Gå til innhold

Kan denne sangen brukes i en konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg liker så godt Lys og Varme av Åge Aleksandersen. Vurderer å bruke den i konfirmasjonen til barnet mitt som vi snart skal feire.

Men er den for trist til en konfirmasjon? Den gjentar jo flere ganger at "Mange tårer, Tunge stunder, er jeg redd for at det blir". Selv om den også snakker om mye lys og varme.

Vi har tilbakelagt en del ting som har vært vanskelige, og teksten "Vil du last oss, vil du kalle det for et svik" er veldig slik jeg som mor tenker.

Hva syns dere: Passer den sangen til en konfirmasjon?

Anonymkode: 85030...e9f

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker så godt Lys og Varme av Åge Aleksandersen. Vurderer å bruke den i konfirmasjonen til barnet mitt som vi snart skal feire.

Men er den for trist til en konfirmasjon? Den gjentar jo flere ganger at "Mange tårer, Tunge stunder, er jeg redd for at det blir". Selv om den også snakker om mye lys og varme.

Vi har tilbakelagt en del ting som har vært vanskelige, og teksten "Vil du last oss, vil du kalle det for et svik" er veldig slik jeg som mor tenker.

Nei.

Anonymkode: 01a7b...089

stjernestøv
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns den passer, det er jo sånn livet er. 

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo slik det er, livet inneholder både glede og sorger. Jeg synes sangen er nydelig og den passer absolutt.

Anonymkode: 00b9a...155

Annonse

AnonymBruker
På 5.5.2018 den 2.03, AnonymBruker skrev:

Du kjenner jo konfirmanten bedre enn meg men er den ikke litt for voksen?. Kunne du ikke diktet egen ord til melodien heller?. Konfirmanten trenger vel ikke nødvendigvis bli minnet på alt det vanskelige en slik dag men heller det gode og håpefulle?. Tror egentlig ikke det er noe stort problem å synge denne sangen men kanskje vanskelige ting som har vært mellom dere skulle taes opp i en annen sammenheng og på en annen måte ?. Konfirmanten liker gjerne  å høre om morsomme episoder og gode minner. Dessuten blir de lett flau når venner, slekt og familie er samlet slik med så mye fokus på en. Lykke til , du vet egentlig best hva som passer . 😊.

Anonymkode: e7e55...bed

I utgangspunktet et rart valg av sang spør du meg. Liker konfirmanten låta, eller er det du som gjør det? Dersom det siste er tilfelle er svaret et rungende og definitivt NEI, den låta skal du ikke velge, og dette kommer attpåtil fra en vaskeekte trønder :) 

Er forøvrig ikke fan av å dyrke det som har vært tungt eller trasig i en konfirmasjonstale. Slike tema kan man snakke skikkelig om privat/på tomannshånd, og ikke komme med som en offentlig reminder i en tale til en hormonell tenåring. Har sett konfirmanter stålsette seg mens foreldre snakker om adopsjon, om vanskelig barndom, om sykdom i familien etc flere ganger og tenkt «hva fører dette til annet enn forlegenhet?». Lite konstruktivt valg av tidspunkt for tøffe tema spør du meg, og i tillegg noe som kan ødelegge minnene om en fin konfirmasjonsdag for konfirmanten. 

Syns rett og slett mange foreldre glemmer at det er konfirmantens dag, og ikke deres egen. Liker bedre at dagen legges opp etter konfirmantens oppfatning av hva en fin dag er, og misliker at foreldre bruker dagen til å bearbeide/minnes noe som er viktig/sårt/trist/vanskelig for dem.

Mener nå jeg ;) 

Endret av Kayia
Gjest Gargamel

Jeg synes det er en bra/ok sang. Er jo bare generelle tanker om at fremtiden vil bringe både gleder og sorger.

Enig med @Kayia i at det er feil anledning å snakke om problemer som har vært. Jeg oppfatter ikke sangen sånn.

Jeg ville ikke valgt den, men det er meg. Den blir litt vel skillingsvise-sentimental for meg. 

(Jeg ville ikke tatt noen sjørøversanger) 

Endret av Gargamel

Annonse

Gjest Xtra
17 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg ville aldri brukt den sangen i konfirmasjon. Har en annen som jeg brukte, og den er mer munter og glad :)

Denne :  @stjernestøv.... fin konfirmasjonssang? :D 

Det var også et underlig valg, denne ville jeg heller valgt til en kjæreste, om jeg noensinne skulle valgt sang til en.

Jeg ville ikke valgt Lys og Varme heller. Men nå ville jeg neppe valgt noen ferdige sanger i det hele tatt, med mindre det var en der teksten traff spesielt godt.

Endret av Xtra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...