Gå til innhold

Bør jeg bekymre meg Kupton?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en dag hvor jeg har gjort mye både ute og inne og stresset endel. Så i 16 tiden tok jeg en snus og la meg på sofaen for å slappe av. Da kjente jeg ubehag flere ganger i brystet og jeg reiste meg opp. Tok pulsen og kjente den var uregelmessig. Hadde ingen andre symptomer. Hatt dette flere ganger før men ubehaget har ikke vart i flere sekunder før. Fikk sånn angst at jeg ringte legevakten som mente det var snusen og stress som utløste det. Skrev inn til fastlegen på melding og fikk svar at det mest sannsynlig var ekstrasystoler som er ufarlige. Men kan ta ekg hvis det ikke forsvinner skrev han. Ingen hjerteproblemer ellers i familie. er 38 år og sliter med angst og uro. så begynte jeg å tenke på at i går var jeg svimmel en stund. kan dette være noe sammenheng? Er litt bekymret og usikker nå. Hva tenker du ?

Anonymkode: d89f5...d84

Skrevet (endret)

Du må bare høre på fastlegen din. Ekstraslag kan komme hyppig og da føles pulsen uregelmessig over litt tid. Mer alvorlige hjerterytmeforstyrrelser som gir uregelmessig puls (atrieflimmer) gir mer symptomer og vedvarer lengre. De oppstår som regel heller ikke uten en årsak.

Du kan gjerne kutte ut snusen, men det er ellers meningsløst å analysere hvorfor man får ekstraslag. De oppstår egentlig bare når de føler for det. Noen ganger har jeg få (5-10 på en dag), andre ganger kommer de i perioder eller i serier. Sånn er det dessverre bare.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Enig med svar fra ISW. Med dine problemer med helseangst, vil jeg anbefale at du slutter med snus.

Skrevet (endret)

Bare en liten kommentar til: Jeg synes det er et tullete råd fra mange leger om å «dempe stresset» for å hindre ekstraslag.

1) Ekstraslag kan komme uavhengig av stressnivå. Jeg har opplevd å jobbe 16-timersdager med masse kaffe uten et eneste ekstraslag, såvel som å ligge rolig i sengen og få en serie ekstraslag på rad (såkalt SVT). Det gir liten mening å analysere det.

2) Du ender bare opp med å bli redd for å stresse. Det blir (hvis du greier det) et meningsløst liv. Stress er ikke farlig. Livet krever litt stress iblant og hjertet tåler det fint. 

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar fra dere. Har roet meg nå og tror kroppen var stresset og at jeg tok snusen som gjorde utslaget. 

Anonymkode: d89f5...d84

FjellOgDalar
Skrevet

Man kan og bli stressa av å sjekke puls og slike ting. Har du mye ekstraslag, finnes det medisiner som kan motvirke det (betablokker). Eneste man kan risikere med disse er å få for lavt blodtrykk. Leste et svar fra en hjertelege på en annen side en gang der han skrev at noen kunne ha ti ekstraslag i løpet av et døgn og kjenne alle veldig godt, mens andre kunne ha hundre uten å merke noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...