Gå til innhold

Huskatt som er mye alene

Anbefalte innlegg

i forbindelse med ny jobb så er katten min nå hjemme alene fra morgen til sent på ettermiddagen hver dag.

Er usikker på hvor bra dette er over tid. Det er en leilighet i sentrum uten muligheter for å la henne "vandre fritt", det nærmeste jeg kommer er å la balkongdøra stå på gløtt når det ikke er for kaldt ute. 

Burde jeg skaffe en katt til slik at hun får en lekekamerat? Er usikker på om jeg har lyst til det, men vil samtidig at katten skal ha det bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/441532-huskatt-som-er-mye-alene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dyrebeskyttelsen, FOD etc anbefaler at man anskaffer to katter dersom man skal ha innekatt. De fleste jeg kjenner med innekatter har bare én, men da er det vel ekstra viktig at den har leker, klatrestativ o.l. og at du er mer påpasselig med å dra hjem etter jobb og ikke alltid rett ut på andre aktiviteter. Kanskje liker den at TV'en står på også?

http://www.dbbh.no/index.php/katt/innekatt

AnonymBruker

Vår katt ble mer usikker, aggressiv og forandret personlighet da vi tok en ny katt inn i huset. Katter er opptatt av sitt område og markerer seg gjerne. Det gikk seg til men krevde at vi måtte passe på og bruke tid på å skille de ved slosskamper ol. Dessuten begynte den ene å tisse inne alle plasser. Nå tåler de hverandre men er ikke venner. Selvfølgelig kan det gå helt fint også. Kommer an på alder, kjønn og om de er vant til å være med andre katter. 

Anonymkode: 88970...812

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår katt ble mer usikker, aggressiv og forandret personlighet da vi tok en ny katt inn i huset. Katter er opptatt av sitt område og markerer seg gjerne. Det gikk seg til men krevde at vi måtte passe på og bruke tid på å skille de ved slosskamper ol. Dessuten begynte den ene å tisse inne alle plasser. Nå tåler de hverandre men er ikke venner. Selvfølgelig kan det gå helt fint også. Kommer an på alder, kjønn og om de er vant til å være med andre katter. 

Anonymkode: 88970...812

Ja, det er ikke bare-bare å venne to voksne katter til hverandre. Da min mann og jeg skulle tilvenen våre to sær-katter å bo sammen brukte vi lang tid og holdt i begynnelsen kattene atskilt på hvert sitt rom, lot dem etterhvert snuse på hverandre gjennom en ørliten sprekk i døra osv, før de etterhvert kunne være sammen. De ble aldri _venner_, av den typen som ligger i skje og slikker på hverandres pels, men de tolererte å være i samme rom/på hver ain ende av sofaen osv.

På FOD mener jeg de anbefalte de at man adopterte to katter samtidig, f eks søsken, dersom man skulle ha innekatt.

AnonymBruker
14 timer siden, Stige123 skrev:

i forbindelse med ny jobb så er katten min nå hjemme alene fra morgen til sent på ettermiddagen hver dag.

Er usikker på hvor bra dette er over tid. Det er en leilighet i sentrum uten muligheter for å la henne "vandre fritt", det nærmeste jeg kommer er å la balkongdøra stå på gløtt når det ikke er for kaldt ute. 

Burde jeg skaffe en katt til slik at hun får en lekekamerat? Er usikker på om jeg har lyst til det, men vil samtidig at katten skal ha det bra.

Du har vel ikke katten innestengt inne på et rom i leiligheten vel? For guds skyld la hennd få gå rundt i hele leiligheten. 

Personlog er jeg imot innekatthold så jeg syns iwkke folk som bor i sentrum uten mulighet for å la kattene trygt færdes ute burde ha katt, men det er nå min mening.

Skaff henne klorestativ og masse leker og la henne se ut vinduet kan jo være smart.

Anonymkode: 6006a...9a2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...