Usikkerkar Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Hei, har en uføresak gående. Hvis de ender på 50 % uførhet, hva skjer hvis jeg ikke har jobb eller ikke greier å jobbe resterende 50%, at det viser seg over tid at det greier jeg ikke, hva skjer da? Har noen ting til jeg lurer på. Akkurat nå har jeg AAP og NAV mener selv jeg har fått arbeidsevnen nedsatt med 50 %før jeg fylte 26 år. Selv skulle jeg ønske 100%og jobbe det jeg greier så det jeg har å leve på er litt, at jeg faktisk kan leve godt på det. Hvis jeg da blir 50 % ufør da, og jobber 50%, det er som 100%uføretrygd. Men det er jo utrolig ugunstig om jeg kunne jobba opp til 1 G ved siden av 100 % uførhet?`Eller kan jeg jobbe enda mer enn 50% på 50% uføregrad uten at trygda går ned? leste på en link hvertfall at man kan tjene bortimot 60-90 tusen over trygda. Noen som kan forklare meg det her? Og en ting til, hvor mye kan jeg tjene ved siden av AAP nå om jeg jobber litt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442592-bli-50-uf%C3%B8r-hva-skjer-om-jeg-ikke-greier-%C3%A5-jobbe-50/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Ja det er ekstremt ugunstig for deg ja, dersom du ender opp 50% uføre 50% arbeidsledig. Det er 0% fordel 100% ulempe, for deg. Virker som mange er veldig påvirket av sosiale forventninger og snakker opp seg selv og sine asrbeidsevner for å vise til NAV at en har "god moral" og "gode holdninger", at en ikke er en lat slask lizzom, og det er sikkert lurt til en viss grad, men det kan slå tilbake også dersom en gjennom sin "vinkling" får dem til å anta at du er friskere og mer arbeidsfør enn hva som faktisk er tilfellet. Ved ikke din livssituasjon, men dersom du for eksempel er enslig og bor for deg selv og oppfyller boform-kravene som er for å få bostøtte og har minstesats uføretryg, og antar at de gir deg ung ufør tillegget siden du er under 26 på uføretidspunkt (det er ikke kun alder som er krav men stort sett går de med på det om du er innafor med alder hender de gnåler om "det er ikke klart dokumentert" eller "ikke alvorlig nok" blablabla men de fleste får det med en gang, og de fleste som ikke får det med en gang får det etter litt klaging, så la oss anta at du får det tillegget. Da vil du få 50% av 281'000 kroner (som en får ved 100%), det er altså 140'000 kroner i året før skatt, etter skatt kommer litt ann på la oss si 120'000 etter skatt, det tilsvarer 10'000 kroner inn på konto hver måned til husleie og mat og alt annet. Oppfyller du kravene for bostøtte får du 2'000 mer kanskje så 12'000 kroner å leve for i måneden vil du få. mest sannsynlig Dette tilsvarer omtrent hva du kan regne med å få dersom du var en sosialklient Bor du sammen med andre f.eks vil du få en god del mindre enn dette, kanskje 10'000 i måneden? Mange trygdede ender opp med å tigge på sosialkontoret fordi det rett og slett ikke går opp øknonmiskt åleve på trygden. Du vil få bedre behandling på sosialkontoret når du søker om supplerende stønad, så det er ikke fult så ille som en vanlig sosialklient (de får mye hets og trakasering og mobbing og mistenkeliggjøring, så vær glad du slipper det) Dersom det etter noe tid viste seg at du ikke klarte jobbe mer enn 50% er det alltids mulig å søke om 100% ufør men da vil de nok kreve at du går gjennom en slags avklaring på nytt for å teste de resterende 50% og "avklare" disse først Lykke til Anonymkode: 041f5...71a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442592-bli-50-uf%C3%B8r-hva-skjer-om-jeg-ikke-greier-%C3%A5-jobbe-50/#findComment-3851405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Det gjaldt det første spørsmålet altså hva som skjer om du blir 50% ufør 50% uten jobb,for det andre hvor mye du kan jobbe vedsidenav vet jeg ikke med de endret det slik at du kan jobbe mye uten trekk som uføretrygdet, og jobber du enda mer tjener du jo mye mer fortsatt, "det skal lønne seg å jobbe" var jo mottoet for endringen de utførte, så tror ikke du skal bekymre deg for at de vil hindre deg fra å jobbe mye og få greit betalt for innsatsen Men andre har sikkert mer spesifik info om det Anonymkode: 041f5...71a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442592-bli-50-uf%C3%B8r-hva-skjer-om-jeg-ikke-greier-%C3%A5-jobbe-50/#findComment-3851408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soletti Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Hvis