AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 For meg var det å tro på Gud like naturlig som å puste. Jeg snakket alltid med Gud om små og store bekymringer og stolte på noe større enn meg selv. Da jeg ble psykisk syk hadde jeg mitt håp og min trøst i at Gud var der og jeg trodde fullt og helt at Gud skulle hjelpe meg ut av denne smerten. For det hadde jeg jo opplevd før. Så ble jeg henvist til psykolog og det ble begynnelsen på mange år i psykiatrien. Man kunne snakke om alt borsett fra en så vesentlig del av mitt liv. Jeg opplevde litt hånlige kommentarer og nedlatende holdninger til min tro fra ulike terapeuter og jeg mistet mer og mer mitt Gudsforhold. Det var vanskelig å være troende og samtidig gå i terapi. Jeg forstod etter hvert at nesten ingen som jobber i psykiatrien tror på Gud og at min tro ble sett på som noe negativt. Noen mente til og med at det måtte være årsaken til mine psykiske plager å ha vokst opp i et religiøst hjem. Jeg føler meg forvirret og ensom nå. Ble litt bedre av terapien ( kanskje helst av medisinene) men samtidig finner jeg ikke helt tilbake til min tillitsfulle Gudstro. Er helt sikker på at de fleste på dette forumet mener at det er til mitt eget beste. Føler at man i dag skal respektere og akseptere alt , bortsett fra at folk har en tro. Anonymkode: 091fe...b3a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 Har møtt 3 psykiatere som var sterk kristne (medlem i KrF, (styre)medlem i den lokale kirken osv) Anonymkode: f5301...5d1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har møtt 3 psykiatere som var sterk kristne (medlem i KrF, (styre)medlem i den lokale kirken osv) Anonymkode: f5301...5d1 Så da mener du det motsatte?. At det er mange psykologer og psykiatere som er kristne?. Anonymkode: 091fe...b3a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da mener du det motsatte?. At det er mange psykologer og psykiatere som er kristne?. Anonymkode: 091fe...b3a Desto høyere utdannelse (og IQ), desto færre er religiøse. Anonymkode: 2f761...9ed 0 Siter
Gjest elina777 Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 Jeg fikk snakke med prest da jeg var innlagt, men han trodde mine opplevelser med Gud var psykose 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg var det å tro på Gud like naturlig som å puste. Jeg snakket alltid med Gud om små og store bekymringer og stolte på noe større enn meg selv. Da jeg ble psykisk syk hadde jeg mitt håp og min trøst i at Gud var der og jeg trodde fullt og helt at Gud skulle hjelpe meg ut av denne smerten. For det hadde jeg jo opplevd før. Så ble jeg henvist til psykolog og det ble begynnelsen på mange år i psykiatrien. Man kunne snakke om alt borsett fra en så vesentlig del av mitt liv. Jeg opplevde litt hånlige kommentarer og nedlatende holdninger til min tro fra ulike terapeuter og jeg mistet mer og mer mitt Gudsforhold. Det var vanskelig å være troende og samtidig gå i terapi. Jeg forstod etter hvert at nesten ingen som jobber i psykiatrien tror på Gud og at min tro ble sett på som noe negativt. Noen mente til og med at det måtte være årsaken til mine psykiske plager å ha vokst opp i et religiøst hjem. Jeg føler meg forvirret og ensom nå. Ble litt bedre av terapien ( kanskje helst av medisinene) men samtidig finner jeg ikke helt tilbake til min tillitsfulle Gudstro. Er helt sikker på at de fleste på dette forumet mener at det er til mitt eget beste. Føler at man i dag skal respektere og akseptere alt , bortsett fra at folk har en tro. Anonymkode: 091fe...b3a Hvorfor går grensen mellom religiøse opplevelser og vrangforestillinger? Anonymkode: 2f761...9ed 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor går grensen mellom religiøse opplevelser og vrangforestillinger? Anonymkode: 2f761...9ed Skal man forkaste all tro fordi noen psykisk syke har religiøse vrangforestillinger ? Anonymkode: 091fe...b3a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Desto høyere utdannelse (og IQ), desto færre er religiøse. Anonymkode: 2f761...9ed Jeg har høy utdannelse og langt over gjennomsnittet i IQ. Heldigvis er troen for alle uansett IQ og utdannelse. Anonymkode: 091fe...b3a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har høy utdannelse og langt over gjennomsnittet i IQ. Heldigvis er troen for alle uansett IQ og utdannelse. Anonymkode: 091fe...b3a På gruppenivå er det slik jeg