Gå til innhold

Hva må til for å få psykologhjelp for anorexia?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som ung slanket jeg meg mye. Mistet mens, spiste mininalt, ungikk alt sosialt for å slippe å spise, tvangsmessig trening , ingen energi , ingen intresse av kjæresten lenger,lagret mat under sengen uten å spise det, absolutt alt fokus handlet om å unngå mat og en forferdelig angst hvis jeg hadde spist. Samtidig en merkelig fred hvis jeg hadde unngått mat helt en dag. Men legen mente jeg ikke kunne ha anorexia fordi jeg var 47 kg .Jeg var etter hans mening ikke avmagret nok ?. Dette er noen år siden og jeg slet i mange år alene med dette. Ville jeg fått hjelp i dag for dette eller må man være tynnere ? 

Anonymkode: 8eeda...3fe

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ung slanket jeg meg mye. Mistet mens, spiste mininalt, ungikk alt sosialt for å slippe å spise, tvangsmessig trening , ingen energi , ingen intresse av kjæresten lenger,lagret mat under sengen uten å spise det, absolutt alt fokus handlet om å unngå mat og en forferdelig angst hvis jeg hadde spist. Samtidig en merkelig fred hvis jeg hadde unngått mat helt en dag. Men legen mente jeg ikke kunne ha anorexia fordi jeg var 47 kg .Jeg var etter hans mening ikke avmagret nok ?. Dette er noen år siden og jeg slet i mange år alene med dette. Ville jeg fått hjelp i dag for dette eller må man være tynnere ? 

Det handler ikke om antall kilo. 

Anonymkode: ed9ab...ce6

Gjest elina777
Skrevet

Venninna mi var innlagt for atypisk Anoreksi flere ganger og hun veide vel 50

AnonymBruker
Skrevet

Du ville defintivt fått hjelp. Sannsynligvis ville du fått det med en annen lege. Det handler jo om hodet og tankene, ikke antall kilo. Normalvektige kan ha spiseforstyrrelser, og dessuten er 47 kilo lite!

Anonymkode: 39ed2...08c

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalvektige kan ha spiseforstyrrelser, og dessuten er 47 kilo lite!

Anonymkode: 39ed2...08c

Kommer helt an på hvor lang man er - jeg hadde vært godt innenfor normalvektområdet om jeg hadde veid 47 kg. :) 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Lillemus skrev:

Kommer helt an på hvor lang man er - jeg hadde vært godt innenfor normalvektområdet om jeg hadde veid 47 kg. :) 

Ok. Akkurat hva jeg ikke trengte å høre. Jeg er 166 cm. Så da var jeg sikkert ikke syk da. Bare så sårt å slite i så mange år og ikke bli tatt på alvor. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 166 cm. Så da var jeg sikkert ikke syk da.

166 / 47 gir BMI på 17, så det kan du selvfølgelig har vært.  Men det er like selvfølgelig at man må oppgi både vekt og høyde for å vurdere det, selv om de fleste utvokste nordmenn vil være undervektige hvis de veier 47 kg.

Her står det at BMI under 17,5 kan være et tegn på anoreksi: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmi/

Det er vanskelig å få god hjelp med spiseforstyrrelser, så det er ikke nødvendigvis slik at de som ikke blir prioritert høyest, ikke er syke. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Akkurat hva jeg ikke trengte å høre. Jeg er 166 cm. Så da var jeg sikkert ikke syk da. Bare så sårt å slite i så mange år og ikke bli tatt på alvor. 

Da hadde du jo en BMI på 17,1 noe som under normalvektområdet. Diagnostisk kriterium for anoreksi er bmi under 18,5. 

Anonymkode: ee209...672

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av du da - jeg er 152 cm og er klart innenfor normalområdet med en vekt på 47 kg. Klart du ikke ville vært det som er mye høyere enn meg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...