du blir 50% ufør og ikke klarer å jobbe 50% må du sykemelde deg og gå i en ny uføreprosess for å få 100% ufør. De jeg vet som har gjort det sier prosessen mtp nav er enklere andre gangen men det finnes nok de som opplever det verre også. Det mest ugunstige og verste er vel å bli 50% ufør og ikke klare å få en jobb for resten. Da sitter man virkelig mellom barken og veden. Jeg går for en delt ufør selv men hadde jeg bodd alene måtte jeg gått for 100%, noe annet hadde blitt for tøft både økonomisk men mest av alt pga byrden. Håper på vikarjobber etterpå så jeg har mulighet til å bytte jobb uten for mye styr (som gjør meg sykere osv). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442592-bli-50-uf%C3%B8r-hva-skjer-om-jeg-ikke-greier-%C3%A5-jobbe-50/#findComment-3851454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikkerkar Skrevet 27. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2018 På 26.5.2018 den 18.42, AnonymBruker skrev: Ja det er ekstremt ugunstig for deg ja, dersom du ender opp 50% uføre 50% arbeidsledig. Det er 0% fordel 100% ulempe, for deg. Virker som mange er veldig påvirket av sosiale forventninger og snakker opp seg selv og sine asrbeidsevner for å vise til NAV at en har "god moral" og "gode holdninger", at en ikke er en lat slask lizzom, og det er sikkert lurt til en viss grad, men det kan slå tilbake også dersom en gjennom sin "vinkling" får dem til å anta at du er friskere og mer arbeidsfør enn hva som faktisk er tilfellet. Ved ikke din livssituasjon, men dersom du for eksempel er enslig og bor for deg selv og oppfyller boform-kravene som er for å få bostøtte og har minstesats uføretryg, og antar at de gir deg ung ufør tillegget siden du er under 26 på uføretidspunkt (det er ikke kun alder som er krav men stort sett går de med på det om du er innafor med alder hender de gnåler om "det er ikke klart dokumentert" eller "ikke alvorlig nok" blablabla men de fleste får det med en gang, og de fleste som ikke får det med en gang får det etter litt klaging, så la oss anta at du får det tillegget. Da vil du få 50% av 281'000 kroner (som en får ved 100%), det er altså 140'000 kroner i året før skatt, etter skatt kommer litt ann på la oss si 120'000 etter skatt, det tilsvarer 10'000 kroner inn på konto hver måned til husleie og mat og alt annet. Oppfyller du kravene for bostøtte får du 2'000 mer kanskje så 12'000 kroner å leve for i måneden vil du få. mest sannsynlig Dette tilsvarer omtrent hva du kan regne med å få dersom du var en sosialklient Bor du sammen med andre f.eks vil du få en god del mindre enn dette, kanskje 10'000 i måneden? Mange trygdede ender opp med å tigge på sosialkontoret fordi det rett og slett ikke går opp øknonmiskt åleve på trygden. Du vil få bedre behandling på sosialkontoret når du søker om supplerende stønad, så det er ikke fult så ille som en vanlig sosialklient (de får mye hets og trakasering og mobbing og mistenkeliggjøring, så vær glad du slipper det) Dersom det etter noe tid viste seg at du ikke klarte jobbe mer enn 50% er det alltids mulig å søke om 100% ufør men da vil de nok kreve at du går gjennom en slags avklaring på nytt for å teste de resterende 50% og "avklare" disse først Lykke til Anonymkode: 041f5...71a Det du sier kan bare ikke stemme. Jeg har over 14,000 jeg med bostøtte og AAP....og ung ufør er over 20,000 før skatt alene. En med ung ufør har 2,91 ganger grunnbeløpet= 2,91 x 96,883 = 281,992. Det er 23,494 før skatt i måneden..og en med ufør har lavere skatteprosent, eller man kan hvertfall sette det veeeldig lavt siden man er "pensjonist". Og så kan jeg jobbe oppå der igjen. Legger ved et bilde fra en nettside (Kilde: http://www.arbeidslivet.no/Velferd/Sosialpolitikk/Nye-regler-for-kombinasjon-av-uforetrygd-og-arbeid/) Så jeg må kunne tjene mer enn 12,000 om jeg jobber ved siden av trygda..det sier seg selv. Som du ser så justeres trygda etter hva man tjener. Og man kan få opptil 377,000 i lønn som uføretrygda da... