Gjest trilletann Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Hei' Har vært deprimert i flere år. I kveld hadde jeg en opprivende samtale med en venninde på telefonen som i hovedsak synes jeg er for passiv i forhold til behandling og i forhold til venner. Jeg skal ikke gå videre inn i diskusjonen her, men hun påsto at man kunne måle nivået av serotonin ved hjelp av en blodprøve og at dette kunne være til hjelp. Jeg har aldri fått tilbud om dette. Stemmer det?? Ellers er det tøft å være så syk som jeg har vært i 5 år (jobber ikke, bor delvis hos familie fordi jeg ikke klarer meg hjemme). Noe av det som er vondt er å se hvordan alt forsvinner pga sykdommen. For min del helse, jobb, mann, hus, hunden, tidligere svigerfamilie, nærmiljø, mange bekjente, hobbier, evne til å gå bort, reise på ferie osv. De vennene jeg har igjen går for lut og kalt vann, MEN sykdommen er jo blant annet at akkurat den evnen forsvinner. Jeg har ikke krefter og føler at de forventer at jeg skal være med på aktiviteter. I tillegg merker jeg at jeg har en nedadgående kurve hver vinter (vinterdep. i tillegg). Jeg er så lei av å forsvare meg, det er så vanskelig å få dem til å forstå, selv om de prøver. Samtidig er jeg livredd for å miste dem jeg har igjen. Derfor er sånne telefonsamtaler så vonde. Vel, jeg måtte bare få utløpfor noe av trisheten, men ville være veldig glad dersom noen svarte vedr. denne blodprøven. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44083-kan-serotoninniv%C3%A5et-m%C3%A5les-med-blodpr%C3%B8ve/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
illusions Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Jeg skulle ønske jeg svarte deg nå fordi jeg VISSTE svaret du er på jakt etter. Sannheten er jo at jeg slett ikke vet... men jeg mener å ha hørt det samme som din venninne. Videre vil jeg bare si deg: du er ikke alene. Jeg vet hvordan du har det!! Jeg var nødt til å gi fra meg barna mine på grunn av depresjon. Det er en snikende og giftig tilstand... som skaper mye sorg for alle... både den det gjelder og pårørende. Etterhvert har jeg lært meg å ta vare på de gode øyeblikkene. Leve litt i nuet. Er det egentlig noen annen måte å leve på?? Ikke vet jeg... men... du: husk at du er verdifull...for ingen er som DU er!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44083-kan-serotoninniv%C3%A5et-m%C3%A5les-med-blodpr%C3%B8ve/#findComment-165877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trilletann Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Jeg skulle ønske jeg svarte deg nå fordi jeg VISSTE svaret du er på jakt etter. Sannheten er jo at jeg slett ikke vet... men jeg mener å ha hørt det samme som din venninne. Videre vil jeg bare si deg: du er ikke alene. Jeg vet hvordan du har det!! Jeg var nødt til å gi fra meg barna mine på grunn av depresjon. Det er en snikende og giftig tilstand... som skaper mye sorg for alle... både den det gjelder og pårørende. Etterhvert har jeg lært meg å ta vare på de gode øyeblikkene. Leve litt i nuet. Er det egentlig noen annen måte å leve på?? Ikke vet jeg... men... du: husk at du er verdifull...for ingen er som DU er!! Takk for oppmuntringen din. Ja vi mange som er skadeskutt. Jeg ønsker deg alt godt og skal forske å få med meg de små daglige gledene. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44083-kan-serotoninniv%C3%A5et-m%C3%A5les-med-blodpr%C3%B8ve/#findComment-165879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trilletann Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Jeg skulle ønske jeg svarte deg nå fordi jeg VISSTE svaret du er på jakt etter. Sannheten er jo at jeg slett ikke vet... men jeg mener å ha hørt det samme som din venninne. Videre vil jeg bare si deg: du er ikke alene. Jeg vet hvordan du har det!! Jeg var nødt til å gi fra meg barna mine på grunn av depresjon. Det er en snikende og giftig tilstand... som skaper mye sorg for alle... både den det gjelder og pårørende. Etterhvert har jeg lært meg å ta vare på de gode øyeblikkene. Leve litt i nuet. Er det egentlig noen annen måte å leve på?? Ikke vet jeg... men... du: husk at du er verdifull...for ingen er som DU er!! Hvordan kan dette i såfall brukes?? Jeg er kjent med at man kan måle konsentrasjonen av mitt AD som er Efexor i blodet.. Tar 225mg pr dag. Jeg går hos en privatprak. psykiater som ikke gjør dette. Vi har en avtale om at min fastlege skal skrive ut alt av medisiner. Men om jeg skulle fått målt konsentrasjonen i blodet, vil min fastlege ha kompetanse til å lese denne analysen for deretter å medisinere meg riktig. Håper du kan svare på dette NHD. Gode hilsninger til deg fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44083-kan-serotoninniv%C3%A5et-m%C3%A5les-med-blodpr%C3%B8ve/#findComment-165880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Nei, serotoninnivået i synapsene i hjernen kan ikke måles med en blodprøve - dessverre. Konsentrasjonen av AD (og andre mediskamenter) i blodet kan måles. Dette kan gjøres hos fastlegen. Tolking av resultatet medfølger svaret fra laboratoriet. Om fastlegen likevel er i tvil om betydningen av resultatet, kan hen ringe en psykiater. Etter 5 år uten effekt, har du virkelig prøvd alle medikamentelle alternativer hos en psykiater? Kombinasjoner av AD, kombinasjon av AD og stemningsstabilisator, ECT? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44083-kan-serotoninniv%C3%A5et-m%C3%A5les-med-blodpr%C3%B8ve/#findComment-165883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.