Gå til innhold

Hva er en yrkesidentitet? Er det noe man velger fritt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg spør fordi manglende yrkestilknytning så ofte  sammenfaller med psykisk lidelse synes jeg. I våre dager er dette hva man verdsetter folk etter. Det er mye som bare blir vanskeligere og vanskeligere synes jeg. Kjenner ikke så mange egentlig privat men sitter mye med det inntrykk. Vår mangel på profesjonalitet er ofte avgjørende. Kanskje er det møtet med mer og mer spesialisert arbeidsliv. Men pendelen har svinget den veien tidligere  årtier også men så snudd over til generalistene igjen. Vi legger kanskje bare forskjellig i det.

Anonymkode: a3ca9...d02

Fortsetter under...

Yrkesidentitet er for meg i hovedsak at en opplever seg som lærer, bonde, sjåfør, sykepleier osv. Dette i en slags motsetning til "jobber som".  Når vedkommende føler det som at en ER lærer, bonde osv i motsetning til jobber som lærer, da har en yrkesidentiteten.

Ellers kan du få mer utfyllende og sikkert bedre svar ved å google.

AnonymBruker

Det der er litt interessant. Jeg har en femårig utdannelse i en av de profesjonene som er listet opp, men har ikke jobbet som det på årevis. Ble tidlig ufør og fikk ikke benyttet med av utdannelsen i så altfor mange år. Så jeg er jo ikke dette yrket lenger. Men i mitt indre er jeg fortsatt denne profesjonen. Det ble på en måte en del av min identitet i løpet av de årene jeg tok min utdannelse og de få årene jeg jobbet, og selv om det nå er ganske så mange år siden jeg var i arbeidslivet så føler jeg meg i all stillhet fortsatt som det. Men sier det jo ikke til noen, for er jo bare ufør. Det får være min lille hemmelighet at jeg fortsatt bærer på yrkesidentiteten selv etter så mange år..

Anonymkode: 2cd17...941

17 minutter siden, AnonymBruker skrev: