Gå til innhold

Kupton? Bråseponere Tolvon?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Brukt noen år, i varierende doser, siste tid 30-40 mg. Bruker for søvn. Nå blitt anbefalt å ikke ta det mer. Får Imovane i stedet.

Tenkte først at det er greit og at jeg forhåpentligvis kan sove noenlunde på Imovane selv om jeg frykter avhengighet. Så kom jeg til å tenke på at Tolvon er jo egentlig antidepressivum selv om jeg tar for søvn, så kan det jo virke antidepressivt  på meg også? 

Synes det er skummelt med grunnen til at jeg skal slutte, eller i alle fall ha pause, men depresjon kan også være farlig. Som å velge mellom pest og cholera. Nå tok behandler det vanskelige valget, men jeg glemte å nevne min frykt for ny depresjonsperiode.

Stor risiko for tilbakefall av depresjon nå, eller er 30-40 mg. så liten dose at det ikke har noe å si ? 

Må nok bli slik, ingen Tolvon, siden jeg spurte behandler til råds og fikk et svar, men har jeg grunn til å frykte depresjon (mer enn ellers)? Akkurat kommet meg (mangler bare litt på konsentrasjon) fra en episode hvor jeg var ganske dårlig og satt utav spill.

Bipolar 2

Bruker av medisiner ellers:

Efexor 225  mg.

Lamictal 200x2 (speil mellom 10 og 15, høyere dose ikke aktuelt.).

Brukt 5 mg. Imovane ved behov

Endret av Villanda
Skrevet

Siden du spør meg, må jeg svare (og ærlig som alltid):

Jeg innrømmer at det er mye jeg ikke forstår. En av de tingene er fordelen med å skifte fra Tolvon til Imovane. En annen ting er hvorfor folk må bråseponere hvis det ikke er ekstreme eller farlige bivirkninger. Hvis en har brukt en medisin i mange år, kan bivirkningene umulig ha vært på det nivået. Hvorfor kan en da ikke bruke noen uker?

motorPrøysen
Skrevet

Hva er det legen oppgir som grunn til at du må slutte med Tolvon?

Skrevet (endret)
1 time siden, kupton skrev:

Siden du spør meg, må jeg svare (og ærlig som alltid):

Jeg innrømmer at det er mye jeg ikke forstår. En av de tingene er fordelen med å skifte fra Tolvon til Imovane. En annen ting er hvorfor folk må bråseponere hvis det ikke er ekstreme eller farlige bivirkninger. Hvis en har brukt en medisin i mange år, kan bivirkningene umulig ha vært på det nivået. Hvorfor kan en da ikke bruke noen har 

Har du svar på spørsmålet også?

Trolig Bt-fall, nærsynkoper, mulig synkope,  etter inntak. I tillegg flere anfall med over 120 i hvilepuls (ikke angstanfall, og nei, går ikke og kjenner pulsen hele tiden, men kjenner det kribler og ser på aktivitetsklokka). Noen ganger andpusten av bare en liten bakke.Hatt fenomener som nemt over fra tid til annen alle år jeg har brukt remeron/Tolvon, men hyppigere nå, og mer skremmende siden er alene om kvelden. Ikke blacka helt ut før for noen uker siden. Først nå når jeg bare noen uker etter jeg ble helt borte fikk symptom på bt-fall som varte e  stund etter jeg la meg ned, drøfta jeg sammenhengen med behandler. Jeg glemte å foreslå en mellomløsning med en periode mez f.e 20 mg Tolvon noen uker, men legen hadde kanskje foreslått det av seg selv om det var aktuelt

Skal til kardiolog om en god måned. Kanskje 24 timers-ekg.  Da vil jeg ta Tolvon og se hva som evt. skjer.

Endret av Villanda
Skrevet

Ja, den har en antidepressiv effekt.

Hvis du skal ha kardiologen til å si noe om tolvoneffekt på somatikken, må du ikke slutte nå for å starte igjen før undersøkelsen. 

Skrevet
På 26.5.2018 den 7.01, kupton skrev:

Ja, den har en antidepressiv effekt.

Hvis du skal ha kardiologen til å si noe om tolvoneffekt på somatikken, må du ikke slutte nå for å starte igjen før undersøkelsen. 

Ok. Nå var det ikke bare et påfunn jeg fikk selv. Tar opp igjen med behandler da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...