skriver. Anonymkode: 2f761...9ed 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal man forkaste all tro fordi noen psykisk syke har religiøse vrangforestillinger ? Anonymkode: 091fe...b3a Jeg spurte hvor grensen går. Anonymkode: 2f761...9ed 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da mener du det motsatte?. At det er mange psykologer og psykiatere som er kristne?. Anonymkode: 091fe...b3a Mener ikke at brorparten av psykiaterne i Norge er religiøse, men at det uten tvil finnes religiøse psykiatere. Anonymkode: f5301...5d1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: På gruppenivå er det slik jeg skriver. Anonymkode: 2f761...9ed Skulle ønske jeg visste hvem du var. Hvor mye lit kan man sette til en anonym person sin påstand. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg spurte hvor grensen går. Anonymkode: 2f761...9ed Det må man jo se fra person til person. En ellers frisk person som opplever en fred, glede eller nærhet til Gud er ikke psykotisk. Anonymkode: 091fe...b3a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener ikke at brorparten av psykiaterne i Norge er religiøse, men at det uten tvil finnes religiøse psykiatere. Anonymkode: f5301...5d1 Jeg har heller ikke sagt at de ikke finnes men at det er få av de. Anonymkode: 091fe...b3a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle ønske jeg visste hvem du var. Hvor mye lit kan man sette til en anonym person sin påstand. Anonymkode: 091fe...b3a Dette burde ikke være ukjent. Det er bare å google. Anonymkode: 2f761...9ed 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle ønske jeg visste hvem du var. Hvor mye lit kan man sette til en anonym person sin påstan Sier du som selv skriver som AnonymBruker! Anonymkode: 3efbe...e8d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier du som selv skriver som AnonymBruker! Anonymkode: 3efbe...e8d Ja😊. Sorry. Så med en gang at den kommentaren var dum. Anonymkode: 091fe...b3a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 Over fem milliarder mennesker i verden i dag har en tro. Er det som kjennetegner disse er lav IQ ? Eller vrangforestillinger?. Det er da en litt for enkel konklusjon ? Triste greier da at det er disse høyt utdannete menneskene som skal fortelle mennesker som sliter psykisk hvordan de skal tro og leve. Kanskje visdom noen ganger er bedre enn IQ.?. Når man blir tilbudt yoga , mindfullness og psykomotorisk fysioterapi på den lokale DPSen , hvorfor skal det da være så galt at noen finner hjelp i å tro på Gud?. Anonymkode: 091fe...b3a 0 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal man forkaste all tro fordi noen psykisk syke har religiøse vrangforestillinger ? Anonymkode: 091fe...b3a Ja, det synes jeg. Hvorfor hjelper ikke denne guden når de ber om å bli friske fra det da? Jeg tror nok psykiatere ser mye av vrangsiden av tro og menighetsliv. 0 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Over fem milliarder mennesker i verden i dag har en tro. Er det som kjennetegner disse er lav IQ ? Eller vrangforestillinger?. Det er da en litt for enkel konklusjon ? Triste greier da at det er disse høyt utdannete menneskene som skal fortelle mennesker som sliter psykisk hvordan de skal tro og leve. Kanskje visdom noen ganger er bedre enn IQ.?. Når man blir tilbudt yoga , mindfullness og psykomotorisk fysioterapi på den lokale DPSen , hvorfor skal det da være så galt at noen finner hjelp i å tro på Gud?. Anonymkode: 091fe...b3a For meg så ble troen ett helvete. Men funker det for deg så er det da din rett. Men når du ytrer det på ett diskusjonsforum så vil du nok møte motforestillinger. Alle kan tro hva de vil. Ser man på tro som noe godt så glemmer man troens vonde historie. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 2 minutter siden, Worrysome plenty skrev: For meg så ble troen ett helvete. Men funker det for deg så er det da din rett. Men når du ytrer det på ett diskusjonsforum så vil du nok møte motforestillinger. Alle kan tro hva de vil. Ser man på tro som noe godt så glemmer man troens vonde historie. Jeg regner med motforestillinger her.😊. Egentlig lærerikt og interessant å lese hva andre tenker og opplever. Men nå var jo egentlig ikke innlegget en diskusjon om tro eller ikke tro. Mer egne opplevelser av å møte psykiatrien som en troende. Anonymkode: 091fe...b3a 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.