Gå til innhold

Stemningsstabilisatorer?

Anbefalte innlegg

Gjest Janis
Skrevet

Var hos legen igår. Vi diskuterte stemningsstabiliserende medisiner for han sier jeg etter all sannsynlighet er bipolar, men vi skal se det an litt enda. Legen min hadde ikke hørt at Lamictal kan brukes til dette (han nevnte Litium, Tegretol og Orfiril). Kan du skrive litt som jeg kan ta med ved neste legetime om hvilket medikament som er å foretrekke og hvorfor Lamictal blir brukt (evt. når det kom ibruk).

Jeg er veldig trøtt i periodene med depresjon og sover "nesten hele tiden". Er det noen av disse stemningsstab. medikamentene som er aktiviserende eller blir en trøtt og sløv av alle sammen?

Bruker nå forøvrig Aurorix i første omgang (300mg+300mg). Skal jeg kutte ut disse om jeg skal over på et stemningsstab. medikament?

Skrevet

Jeg har trolig vært feildiagnostisert i mange år. Jeg har nok ikke svara på alle de tinga du spør om. Men fikk lyst å svare på ditt innlegg likevell.

For en drøy uke siden begynte jeg på Lamictal mot bipolar lidelse. Allerede etter 5 -6 dager merket jeg stor forskjell. Når jeg tenker på hvordan jeg var bare for en uke siden og sånn jeg har det i dag, så er det nesten ikke til å tro.

Jeg synes selv jeg er i bedre form etter en drøy uke på Lamictal enn etter måneder på annen medisin. Jeg spurte NHD her om dagen om dette kunne være mulig, han svarte meg at han hadde opplevd før at pasienter merker en slik rask bedring.

Jeg merker ikke noe spesielt til bivirkninger så langt. Sover litt dårlig, men det har jeg alltid gjort. Har i allefall ikke blitt noe særlig trøtt av pillene. Men bivirkninger er jo individuelt. Tidligere hadde jeg aldri turt å stole på at en liten ukes "opptur" ville vare, men denne gangen har jeg faktisk godt håp. Jeg er i rimelig bra form i dag, men ikke på noen måte oppstemt.

Var jeg deg ville jeg ikke ventet med å prøve Lamictal, funker de ikke er det bare å slutte. Fortsetter dagene mine som nå, ville jeg gått i krigen for disse pillene.

Ønsker deg lykke til, skulle forresten vært spennende å høre hvilke erfaringer du gjør deg viss du begynner på Lamictal.

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan gi deg noen hovedretningslinjer som jeg bruker i min egen praksis.

For biolar I uten komorbid personlighetsforstyrrelse (pf) eller rusproblem, anser jeg fortsatt litium (Lithionit) for å være det beste medikamentet.

Ved komorbid pf eller rus kan det være like aktuelt å bruke et antiepileptikum.

Om det er de maniske episoder som er både behandlingsmessig og konsekvensmessig de vanskelige, bruker jeg Orfiiril som førstevalg.

Er det derimot de depressive episoder som er problemet, velger jeg Lamictal.

Jeg velger også Lamictal ved bipolar II fordi det da alltid er de depressive episodene som er det største problemet.

Pga. bivirkninger kommer Tegretol som et senere valg i min praksis.

Det er ikke min erfaring at litium, orfiril og Lamictal gir sløvhet eller trøtthet.

Du kan fortsette med Aurorix.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...