Gå til innhold

Fortsatt ikke lik rett på foreldrepermisjon :-(

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Det er ganske utrolig at ingen klarer å rette opp dette:

https://www.adressa.no/meninger/2018/05/07/Vi-må-slutte-å-diskriminere-fedre-16629955.ece

Kort sagt har menn bare rett på pappapermisjon hvis mor jobber eller studerer. Moren har rett på permisjon uansett. Begrunnelse: Det er for dyrt å gi like rettigheter. 

Tror jeg skal foreslå at neste lønnsøkning jo jobben bare går til menn. Urettferdig, men det blir dessverre for dyrt å gi til alle. 

Fortsetter under...

påskelilje
2 timer siden, Gargamel skrev:

Det er ganske utrolig at ingen klarer å rette opp dette:

https://www.adressa.no/meninger/2018/05/07/Vi-må-slutte-å-diskriminere-fedre-16629955.ece

Kort sagt har menn bare rett på pappapermisjon hvis mor jobber eller studerer. Moren har rett på permisjon uansett. Begrunnelse: Det er for dyrt å gi like rettigheter. 

Tror jeg skal foreslå at neste lønnsøkning jo jobben bare går til menn. Urettferdig, men det blir dessverre for dyrt å gi til alle. 

Dette er skikkelig urettferdig. Min niese og hennes samboer var ordentlig frustrert og lei seg da de skulle ha førstemann for 1,5 år siden, og han trodde at han kunne få pappapermisjon. Siden hun var student, fikk han ikke det, muligens med unntak av en uke like etter fødselen. Så det er faktisk enda verre enn det du skrev. Det er bare hvis mor jobber, at far får pappapermisjon.

20 minutter siden, påskelilje skrev:

Dette er skikkelig urettferdig. Min niese og hennes samboer var ordentlig frustrert og lei seg da de skulle ha førstemann for 1,5 år siden, og han trodde at han kunne få pappapermisjon. Siden hun var student, fikk han ikke det, muligens med unntak av en uke like etter fødselen. Så det er faktisk enda verre enn det du skrev. Det er bare hvis mor jobber, at far får pappapermisjon.

Er du helt sikker på det? Når det gjelder de to ukene etter fødsel mener jeg at pappa har rett på fri uansett mors rettigheter, men at det er opp til arbeidsgiver å gi fri med lønn.

Gjest Gargamel
30 minutter siden, påskelilje skrev:

Ja, du har rett. Hvis hun studerer har han ikke rett til mer enn to uker uten lønn rett etter fødselen.

Fars to uker i forbindelse med fødselen er fastsatt i Arbeidsmiljøloven og har ingenting med mors aktivitet å gjøre.  Men de er ikke nødvendigvis med lønn, det kommer an på hvor far jobber.

De andre permisjonsukene kan man se på som en rettighet for barnet til å ha én av foreldrene hos seg, ikke som en premie for å ha blitt mor eller far.  Hvis mor er hjemmeværende, har barnet dette behovet dekket allerede. Det finnes grupperinger som får mange barn og der mor verken er i jobb eller har planer om å komme i jobb, hvor det er ønskelig at far deltar i arbeidslivet, ikke holdes nærmest kontinuerlig utenfor det fra og med det første barnets fødsel til mor ikke lenger er fruktbar, finansiert av fellesskapet.

Jeg ser absolutt at dette kan være urettferdig, og jeg påstår slett ikke at det er ideelt. Men jeg tror det er et av poengene ved å ha denne regelen - som politikerne ikke tør å si høyt.

Gjest Xtra
8 minutter siden, laban skrev:

Fars to uker i forbindelse med fødselen er fastsatt i Arbeidsmiljøloven og har ingenting med mors aktivitet å gjøre.  Men de er ikke nødvendigvis med lønn, det kommer an på hvor far jobber.

De andre permisjonsukene kan man se på som en rettighet for barnet til å ha én av foreldrene hos seg, ikke som en premie for å ha blitt mor eller far.  Hvis mor er hjemmeværende, har barnet dette behovet dekket allerede. Det finnes grupperinger som får mange barn og der mor verken er i jobb eller har planer om å komme i jobb, hvor det er ønskelig at far deltar i arbeidslivet, ikke holdes nærmest kontinuerlig utenfor det fra og med det første barnets fødsel til mor ikke lenger er fruktbar, finansiert av fellesskapet.

