AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Har gjennom mange år hatt tilbakevendende depresjoner, men har også hatt noen episoder jeg har lurt på om kan være tegn på hypomani, for eksempel så har jeg nylig hatt en periode over flere uker med lite søvn (får ikke sove uten bruk av medisiner), i tillegg har jeg shoppet ALT for mye på netthandel av ting jeg overhodet ikke trenger (eller har råd til...), men jeg har ikke klart å styre inpulsiviteten min i forhånd til dette. Kan dette være en hypomani og at jeg muligens har BP2? Anonymkode: d6243...9ba 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Det er overveiende sannsynlig at dette er BP II. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 4 minutter siden, kupton skrev: Det er overveiende sannsynlig at dette er BP II. Hva av det jeg nevner som får deg til å tenke BP2? Eller er det «summen av alt» som gjør at du tror det kan være det? Anonymkode: d6243...9ba 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Er det viktig at diagnosen endres fra tilbakevendende depresjon til BP2? Har det noe å si for behandlingen? Vil nødig ta dette opp om det ikke har betydning, da jeg ikke ønsker "å selv diagnostisere" meg selv. Bruker allerede stemningsstabiliserende, men likevel har jeg nylig hatt en ny "episode", noe som får meg til å undres om det kan være noe annet og ikke BP2 (hypomani). Anonymkode: d6243...9ba 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det viktig at diagnosen endres fra tilbakevendende depresjon til BP2? Har det noe å si for behandlingen? Vil nødig ta dette opp om det ikke har betydning, da jeg ikke ønsker "å selv diagnostisere" meg selv. Bruker allerede stemningsstabiliserende, men likevel har jeg nylig hatt en ny "episode", noe som får meg til å undres om det kan være noe annet og ikke BP2 (hypomani). Anonymkode: d6243...9ba Ja det har noe å si. Det kan være andre medisiner du kan koble sammen med stemningsstabiliserende midler, som ap for eksempel. Du bør ta opp disse episodene med legen din synes jeg og få en utredning på det. Anonymkode: 2ecc8...84c 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Da en begynte å få forståelse for BPII, antok en at ca halvparten av de som var diagnostisert med F33 Tilbakevendende (recurrent) depresjon var feil diagnostiserte og egentlig hadde BPII. Jeg håper flere har korrekt diagnose i dag. Til TS: Det var helheten i det du skrev om symptomer. Ja, det er av stor betydning for behandlingen (i hovedsak medisineringen) om en har Tilbakevendende depresjon eller BPII. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, kupton skrev: Da en begynte å få forståelse for BPII, antok en at ca halvparten av de som var diagnostisert med F33 Tilbakevendende (recurrent) depresjon var feil diagnostiserte og egentlig hadde BPII. Jeg håper flere har korrekt diagnose i dag. Til TS: Det var helheten i det du skrev om symptomer. Ja, det er av stor betydning for behandlingen (i hovedsak medisineringen) om en har Tilbakevendende depresjon eller BPII. Takk for svar. Er dette noe fastlegen diagnostiserer eller gjennom eksempelvis DPS? Og er det fastlegen som ser på eventuelle medisinendringer? Er det i hovedsak en kombinasjon av stemningsstabiliserende og ad som brukes ved BP2? Anonymkode: d6243...9ba 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det har noe å si. Det kan være andre medisiner du kan koble sammen med stemningsstabiliserende midler, som ap for eksempel. Du bør ta opp disse episodene med legen din synes jeg og få en utredning på det. Anonymkode: 2ecc8...84c Mener du da å erstatte ad med et ap? Vil det forhindre depresjon på samme måte? Jeg har selvseponert både ad og stemningsstabiliserende tidligere (samtidig) med dårlig resultat, så er litt redd for å ta helt vekk ad. Men mulig dosen/typen ad bør vurderes for i løpet av under 1/2 år har jeg hatt to slike perioder (med varighet på flere uker) og det er veldig slitsomt og tungt å rydde opp i det kaoset og økonomiske utfordringene det har ført med seg 😟 Anonymkode: d6243...9ba 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Er dette noe fastlegen diagnostiserer eller gjennom eksempelvis DPS? Og er det fastlegen som ser på eventuelle medisinendringer? Er det i hovedsak en kombinasjon av stemningsstabiliserende og ad som brukes ved BP2? Anonymkode: d6243...9ba I nasjonale retningslinjer for utredning og behandling av BP står det at diagnostisering skal skje i spesialisthelsetjenesten. Menge fastleger er dog kompetente til å stille denne diagnosen - spesielt i klare tilfeller. De vanskelige bør diagnostiseres av psykiater/psykologspesialist. Igjen: Fastlegeyrket er sannsynligvis det vanskeligste du kan ha. Ingen fastleger er på topp i absolutt alle deler av