Gå til innhold

Autoseponering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer bare på ved hvilke psykdommer/tistander det er vanligst å autoseponere? 

Anonymkode: 2c51d...890

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjer stort sett av to grunner:

1. Ved tilstander der man ikke selv skjønner at man er syk.

2. Ved uakseptable bivirkninger.

Skrevet

Psykoser, angstlidelser og depresjoner.

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2018 den 22.57, issomethingwrong skrev:

Det skjer stort sett av to grunner:

1. Ved tilstander der man ikke selv skjønner at man er syk.

2. Ved uakseptable bivirkninger.

Jeg har autoseponert noen ganger, men kjenner meg ikke igjen i noen av kategoriene du snakker om, så tror ikke det er så svart/hvitt som du fremstiller det her. Vet du kan mye om virkning/biokjemisk om medisiner, men tror ikke du skal fremstille psykologien bak et valg om å seponere uten samråd med lege så «enkelt», da jeg tror det kan ligge mange grunner bak et slikt valg og handlingen. Men nå snakker jeg kun på vegne av egne erfaringer og kan selvfølgelig ikke generalisere ut i fra dette 🤔

Anonymkode: f137f...015

Skrevet
På 11.6.2018 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Jeg har autoseponert noen ganger, men kjenner meg ikke igjen i noen av kategoriene du snakker om, så tror ikke det er så svart/hvitt som du fremstiller det her. Vet du kan mye om virkning/biokjemisk om medisiner, men tror ikke du skal fremstille psykologien bak et valg om å seponere uten samråd med lege så «enkelt», da jeg tror det kan ligge mange grunner bak et slikt valg og handlingen. Men nå snakker jeg kun på vegne av egne erfaringer og kan selvfølgelig ikke generalisere ut i fra dette 🤔

Jeg tror nok ikke jeg tar mye feil i påstand nr 2 i alle fall. Regner med at de fleste tenker at hvis fordelene med en medisin ikke oppveier ulempene, så vil man slutte?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror nok ikke jeg tar mye feil i påstand nr 2 i alle fall. Regner med at de fleste tenker at hvis fordelene med en medisin ikke oppveier ulempene, så vil man slutte?

Jeg er forsåvidt enig at alternativ 2 er logisk og sannsynligvis grunnen for noen til å autoseponere, men å påstå at det kun er dette eller at man ikke selv forstår at en er syk er jeg ikke enig i. Jeg tror det kan være flere andre grunner i tillegg til de to du nevner, som sikkert er grunnen for noen - men sikkert ikke alle. Jeg har selv autoseponert uten å ha hatt bivirkninger og uten at jeg følte meg mindre deprimert enn tidligere, jeg visste at jeg fremdeles var syk. Heldigvis for meg hadde jeg noen rundt meg som fanget opp at jeg ble dårligere og at jeg hadde slutta, og fikk meg til å starte opp igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg prøver å si er at det nok finnes flere grunner til å autoseponere i tillegg til de to du nevner. Hva som er de mest vanlige grunnene vet jeg ikke, jeg snakker bare ut i fra min egen erfaring. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...