Gå til innhold

Elvanse og alkohol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har begynt på ADHD medisinen Elvanse, så har jeg et lite spørsmål i forhold til dette.

I går fikk jeg plutselig høre fra min nåværende psykolog at det ikke var lov til å drikke alkohol når jeg gikk på dette, jeg svarte at det gikk bra for jeg drakk ikke noe mer enn andre (da jeg tenkte at det var snakk om å drikke som alkoholikere pleier drikke).

Men da fikk jeg beskjed om at jeg fikk ikke drikke en øl engang da dette ikke var tillatt når jeg brukte Elvanse for da mistet jeg medisinen min.

Syntes dette hørtes rart ut så jeg satt i gang å google om dette, men jeg finner ikke noe som tilsier at det er totalforbud mot dette, så er det noen her som kan bekrefte/avkrefte dette, eller noen her som går på Elvanse som har mistet den pga at de har tatt seg en øl eller et glass vin?

Å HVIS dette er tilfelle, gjelder dette kun Elvanse da? Jeg kjenner jo folk som går på andre typer ADHD medisiner som feks Metamina Attentin Ritalin Concerta.... som drikker alkohol selvom de går på disse.

Jeg kjenner tilogmed folk med et stort rusproblem som får gå på medisinene sine selvom det ikke er noen hemmelighet at de har problemer.

Å bare sånn at det er sagt så har jeg ikke planer om å starte noen karriere som alkoholiker, men kan ikke skjønne at jeg som et voksent menneske skal bli nektet å ta meg en øl når jeg griller eller noe drikke i lystig lag uten å miste en medisin som hjelper meg fungere i hverdagen.

Mvh

Anonymkode: 78851...f72

Skrevet (endret)

Jeg mener (ikke-akademisk, ikke-faglig mening) at det er tilstanden man behandler og ikke medisinen som bør avgjøre om man kan drikke moderate mengder alkohol eller ikke.

Jeg synes at psykisk ustabile mennesker bør avstå totalt fra alkohol. Avhengig av underliggende diagnose kan konsekvensen bli hhv. utagering, selvskade, avhengighet, uhensiktsmessige handlinger, forverring av sykdommen, osv. Man kan heller drikke moderat når man er stabil. 

Når det gjelder medisiner, er det en del medisiner jeg absolutt ikke ville blandet med alkohol. Dette er dempende medisiner som alkohol forsterker virkningen til. Her kan jeg nevne opiater (morfinlignende smertestillende), benzodiazepiner, barbiturater og benzodiazepinlignende stoffer (Imovane, Stilnoct m.m) Jeg ville heller ikke blandet alkohol med sterke søvnfremmende antipsykotika eller søvnfremmende antidepressiva før man har tilvendt seg den trøttende effekten. 

Faren med amfetaminer og alkohol er gjerne risiko for vold og utagering, og risiko for å etablere et blandingsmisbruk. Men - med en stabil og velbehandlet ADHD, og dosering av Elvanse som oppgitt av lege, tror jeg fint at jeg personlig ville unnet meg et par pils i varmen. 

Endret av issomethingwrong
Skrevet
På 5.6.2018 den 17.37, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har begynt på ADHD medisinen Elvanse, så har jeg et lite spørsmål i forhold til dette.

I går fikk jeg plutselig høre fra min nåværende psykolog at det ikke var lov til å drikke alkohol når jeg gikk på dette, jeg svarte at det gikk bra for jeg drakk ikke noe mer enn andre (da jeg tenkte at det var snakk om å drikke som alkoholikere pleier drikke).

Men da fikk jeg beskjed om at jeg fikk ikke drikke en øl engang da dette ikke var tillatt når jeg brukte Elvanse for da mistet jeg medisinen min.

Syntes dette hørtes rart ut så jeg satt i gang å google om dette, men jeg finner ikke noe som tilsier at det er totalforbud mot dette, så er det noen her som kan bekrefte/avkrefte dette, eller noen her som går på Elvanse som har mistet den pga at de har tatt seg en øl eller et glass vin?

Å HVIS dette er tilfelle, gjelder dette kun Elvanse da? Jeg kjenner jo folk som går på andre typer ADHD medisiner som feks Metamina Attentin Ritalin Concerta.... som drikker alkohol selvom de går på disse.

Jeg kjenner tilogmed folk med et stort rusproblem som får gå på medisinene sine selvom det ikke er noen hemmelighet at de har problemer.

Å bare sånn at det er sagt så har jeg ikke planer om å starte noen karriere som alkoholiker, men kan ikke skjønne at jeg som et voksent menneske skal bli nektet å ta meg en øl når jeg griller eller noe drikke i lystig lag uten å miste en medisin som hjelper meg fungere i hverdagen.

Mvh

Anonymkode: 78851...f72

Hvordan reagerer du på alkohol uten medisiner i blodet? Alkohol og AD/HD kombinert type er ikke den beste miksen fra før av. 

yellow ledbetter
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol, men jeg kjenner da folk som bruker medisin mot ADHD og har et "normalt" alkoholforbruk. Det jeg vet de har fått beskjed om hos legen, er å prøve alkohol forsiktig hjemme første gang etter at de har blitt medisinert, for å se hvordan det virker. På enkelte kan medisinen og alkoholen reagere uheldig sammen så en blir fort ukontrollert full, og det er selvsagt ikke bra, men de jeg kjenner tåler det helt fint. Ofte er det å håndtere alkohol et problem i seg selv når en har ADHD, og mange sier at de har bedre kontroll når de er medisinert, uten at jeg har noen vitenskapelig dokumentasjon å slå i bordet med. 

• 2 måneder senere...
Freakonaleash
Skrevet
På 8.6.2018 den 18.20, yellow ledbetter skrev:

Jeg drikker ikke alkohol, men jeg kjenner da folk som bruker medisin mot ADHD og har et "normalt" alkoholforbruk. Det jeg vet de har fått beskjed om hos legen, er å prøve alkohol forsiktig hjemme første gang etter at de har blitt medisinert, for å se hvordan det virker. På enkelte kan medisinen og alkoholen reagere uheldig sammen så en blir fort ukontrollert full, og det er selvsagt ikke bra, men de jeg kjenner tåler det helt fint. Ofte er det å håndtere alkohol et problem i seg selv når en har ADHD, og mange sier at de har bedre kontroll når de er medisinert, uten at jeg har noen vitenskapelig dokumentasjon å slå i bordet med. 

Jeg går på elvanse og har et helt normalt forhold til alkohol.

Nå er de fleste prep for ADHD sentralstimulerende - Så noe fortere full tror jeg ikke man blir.

Føler heller ikke at det gir meg noe mer effekt av verken alkohol eller medisinen.

Skal også sies at folk reagerer (ekstremt) forskjellig. 

At du ikke har lov til å drikke alkohol fordi du er medisinert , er vel en ‘egen’ regel han har funnet frem. Sikkert mye fordi det er som oftest da misbruk skjer, og er nok det han er redd for.

Men, han må heller ikke glemme at vi lever i en Norsk kultur der alkohol er en «lovlig» form for å kose seg litt ekstra her i Norge. 

Så ta det opp med legen din, spør hva han sier.

Min mening er at det virker helt surrealistisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...