medisinen, men mange fastleger er gode på psykiatri, og noen har meget godt samarbeide med psykiatere. Disse kan styre medikasjonen. Andre henviser til psykiatrien. Tradisjonelle stemningsstabilisatorer (SS) og antipsykotika brukt som SS skal ligge i bunnen. Så må en del også ha AD i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 3 minutter siden, kupton skrev: I nasjonale retningslinjer for utredning og behandling av BP står det at diagnostisering skal skje i spesialisthelsetjenesten. Menge fastleger er dog kompetente til å stille denne diagnosen - spesielt i klare tilfeller. De vanskelige bør diagnostiseres av psykiater/psykologspesialist. Igjen: Fastlegeyrket er sannsynligvis det vanskeligste du kan ha. Ingen fastleger er på topp i absolutt alle deler av medisinen, men mange fastleger er gode på psykiatri, og noen har meget godt samarbeide med psykiatere. Disse kan styre medikasjonen. Andre henviser til psykiatrien. Tradisjonelle stemningsstabilisatorer (SS) og antipsykotika brukt som SS skal ligge i bunnen. Så må en del også ha AD i tillegg. Mener du da en kombinasjon av SS og ap eller enten eller? Og er det noe ad som er å foretrekke ved BP? Anonymkode: d6243...9ba 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Både og. Noen får bare SS, noen bare AP som SS og noen får begge deler. AD: BPII har svært ofte alvorlige komorbide lidelser som ocd, sosial fobi eller andre angstlidelser. Her brukes mest SSRI. Ved ren BPII uten komorbide angstlidelser sier den amerikanske anbefalingen at Wellbutrin er førstevalg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 7 minutter siden, kupton skrev: Både og. Noen får bare SS, noen bare AP som SS og noen får begge deler. AD: BPII har svært ofte alvorlige komorbide lidelser som ocd, sosial fobi eller andre angstlidelser. Her brukes mest SSRI. Ved ren BPII uten komorbide angstlidelser sier den amerikanske anbefalingen at Wellbutrin er førstevalg. Takk for svar igjen. Skal forsøke å ta det opp med fastlegen min og se om jeg kan få hjelp til å undersøke om jeg eventuelt har feil diagnose og om jeg bør prøve andre medisiner/medisinkombinasjoner. Anonymkode: d6243...9ba 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Overveiende sannsynlig fordi hun har søvnproblemer og shopper mye? Seriøst? Det er mange flere symptomer som må være tilstede for å kunne oppfylle kriteriene om bipolar lidelse. Det er jo veldig mange som sliter med søvnproblemer og har dårlig impulskontroll når det gjelder shopping... Anonymkode: 7290c...043 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Ja, helt seriøst. Nedsatt søvnbehov, shopping av ting TS ikke trenger, endret personlighet/impulskontroll sammenlignet med hvordan TS vanligvis er, og i tillegg tilbakevendende depresjoner. Ganske overbevisende for hypomani og dermed BP 2. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo veldig mange som sliter med søvnproblemer og har dårlig impulskontroll når det gjelder shopping... Anonymkode: 7290c...043 Ja, men dette er episodisk og skille seg fra TS sitt vanlige adferdsmønster. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Overveiende sannsynlig fordi hun har søvnproblemer og shopper mye? Seriøst? Det er mange flere symptomer som må være tilstede for å kunne oppfylle kriteriene om bipolar lidelse. Det er jo veldig mange som sliter med søvnproblemer og har dårlig impulskontroll når det gjelder shopping... Anonymkode: 7290c...043 Forstår at andre også kan ha liten impulskontroll, men har du handlet ting du ikke trenger (flere kjøp om dagen) til over 55 000,- på en måned?? Dette er ikke vanlig til meg å være i hvert fall... Anonymkode: d6243...9ba 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Og nei, jeg har ikke god råd - så dette har jeg ikke råd til... Anonymkode: d6243...9ba 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 5 timer siden, kupton skrev: Ja, helt seriøst. Nedsatt søvnbehov, shopping av ting TS ikke trenger, endret personlighet/impulskontroll sammenlignet med hvordan TS vanligvis er, og i tillegg tilbakevendende depresjoner. Ganske overbevisende for hypomani og dermed BP 2. Ender hypomanier alltid med depresjoner, eller kan de også ende i en normaltilstand? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 På 3.3.2018 den 21.25, MxxM skrev: Ender hypomanier alltid med depresjoner, eller kan de også ende i en normaltilstand? Ikke min tråd, men jeg har opplevd hypomanier som alltid har endt med depresjon. Hva betyr det? Anonymkode: bb681...e73 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elina777 Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Jeg har opplevd hypomanier som har endt i maniske psykoser. Ikke depresjoner 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.