AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 Skrevet 6. juni 2018 De har jo en annen utdannelse og er mer biologisk orientert. Psykologer virker mindre «høyt på strå». Hva mener dere og hva er deres erfaring? Tenker leger at de er bedre enn andre, at de er høystatusfolk? Velger de yrket på grunn av statusen? Anonymkode: 46f95...535 0 Siter
Gjest franklyscarlet Skrevet 6. juni 2018 Skrevet 6. juni 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har jo en annen utdannelse og er mer biologisk orientert. Psykologer virker mindre «høyt på strå». Hva mener dere og hva er deres erfaring? Tenker leger at de er bedre enn andre, at de er høystatusfolk? Velger de yrket på grunn av statusen? Anonymkode: 46f95...535 Det varierer nok veldig! Jeg har møtt psykiatere som har vært mer empatiske enn psykologer jeg har møtt, og motsatt. Min erfaring er også at kvinnene fremstår som mindre empatiske, og kaldere, enn mennene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 Skrevet 6. juni 2018 Tror ikke man kategorisere psykologer vs. psykiatere når det kommer til empati/ikke empati. På individnivå er de like ulike som alle andre. Når det er sagt, er min oppfatning etter årevis som psykiatrisk pasient, at psykiatere er tungvekterne hva kompetanse gjelder. Det er også de som har høyest og lengst utdannelse. Etter dem i rang kommer psykolgspesialistene, så psykologene, og til slutt psykiatriske sykepleiere/vernepleiere/sosionomer. Anonymkode: 363fb...e2e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 Skrevet 6. juni 2018 Personlig har jeg fått mye bedre hjelp fra psykiatere. Jeg har opplevd psykiaterene jeg har møtt som flinkere, og bedre til å unngå negative motiverføringssituasjoner. Psykologene jeg har hatt har ikke klart å se at vår relasjone speiler relasjoner jeg har i dagliglivet, og reagerer derfor svært følelsesladet på mine utsagn/atferd. Psykiaterene jeg har hatt har vært flinkere på å forstå meg og mine handlindlinger på et dypere nivå. Altså de forstår hvorfor jeg egentlig gjør som jeg gjør, mens psykologene jeg har hatt har tolket min atferd som det jeg har presentert den som. Men dette er bare min erfaring, og jeg er overbevist om at dette kun handler om hvilke personer jeg hat møtt, ikke hvilken yrkesgruppe. Jeg er helt sikker på at det ikke er så svart/hvitt at psykiatere er bedre enn psykologer, eller omvendt. Eller at psykiatere er mindre empatiske. Det er individuelt. Enkelte psykiatere har lite empati og enkelte psykologer har lite empati. Blir litt meningsløst å prøve å generalisere en yrkesgruppe på den måten. Anonymkode: ec650...72f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 Skrevet 7. juni 2018 Jeg har erfart at psykiateren var mer empatisk enn psykologen. Da jeg jobbet i somatisk helsevesen opplevde jeg de fleste leger som svært opptatt av å lindre menneskers plager. Opptatt av å respektere mennesker og ikke tråkke over grensene deres. Da jeg selv ble psykiatrisk pasient følte jeg at jeg ikke ble respektert eller møtt med forståelse. Psykologene visste ingenting om medisiner og viste lite forståelse for smerten man gikk gjennom. Fikk bare høre at angst og følelser ikke er farlig. Gråt man hadde de lært å ikke trøste osv. De var så « stressa» på DPSen og psykologen fulgte aldri helt med. Da jeg kom til en psykiater ( utenom DPS) etter noen år ble jeg møtt av en godt voksen mann . Han var så rolig og empatisk. Han virket trygg. Han kunne ikke forstå hvorfor jeg skulle slite med så mange vanskelige følelser hele tiden og gav meg medisiner som raskt hjalp meg. Samtidig lyttet han tolmodig til meg i lang tid før vi ble enig om terapi videre. Han så meg som et helt menneske. Tror det er forskjellig hvordan man opplever psykolog eller psykiater. Mange faktorer som spiller inn. Anonymkode: 12e66...fe7 0 Siter
Fionys Skrevet 7. juni 2018 Skrevet 7. juni 2018 Har hatt to psykiatere 1. Dame, som kjørte sitt eget løp uten å høre på hva jeg hadde å si. 2. Mann, som har tatt seg tid til å høre på mine meninger og spørsmål. Har tatt seg tid til å fortelle meg hvorfor han mener det og det er best, forklart meg nøye bl.a. hvordan medisinene funker. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 Skrevet 7. juni 2018 Jeg jobber på en psykiatrisk klinikk og snakker med mange psykologer og psykiatere. De er like forskjellig som resten av oss, jeg tror det avhenger mer av personlighet enn type utdannelse, men med utdannelsen har en den faglige tyngden. Mao: Kommer en til en psykiater kommer en til en som er ekspert også på medisiner - ellers mener jeg at tittelen ikke spiller noen rolle. Anonymkode: 8228e...058 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 7. juni 2018 Skrevet 7. juni 2018 Jeg har opplevd begge deler innen begge yrkesgrupper. Nå har jeg verdens mest folkelige, reflekterte og medmenneskelige psykiater - som også er kjempedyktig faglig sett. Han er ikke hovedbehandleren min, utover den medisinske biten. Likevel tar han seg alltid tid, lytter, viser seg medmenneskelig. Hovedbehandleren min gikk av med pensjon for en tid siden, så jeg fikk ny. Henne opplever jeg som usikker, men litt tid skader ikke. Empati har hun i alle fall. 0 Siter
FGT Skrevet 7. juni 2018 Skrevet 7. juni 2018 (endret) rDet viktigste må jo være at behandleren kan forstå de plager som pasienten ha, og ut fra det kan gi dem den beste behandling. . Endret 7. juni 2018 av FGT 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.