Gå til innhold

Meniskskade???


Gjest annemarte

Anbefalte innlegg

Gjest annemarte

Sitter her og har veldig veldig vondt i kneet. Spilte fotball i gymmen for litt over ei uke sia, og klarte på en eller annen måte da å vri låret og legggen i hver sin retning hvis dere skjønner hva jeg mener, kneeet ble ihvertfall vridd på en slags måte. Det gjorde veldig vondt, men gikk greit så jeg kunne fortsette å være med liksom. og så ble det omtrent bra. men så var kjeg på trening (fotball) for to dager siden, og når jeg begynte å spille da, begynte det å gjøre vondt igjen. Det er vondt på yttersiden av kneet. fra omtrent midt på kneet og et lite stykke nedover langs sida. Det som gjør vondest er hvis jeg vrir det på en eller annen måte, men etter den treninga og gymmen i går har det vært vondt bare å gå. Og når jeg løper svikter beinet under meg. Men det jeg er så beekymra for er at jeg kan ha ødelagt menisken min???? For venninna mi skal operere nå, har vært skada lenge, og hun har vondt akkurat på samme stedet i kneet, og på akkurat samme måten, og det blir ekstra vondt av de samme vridningene slik vi beskriver det. Noen som har peiling på meniskskader her?!?!?!???? Er utrolig viktig for meg det her, spiller fotball aktivt, og nå midt i sesongen er det utrolig kjedelig å ødelegge kneet! Kamper i hælja, tenkte å prøve å spille, men jeg klarer rett og slett ikke! er så vondt at det ikke går å løpe. Det er vondt å klemme på store deler av yttersia av kneet også!! Bør jeg komme meg til en lege??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til det siste først: Ja!

Slik du beskriver det er det ikke usannsynlig at det er snakk om en meniskskade, evt. skade av sidebånd, evt. begge i kombinasjon. Men en menisktest er relativt enkel å utføre i praksis, verre over nett - så jeg anbefaler deg igjen om å ta kontakt med en lege. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei, annemarte!

Jeg vil nok anbefale at du får en lege til å se nærmere på dette. Du vil nok bli bra igjen, bare kroppen får litt tid på seg til å komme seg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der er 2 muligheder for din lidelse.

1. du har en ydre meniskskade

eller

2 du har en bruskskade på bagsiden af knæskal.

hvis 1 operation hvis du vil være rask, men så er sport fremover farlig for dit senere helbred (om 20 år).

hvis 2 kan det for en tid tackles med NSAIOD, men ofte er tilstanden forstadie til senere slidgigt.

en knækikkertundersøgelse kan vise dette.

mvh

bruun, ortopædkirurg, Køge, danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...