Jeg ser absolutt at dette kan være urettferdig, og jeg påstår slett ikke at det er ideelt. Men jeg tror det er et av poengene ved å ha denne regelen - som politikerne ikke tør å si høyt.

Ja, godt poeng at permisjonspengene ikke er noen slags premie, men derimot skal erstatte bortfall av inntekt.

Annonse

32 minutter siden, laban skrev:

Du sa akkurat det jeg tenkte. :) Jeg skjønner at far gjerne vil være hjemme med barnet, men når mor er det så er jo ikke behovet det samme - for de fleste. Om mor har en eller annen lidelse som gjør at hun har problemer med å klare det alene så vet jeg tilfeller der far har hatt full permisjon samtidig som mor er hjemme.

Gjest Gargamel
33 minutter siden, laban skrev:

23 minutter siden, Xtra skrev:

Ja, godt poeng at permisjonspengene ikke er noen slags premie, men derimot skal erstatte bortfall av inntekt.

Skal si rollene har blitt byttet om de siste 100 årene. Det er som et ekko av gubber som tålmodig forklarte hvorfor kvinner dessverre ikke kunne får samme rettigheter som menn. De hadde også sine argumenter.

18 minutter siden, Gargamel skrev:

Skal si rollene har blitt byttet om de siste 100 årene. Det er som et ekko av gubber som tålmodig forklarte hvorfor kvinner dessverre ikke kunne får samme rettigheter som menn. De hadde også sine argumenter.

Jeg sier ikke at jeg er enig i regelen, jeg trekker bare fram et argument som jeg tror er viktig for politikerne, men som de ikke liker å snakke om.

Noe av poenget ved å se det på den måten, er at det ikke er verken menn eller kvinner som har rettigheten, men barnet.

Gjest Gargamel
1 time siden, laban skrev:

Noe av poenget ved å se det på den måten, er at det ikke er verken menn eller kvinner som har rettigheten, men barnet.

Det et klassisk ad hoc argument å påstå at dette kun er en rettighet for barnet. Barnet har ikke rett på at foreldrene skal være hjemme 15 uker hver. Det er helt opp til foreldrene å bestemme hvor mye permisjon de tar. NAV omtaler det også konsekvent som en rettighet foreldrene har. Både menn og kvinner ser på det som et gode å være sammen med egne barn. Ingen grunn til å late som noe annet.

Selv om man ser på det som en rettighet for barnet, så er ikke det noe argument for å forskjellsbehandle kjønnene. Barnet bør bli kjent med begge foreldrene.

Endret av Gargamel
Gjest Xtra

Digresjon:

En ting jeg ikke forstår er hvorfor hele permisjonen absolutt skal likedeles; at dette anses mest rettferdig. Barseltiden, dvs. ca. seks uker etter fødsel, trengs for å restituere mors kropp og få i gang amming. En fødsel er en stor påkjenning, og dette er ikke permisjon det kan deles på. Dette burde vært en slags sykemelding, så kan man ha regler for fordeling av permisjonen etter det.

Ja, jeg vet at det enkelte par kan velge at mor har flere uker enn far, og således oppfylle at hun er hjemme i barseltiden, men jeg synes som sagt ikke disse ukene skal være en del av regnestykket.

2 timer siden, Xtra skrev:

En ting jeg ikke forstår er hvorfor hele permisjonen absolutt skal likedeles; at dette anses mest rettferdig. Barseltiden, dvs. ca. seks uker etter fødsel, trengs for å restituere mors kropp og få i gang amming. En fødsel er en stor påkjenning, og dette er ikke permisjon det kan deles på. Dette burde vært en slags sykemelding, så kan man ha regler for fordeling av permisjonen etter det.

Ja, jeg vet at det enkelte par kan velge at mor har flere uker enn far, og således oppfylle at hun er hjemme i barseltiden, men jeg synes som sagt ikke disse ukene skal være en del av regnestykket.

Helt enig.  En likedeling vil omtrent alltid ende med at mor får første halvdel, som er mest slit - og far får siste halvdel, som er mest kos.  I lys av at mor har vært gravid og født (og ofte ammer), er dette ikke rettferdig i det hele tatt.  Jeg synes det er greit med den tredelingen, hvor siste tredjedel er fleksibel.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...