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442592-bli-50-uf%C3%B8r-hva-skjer-om-jeg-ikke-greier-%C3%A5-jobbe-50/#findComment-3851577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 36 minutter siden, Usikkerkar skrev: Det du sier kan bare ikke stemme. Jeg har over 14,000 jeg med bostøtte og AAP....og ung ufør er over 20,000 før skatt alene. En med ung ufør har 2,91 ganger grunnbeløpet= 2,91 x 96,883 = 281,992. Det er 23,494 før skatt i måneden..og en med ufør har lavere skatteprosent, eller man kan hvertfall sette det veeeldig lavt siden man er "pensjonist". Nei, uføre skattelegges likt med arbeidsinntekt. Anonymkode: feef2...7a4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442592-bli-50-uf%C3%B8r-hva-skjer-om-jeg-ikke-greier-%C3%A5-jobbe-50/#findComment-3851580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikkerkar Skrevet 27. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, uføre skattelegges likt med arbeidsinntekt. Anonymkode: feef2...7a4 Okay, men det er hvertfall mer enn 10-12,000 hos en med ung ufør kjenner en jente som har det og ho har 18-19 etter skatt i måneden. Så det er endel mer med "ung ufør" tillegget... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442592-bli-50-uf%C3%B8r-hva-skjer-om-jeg-ikke-greier-%C3%A5-jobbe-50/#findComment-3851582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 26 minutter siden, Usikkerkar skrev: Det du sier kan bare ikke stemme. Regnestykket er riktig, men kanskje ikke regnestykket du lurte på Det var bare dersom du ikke får deg en jobb ved siden av og ender opp med å kun måtte leve på 50% uføretrygd. Klarere du å jobbe ved sidenav, som det ser ut til at du vil, vil du selvsagt ha mye mer å leve for. Dette var bare "worst case scenario" regnestykke, for å si det slik. Hvorfor vil du få mindre utbetalt dersom du får innvilget ufør, enn du gjør som AAP klient nå? Jo fordi du vil få 50% ufør, ikke 100%, mens idag mottar du AAP 100% virker det som. 100% av AAP er for deg 2G. 100% AAP med ung ufør er 2.91 men 50% av 2.91 = 1.45G. Så du vil gå fra dagens utbetaling på AAP på 2G, til å motta 1.45G som uføretrygdet. Det er en god del redusert av dagens nivå som kommer inn på kontoen din. Du vil også få litt etterbetalt for ung ufør tillegg du ikke har mottatt i AAP perioden Anonymkode: 041f5...71a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442592-bli-50-uf%C3%B8r-hva-skjer-om-jeg-ikke-greier-%C3%A5-jobbe-50/#findComment-3851583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 æsj går ikke an å edite, 100% med ung ufør er 2.91G* skal det stå Anonymkode: 041f5...71a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442592-bli-50-uf%C3%B8r-hva-skjer-om-jeg-ikke-greier-%C3%A5-jobbe-50/#findComment-3851584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikkerkar Skrevet 27. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: m 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Regnestykket er riktig, men kanskje ikke regnestykket du lurte på Det var bare dersom du ikke får deg en jobb ved siden av og ender opp med å kun måtte leve på 50% uføretrygd. Klarere du å jobbe ved sidenav, som det ser ut til at du vil, vil du selvsagt ha mye mer å leve for. Dette var bare "worst case scenario" regnestykke, for å si det slik. Hvorfor vil du få mindre utbetalt dersom du får innvilget ufør, enn du gjør som AAP klient nå? Jo fordi du vil få 50% ufør, ikke 100%, mens idag mottar du AAP 100% virker det som. 100% av AAP er for deg 2G. 100% AAP med ung ufør er 2.91 men 50% av 2.91 = 1.45G. Så du vil gå fra dagens utbetaling på AAP på 2G, til å motta 1.45G som uføretrygdet. Det er en god del redusert av dagens nivå som kommer inn på kontoen din. Du vil også få litt etterbetalt for ung ufør tillegg du ikke har mottatt i AAP perioden Anonymkode: 041f5...71a Ja, men jeg skal jo jobbe det maksimale jeg greier ved siden av mens uføretrygden er flytebrygga på bunnen så jeg holder meg over "vannoverflata" da, for å si det sånn... 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442592-bli-50-uf%C3%B8r-hva-skjer-om-jeg-ikke-greier-%C3%A5-jobbe-50/#findComment-3851585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 2 minutter siden, Usikkerkar skrev: Ja, men jeg skal jo jobbe det maksimale jeg greier ved siden av mens uføretrygden er flytebrygga på bunnen så jeg holder meg over "vannoverflata" da, for å si det sånn... Det er ikke alle som greier å få stabil jobb - altså utnytte "restarbeidsevnen", og da er du fucked med 50% uføre. Sånn er nok det. Anonymkode: 227dd...5ed 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442592-bli-50-uf%C3%B8r-hva-skjer-om-jeg-ikke-greier-%C3%A5-jobbe-50/#findComment-3851586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.