Gå til innhold

Hva er en yrkesidentitet? Er det noe man velger fritt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg spør fordi manglende yrkestilknytning så ofte  sammenfaller med psykisk lidelse synes jeg. I våre dager er dette hva man verdsetter folk etter. Det er mye som bare blir vanskeligere og vanskeligere synes jeg. Kjenner ikke så mange egentlig privat men sitter mye med det inntrykk. Vår mangel på profesjonalitet er ofte avgjørende. Kanskje er det møtet med mer og mer spesialisert arbeidsliv. Men pendelen har svinget den veien tidligere  årtier også men så snudd over til generalistene igjen. Vi legger kanskje bare forskjellig i det.

Anonymkode: a3ca9...d02

Fortsetter under...

Yrkesidentitet er for meg i hovedsak at en opplever seg som lærer, bonde, sjåfør, sykepleier osv. Dette i en slags motsetning til "jobber som".  Når vedkommende føler det som at en ER lærer, bonde osv i motsetning til jobber som lærer, da har en yrkesidentiteten.

Ellers kan du få mer utfyllende og sikkert bedre svar ved å google.

AnonymBruker

Det der er litt interessant. Jeg har en femårig utdannelse i en av de profesjonene som er listet opp, men har ikke jobbet som det på årevis. Ble tidlig ufør og fikk ikke benyttet med av utdannelsen i så altfor mange år. Så jeg er jo ikke dette yrket lenger. Men i mitt indre er jeg fortsatt denne profesjonen. Det ble på en måte en del av min identitet i løpet av de årene jeg tok min utdannelse og de få årene jeg jobbet, og selv om det nå er ganske så mange år siden jeg var i arbeidslivet så føler jeg meg i all stillhet fortsatt som det. Men sier det jo ikke til noen, for er jo bare ufør. Det får være min lille hemmelighet at jeg fortsatt bærer på yrkesidentiteten selv etter så mange år..

Anonymkode: 2cd17...941

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er litt interessant. Jeg har en femårig utdannelse i en av de profesjonene som er listet opp, men har ikke jobbet som det på årevis. Ble tidlig ufør og fikk ikke benyttet med av utdannelsen i så altfor mange år. Så jeg er jo ikke dette yrket lenger. Men i mitt indre er jeg fortsatt denne profesjonen. Det ble på en måte en del av min identitet i løpet av de årene jeg tok min utdannelse og de få årene jeg jobbet, og selv om det nå er ganske så mange år siden jeg var i arbeidslivet så føler jeg meg i all stillhet fortsatt som det. Men sier det jo ikke til noen, for er jo bare ufør. Det får være min lille hemmelighet at jeg fortsatt bærer på yrkesidentiteten selv etter så mange år..

Hvorfor skal det være en hemmelighet? Du å da gjerne fortelle at du fortsatt er xxxx selv om du ikke er yrkesaktiv.

Lektor Tørrdal er da fortsatt lektor selv om han sikkert har vært pensjonert i mange år...

AnonymBruker

Jeg tenkte litt på dette med at mye utdanning jo er privatfinansiert i dag. På privatskoler. Endrer det noe? Blir folk testet på samme måte om man tar sin utdanning på den ene eller annen måte?

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, kupton skrev:

Hvorfor skal det være en hemmelighet? Du å da gjerne fortelle at du fortsatt er xxxx selv om du ikke er yrkesaktiv.

Lektor Tørrdal er da fortsatt lektor selv om han sikkert har vært pensjonert i mange år...

takk

AnonymBruker

Jeg tror ikke det at ting er så enkle at all sygdom bare sier adjø om man bare klarer seg litt i arbeidslivet og er flink til å ta medisiner men jeg tror det gir en bedre vern og mere læring som jeg tror alle mennesker er veldig avhengig av for å ja nærmest føle håp ofte.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte litt på dette med at mye utdanning jo er privatfinansiert i dag. På privatskoler. Endrer det noe? Blir folk testet på samme måte om man tar sin utdanning på den ene eller annen måte?

Man blir selvfølgelig testet på samme måte om msn skal oppnå en godkjent tittel, så fet har neppe noe å si.

AnonymBruker

De som har tatt privat utdanning føler kanskje de har oftret så altfor mye og sitter kanskje i håpløse gjeldsfeller med mange usikrede fordringer som resultat og lar det til slutt gå ut over pasientene helt nedbrutt. Alle er ikke like vellykkede.

Enkelte hevder jo at å studere er gratis da i det offentliges regi. Andre ville vel si at ingen får noe gratis i livet. Kanskje større mulighet til å ende som utslitt med dårlig økonomi hele livet kanskje.

Lurer på om de som har privat utdanning søker seg gjennomgående til privat drevne institusjoner? Og hvorfor.

AnonymBruker

Det virker som der er så mye teori som ikke klarer seg i det praktiske liv mer enn noensinne. Det er så mange emperien som faller i dag synes jeg. Utdanning og innhold er bare blitt slesk og overfladisk i dag synes jeg.

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som der er så mye teori som ikke klarer seg i det praktiske liv mer enn noensinne. Det er så mange emperien som faller i dag synes jeg. Utdanning og innhold er bare blitt slesk og overfladisk i dag synes jeg.

Hva har dette med yrkesidentitet å gjøre?

Gjest Maggie55

Alt er ofte ikke så lett spesielt når man er ute av seg for et eller annet. Ofte vanskelig å se klart. Slik er det for oss alle tror jeg. Det er ofte ikke så lett å gjøre så veldig mye for andre mennesker heller uansett vilken yrkesidentitet man måtte ha engang. Nå er heldigvis pinsen snart vell overstått og hjelpeapparatet er der i et visst monn igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...