stjernestøv Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner med motforestillinger her.😊. Egentlig lærerikt og interessant å lese hva andre tenker og opplever. Men nå var jo egentlig ikke innlegget en diskusjon om tro eller ikke tro. Mer egne opplevelser av å møte psykiatrien som en troende. Anonymkode: 091fe...b3a Jeg har truffet folk i psykiatrien som tror på Gud men ikke mange, de fleste tror vel ikke på Gud. Men de bør respektere andres tro. 0 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 (endret) 2 timer siden, stjernestøv skrev: Jeg har truffet folk i psykiatrien som tror på Gud men ikke mange, de fleste tror vel ikke på Gud. Men de bør respektere andres tro. Respekterer at folk tror, men ikke de som prøver å bestemme hvordan jeg skal tro. Der har feks islam en lang vei å gå. Det var slik under kristendommen før også. Men så ble det åpenbart at vitenskapen hadde mer å by på enn en steinaldergud. Endret 28. mai 2018 av Worrysome plenty 0 Siter
kupton Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 Her må en ikke blande snørr og bart. Religion og tro skal og blir respektert. Religiøse vrangforestillinger skal behandles akkurat slik en gjør en med andre vrangforestillinger. Det er typisk for alle vrangforestillinger at den som har dem ikke har innsikt og ser på dem som virkelige/reelle. Det gjelder også religiøse vrangforestillinger. Dette har intet med en behandlers personlige livssyn å gjøre. 0 Siter
Soletti Skrevet 29. mai 2018 Skrevet 29. mai 2018 Jeg har hatt opplevelser som jeg snakket om i terapi fordi jeg lurte på hva det var. Den psykologen jeg var hos da var veldig åpen om at hun trodde det var noe større enn oss. Det var godt å høre. Forøvrig har min tro vert min beste hjelp, det er der jeg har fått hjelp når det har vert på bunnen av bunnen. Dol og bønn faktisk. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 Skrevet 30. mai 2018 Hvilken Gud? Det er vel ganske mange av dem. 😂 De har vel det til felles at de er menneskeskapte. Det er enkelt å se, og også hvordan og hvorfor dette har skjedd, dersom man leser historie og har litt kjennskap til menneskets natur. Regner med at det er den kristne, monoteistiske Gud, vi snakker om her. Allmektig og uendelig god, men hevngjerrig og truende. Griper ikke inn i all elendighet som har skjedd oppigjennom og som fortsatt skjer hele tiden, på tross av at "han" er allmektig, har "skapt oss i sitt bilde", og vil oss bare vel. "Han" mener at slaveri er ok, og at kvinnen er underordnet mannen. Lot "sin sønn" tortureres og ofres ved korshengning, og for hva? Forlanger å bli trodd på, men vil tydeligvis ikke bevise for oss at han i eksisterer på noen måte, selv om han selvsagt er allmektig og har mulighet til dette. Når det gjelder bibelen, er det så mange beviselige feil, selvmotsigelser og brokete historier, elementer og historier som er utelatt eller redigert opp igjennom årene. Maria Magdalena beskrives går fra å være beskrevet som en disippel, men redigert i bibelen å bli en hore. Hvorfor? 😏 Bibelen skal være Guds ord, og her kan vi blant annet lese at han tar feil av jordens alder, lyver om hvordan verden ble til og mennesket ble til. Evolusjonsteorien, som ikke bare er en teori, men en åpenbar sannhet og vitenskapelig bevist xxxxx ganger, hopper han glatt bukk over. Som følge av dette, og mange andre faktorer i bibelen, konkluderer jeg som følgende. Bibelen er en wiki av eventyr, fantasier og usannheter. Og jeg tenker også som følger: 1. Om Gud eksisterer, bryr han seg ikke spes mye om oss, basert på det jeg har nevnt. Tvertimot må han være sadist, om han er allmektig og kan gripe inn, men ikke gjør dette. Hevngjerrig og lyver, men uendelig god. 2. Denne guden eksisterer ikke. Jeg synes det er betryggende at de fleste psykiatere ikke tror på denne guden, eller noen av de andre menneskeskapte gudene, for den sakens skyld. Like betryggende som at de ikke tror på julenissen eller påskeharen. Men folk må få lov til å tro hva de vil for meg, så lenge det ikke går utover andre (noe det alltid har gjort), og de ikke skal dytte sin tro over på meg. Om de på død og liv skal ha meg til å tro, har jeg lov til å forsøke å omvende dem til ateismen. Anonymkode: e5b7d...ce6 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.