben. I slike tilfeller kan en motivert men ikke helt riktig utdannelse være et bedre valg enn en med riktig utdannelse men sterk motivasjon og læringsevne.

Endret av Kayia
1 time siden, Kayia skrev:

Da jeg fikk jobben jeg har nå ble jeg spurt om det samme. Jeg svarte at jeg trivdes godt i jobben jeg hadde (som egentlig var bare delvis sant, jeg hadde lyst på nye utfordringer og oppgaver) og at jeg derfor generelt ikke søkte på jobb, men at "denne var så midt i blinken for min erfaring og utdannelse at jeg ville søke likevel" (det siste var sant).

Jeg ville ikke sagt at "jeg søker alt jeg kommer over" for da høres det ikke ut som har en spesiell motivasjon for denne jobben, men jeg ville heller ikke løyet og sagt at "nei jeg søker ikke andre jobber" dersom dette ikke var tilfelle. 

Jeg tror spørsmålet kan handle om motivasjon. Det er ikke dyrt for en arbeidsgiver å øke lønnen med noen lønnstrinn/tusenlapper, men det er dyrt å ansette feil person, dvs en som ikke er motivert eller ikke har lyst på jobben. I slike tilfeller kan en motivert men ikke helt riktig utdannelse være et bedre valg enn en med riktig utdannelse men sterk motivasjon og læringsevne.

Enig i det du skriver, men tror det mangler et ord (uten?) eller så i siste setningen

1 time siden, Xtra skrev:

Enig i det du skriver, men tror det mangler et ord (uten?) eller så i siste setningen

Ja, stemmer det, skulle stå "(...) men uten sterk motivasjon og læringsevne" der. Poenget er at realkompetanse (som i bred forstand også inkluderer arbeidsevne, nettverk, evne til problemløsning, gjennomføringskraft - og selvfølgelig også motivasjon) kan være vel så viktig som formalkompetanse i enkelte stillinger :)  

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...